AcasăExternePrietenii lui Putin de pe cer: Cum își transmite Kremlinul propaganda cu...

Prietenii lui Putin de pe cer: Cum își transmite Kremlinul propaganda cu sateliții Uniunii Europene (Politico)

În lupta sa împotriva propagandei rusești, Europa are de înfruntat un obstacol frustrant: proprii săi furnizori de servicii prin satelit, scrie Politico. Două dintre cele mai mari companii care operează sateliți – Eutelsat, din Franța, și SES, din Luxemburg – au ajutat la răspândirea dezinformării și a urii despre războiul din Ucraina care sunt difuzate pe canalele rusești pentru zeci de milioane de clienți din Rusia, Africa, India și Orientul Mijlociu.

Eutelsat, al cărui cel mai mare acționar este statul francez, nu a reușit până acum să rezolve situația, argumentând că tot ce face este să vândă infrastructură „neutră” televiziunilor rusești și că nu poate legal să le refuze accesul la sateliții lor.

În același timp, SES a spus că le-a cerut furnizorilor de servicii de televiziune din Africa și India să întrerupă accesul RT-ului, un post de știri finanțat de Kremlin și suspus sancțiunilor UE. Furnizorii de servicii de telecomunicații plătesc operatorilor de sateliți pentru a le folosi infrastructura.

Companiile de sateliți nu pot să elimine canale specifice din pachetele furnizorilor de televiziune după bunul lor plac, însă ar putea să nu le mai pună la dispoziție sateliții acelor firme care nu respectă sancțiunile UE. Politicienii și activiștii europeni își intensifică acum eforturile prin care îi obligă pe operatorii de sateliți să se conformeze restricțiilor europene legate de Rusia.

„Cu siguranță trebuie să intensificăm lupta împotriva propagandei ruse și să închidem portițele de scăpare ca parte a noilor sancțiuni la care lucrăm”, a spus vicepreședinta Comisiei Europene, Věra Jourová, pentru Politico.

Companiile care permit difuzarea canalelor rusești de propagandă „contribuie la alimentarea sprijinului public pentru războiul lui Putin”

Aproape 40 de membri ai Parlamentului European au cerut pe 18 noiembrie să fie adoptate sancțiuni prin care să fie oprită activitatea posturilor rusești de TV și radio care răspândesc minciuni despre războiul din Ucraina.

„Eutelsat contribuie la alimentarea sprijinului public pentru războiul lui Putin și le împiedică accesul la surse independente de știri”, a spus Andrus Ansip, europarlamentar estonian și fost vicepreședinte al Comisiei Europene. În timp ce Uniunea Europenă s-a concentrat pe probleme mai presante, precum criza energetică, statele care au adoptat o poziție mai agresivă față de Rusia, cum ar fi Polonia și țările baltice, au cerut impunerea de sancțiuni împotriva posturilor rusești într-un viitor pachet de măsuri.

Ilustrație cu un satelit al Eutelsat pe orbita terestră. Foto: Profimedia Images

Problema va fi discutată cu ocazia întâlnirii miniștrilor europeni de cultură pe 29 noiembrie. „Statele membre sunt divizate, dar s-ar putea ca ideea să fie adoptată”, a spus un diplomat UE dintr-o altă țară.

Eutelsat, al treilea cel mai mare operator de sateliți din lume după valoarea veniturilor, distribuie două pachete rusești de televiziune pe bază de abonament – Trikolor și NTV Plus, care difuzează zeci de posturi în limba rusă susținute de Kremlin. În plus, Eutelsat difuzează separat și RT Arabic în Europa, Africa și Orientul Mijlociu. RT Arabic nu a fost sancționat.

„Nu depinde de noi să luăm decizia de a opri difuzarea unor canale”

Cel mai mare operator de sateliți din lume, compania SES, cu sediu în Luxemburg, le-a permis unor clienți din Africa de Sud și India să difuzeze canalul sancționat RT English, cunoscut în trecut sub numele de Russia Today.

„Nu depinde de noi să luăm decizia de a opri difuzarea unor canale”, a spus Anita Baltagi, director de comunicare al Eutelsat. „Aceasta nu este o responsabilitate care poate fi pusă pe seama unei companii private.” Autoritățile de reglementare din domeniul audiovizualului au arătat că nu au puterea sau motivația de a forța sateliții europeni să elimine canalele de propagandă care sunt difuzate în Rusia, Africa de Sud și India.

UE a interzis în ultimele luni mai multe canale, precum RT English, RT UK, RT France, RT Germany, RT Spanish, Sputnik, RTR Planeta, Rusia 24 și TVCI pentru că răspândesc dezinformarea. Eutelsat și-a avertizat acționarii anul acesta într-un document public că dacă vor fi adoptate și mai multe sancțiuni împotriva entităților rusești, ceea ce ar face ca afacerile cu clienții din Rusia să fie imposibil de realizat, acest lucru ar putea avea un „impact negativ semnificativ” asupra finanțelor grupului. Aproape 7% din veniturile totale ale grupului provin de la clienții din Rusia.

Ultimele Articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.