Seriozitatea trebuie să se aplice şi FMI-ului (Die Welt)

0

Nu e un semn de slăbiciune să îţi recunoşti propriile greşeli, ba dimpotrivă. Dar să ceri ca alţii să plătească pentru ele nu e tocmai O.K.. Dacă FMI a ajuns într-un final la concluzia că Grecia oricum nu va reuşi niciodată să-şi achite datoriile, atunci nu e tocmai greşit să ceară ca partenerii europeni să renunţe la pretenţiile lor. Nu serveşte nimănui să meargă cu pedala de acceleraţie mereu la podea. Dar există şi un gust amar pe care îl lasă instituţia de la Washington în urma acestei constatări, anume acela că FMI ameninţă cu retragerea din planurile de finanţare a Greciei. O asemenea mişcare echivalează cu fuga de răspundere.

 

Să nu uităm că ultimul pachet de salvare a Atenei, care a fost adoptat cu mari eforturi de negociere se bazează exclusiv pe estimări şi calcule ale Fondului. Aşa că Lagarde nu poate juca rolul de consilier, salvator, asistent sau expert după cum îi convine în acel moment. În acest moment, FMI trebuie să fie solidar până la capăt. Nu ajunge ca europenii să renunţe la condiţionalităţi. Grecia fie îşi respectă angajamentele (şi atunci primeşte banii în continuare), fie renunţă (şi atunci trebuie încetate plăţile complet), scriu cei de la RFI Romania.

 

Germania pare serioasă în chestiunea Uniunii Politice. Va funcţiona oare? (The Guardian)

 

Din moment ce defectele inerente ale zonei euro nu se lasă date la o parte nici în ruptul capului, devine evident că Uniunea Europeană are o singură alegere la dispoziţie: ori uniunea politică ori abandonarea monedei unice.

 

Prima pune mari problemele pentru democraţia în Europa. A doua pune mari probleme economice sau chiar are şanse să devină un dezastru. Până de curând, UE funcţiona după principiul că urmăm cu toţii voluntar un set de reguli comune. În logica pieţei unice, mecanismul a funcţionat. În cazul zonei euro, calculele n-au mai fost corecte.

 

Ce presupune Uniunea Politică? Nimic mai simplu: slăbirea parlamentelor naţionale, impunerea de sancţiuni dure cu mecanisme clare de control şi cedarea de atribuţii suverane către instituţii nelegitimate prin vot. UE ar începe să semene cu un super-stat. Germanii o vor. Francezii clar că nu. Şi unde s-ar duce această construcţie? Legitimitatea şi eficacitatea unei structuri merg în direcţii opuse. Chiar dacă am alege şeful Comisiei Europene, ce rol ar juca el, dacă nu ar putea schimba regulile în caz de nevoie, mai ales că întregul joc este unul politic? Echilibrul va fi greu de găsit. Trist e că cei care fac planurile uniunii politice nici nu iau în calcul rolul Parlamentului European, deocamdată singura instituţie democratică aleasă cu votul europenilor.

 

Italia reduce draconic cheltuielile publice (Le Monde)

 

Parlamentul Italiei a adoptat marţi decretul-lege care va permite Guvernului să economisească peste 26 de miliarde de euro în următorii trei ani şi să evite o nouă creştere a TVA cu două puncte procentuale în luna octombrie.

 

Cea mai mare parte a acestor reduceri se concentrează în sectoarele sanitar şi administraţie publică. Şapte mii de paturi de spital vor fi tăiate până în noiembrie, unii medici vor primi mai puţini bani, farmaciile vor primi noi directive. Posturile din administraţia publică vor fi reduse cu 20% (în cazul funcţiilor de conducere) şi cu 10% în cazul funcţiilor executive. Ministerele vor economisi şi ele aproape cinci miliarde de euro până în 2015.

 

Problema lui Mario Monti este însă că multe măsuri sociale adoptate de Cabinetul său din noiembrie 2011 încoace sunt puse astfel în pericol. În plus, regiunile Italiei afirmă că reducerile de cheltuieli ar putea pune în pericol chiar şi începerea anului şcolar, pentru că ele nu şi-ar mai permite costurile cu funcţionarea şcolilor şi salarizarea integrală a profesorilor.