Cum câștigă asfaltatorii milioane din jonglerii inginerești

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România a modificat standarde de proiectare a autostrăzilor lăsând constructorilor mână liberă la adoptarea unor soluții tehnice care le aduc profituri de zeci de milioane de euro la construirea unei autostrăzi, fără a exista garanția că lucrarea în cauză este de calitate.

 

Este vorba de modificările aduse capitolului terasamente ale PD 162 2012 în 2015. Vechea prevedere, anume PD 162 din 2002, stabilea că înalțimea autostrăzii față de terenul înconjurător (ceea ce se numește înălțime a rambleului) trebuie să fie de 1,2-1,5 metri. Gheorghe Buruiană, consilier de proiectare al firmei Consitrans și șef de proiect înainte de 1990 la autostrada București-Pitești, spune că o autostradă trebuie să fie făcută la cel puțin 1,5 metri față de zonele învecinate pentru a se evita urcarea apei în corpul autostrăzii. În cazul autostrăzii București-Pitești, scăderea înălțimii terasamentului a fost cerută explicit de Nicolae Ceaușescu pentru a fi făcute economii. Aceasta a făcut ca autostrada să se scufunde în zona argiloasă a terenului pe care a fost construită iar consecințele le știm cu toții.

 

Însă nici un rambleu prea înalt nu este sigur. Cu fiecare metru in plus fundația autostrăzii riscă să fie dificil de compactat, riscă să se lase, avertizează Mihai Alexandru Crăciun, șef al unui ONG dedicat infrastructurii rutiere, respectiv ”Construim România”. El are un articol dedicat acestei teme, disponibil aici. ”Un calcul simplu arată că dacă o tasare naturală de 3% la un rambleu înalt de 2m înseamnă doar 6cm – adică o denivelare total nesemnificativă – la un rambleu înalt de 6m aceeași tasare naturală de 3% înseamnă 18cm. Adică un „prag” în toată regula, cum i se spune popular, perfect capabil să arunce un vehicul afară din autostrada de pe rambleu. Adică exact genul de denivelări de care este plină toată puținătatea de autostrăzi din România, chiar și cele mai proaspăt inaugurate. Iar unul dintre motive este exact acesta: construcția de autostrăzi pe ramblee foarte înalte”, spune el.

 

Standardul din 2002 limita la 1.2-1.5 metri înălțimea rambleului. ”Pentru zonele de șes și albiile majore ale râurilor sau oriunde terenul are înclinări transversale mici, autostrada trebuuie să fie în ramblee cu înalțimea de 1.2-1,5 metri”, cerea standardul 162.

 

mai multe, pe DIGI24

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed