Abarth 500 – citadina care merită un loc de cinste într-un viitor episod Fast and Furios

0

Producătorul vrea să îţi atragă atenţia că nu te vei urca într-un Fiat chiar de la analiza vizuală: caroseria mai păstrează linia micuţei citadine 500 până la un punct dar toate siglele prezente sunt de Abarth.

În mod sigur vei remarca prezenţa „scorpionului” inclusiv pe jantele de 16″ care lasă vederii frânele Brembo cu etrieri vopsiţi în roşu iar evacuarea dublă care completează eleronul îţi indică că priveşti o altfel de maşină. Partea frontală a fost modificată mai ales pentru amplasarea puternicului motor  cu care este dotat acest „micuţ”.

Abarth 500 este echipat cu un motor de 1.4 l 16 v care dezvoltă 135 CP. Cuplul dezvoltat în mod normal este de 180 Nm. În modul Sport cuplul maxim este de 201 Nm obţinut la 3000 rpm.  Aceste date se traduc rutier printr-o viteză maximă de 205 km/h şi repriza de la 0-100 km/h obţinută în 7.9 secunde.

Interiorul preia elemente din echiparea Fiat 500 dar design-ul diverselor echipamente identifică fără dubiu identitatea Abarth. Vei remarca în stânga volanului un indicator de presiune a turbinei care oferă şi informaţii despre indicarea momentului în care trebuie să acţionezi schimbătorul de viteze.

Volanul şi schimbătorul sunt din piele cu logo-ul Abarth iar scaunele sport completează ambianţa sportivă a interiorului.

Performanţe rutiere

Ziceam mai sus că Abarth-ul 500 are o evacuare dublă: când porneşti motorul sunetul îţi aminteşte de maşini mult mai puternice din alte clase.  De la acest moment începi să înţelegi că vei avea partea de o experienţă indedită la volan.

Apăsarea pedalei de acceleraţie trezeşte „demonul” de sub capotă şi o accelaraţie puternică atrage privirile participanţilor la trafic şi ale pietonilor. Au puţin timp la dispoziţie să localizeze sunetul magnific al motorului pentru că Abarth-ul va dispare rapid din raza vizuală.

Motorul este foarte vivace şi face faţă cu brio greutăţii mici a maşinii. Etajarea cutiei de viteze a fost gândită pentru conducere sportivă astfel că poţi scoate reprize foarte bune cu un efort minim.  Subiectiv vorbind aş fi simţit nevoia unei sincronizări mai bune la schimbarea din raportul 2 spre 3 pentru că am rămas cu senzaţiei unei curse puţin cam lungi.

Butonul Sport din dotarea acestui Abarth 500 chiar şi pune în practică această funcţie: direcţia devine mult mai rigidă, cuplul motorului creşte de la 180 Nm la 201 Nm şi transpus în performanţe rutieră imprimă maşinii un comportament demonic. Dacă la 120 km/h acţionezi butonul magic şi accelerezi ai impresia pentru un moment că maşina demarează ca la plecarea de pe loc în mare forţă.

Frânele sunt la înălţime şi funcţionează perfect chiar şi la frânări dese la viteze mari. Abarth 500 dă senzaţia unui cart foarte uşor de manevrat şi foarte rapid. Pentru curbe ai la dispoziţie Torque Transfer Control care îţi va permite să negociezi cu viteze destul de mari virajele ceva mai strânse.

Această maşină îţi oferă cu adevărat bucuria de a conduce. Sunetul superb produs de motor, performanţele rutiere impresionante, manevrabilitatea şi direcţia asistată electronic sunt factori care vor contribui la starea de bine.

O problemă ar fi rigiditatea suspensiilor. Pentru un stil de condus rapid sau pentru folosirea maşinii pe un circuit suspensiile sunt ideale. Pe drumurile noastre ciurite vei simţi însă fiecare denivelare. La viteze ceva mai mari pe autostrada A1 maşina dezvolta un trepidat deranjant pe câteva porţiuni proaspăt plombate.

În aceste condiţii trebuie acordată ceva mai multă atenţie la rularea cu viteze mari pentru că rişti să mai scapi volanul.  În rest autoturismul este foarte stabil chiar şi în curbe.

Costuri

Un Abarth 500 în varianta de bază se vinde în România cu 18.700 euro cu TVA.  Maşina testată avea o serie de echipamente opţionale care ridicau preţul la aproximativ 20.000 euro.

Pare un preţ mare pentru o astfel de maşină dacă ne uităm şi spre concurenţi. Dar un Abarth 500 ar trebui cumpărat pentru altceva. Poate fi o maşină foarte bună cu care să faci primii paşi spre lumea curselor auto. Poate fi şi cu siguranţă va deveni o maşină pe care să o poţi colecţiona. Mai ales ca pentru 2500 poţi comanda kit-ul Esseesse care ridică puterea motorului la 160 CP.

Sau dacă buzunarul îţi permite vei avea un autoturism cu care te vei distra şi vei experimenta senzaţii diferite de orice altceva ai condus până acum.

Pe langă galeria foto ataşată acestui material la secţiunea documente se află un document în format PDF cu descrierea autoturismului.

Citeşte şi

Money.ro Test Zone: Mini Cooper S 50 Mayfair