Aceasta este AUTOSTRADA unde nu mai muncește nimeni! Se fac însă promisiuni

0

Lucrările de pe autostrada Transilvania, segmentul care duce spre granița cu Ungaria, s-au sistat complet, susțin reprezentanți ONG-ului Pro Infrastructură. Aceștia taxează declarațiile făcute recent de către ministrul Transporturilor, Lucian Bode, conform cărora ”anul 2020 este anul construcţiei Autostrăzii Transilvania”. ”Şi când spun acest lucru vom da în trafic, în acest an, 25 de km din autostrada Transilvania, sectoarele Iernut – Cheţani şi Biharia – Borş. Am semnat contractele pentru proiectare şi execuţie pentru alţi 52 de km din autostrada Transilvania. Mă refer la Târgu Mureş – Ungheni, Zimbor – Poarta Sălajului şi Chiribiş – Biharia în urmă cu câteva zile. Toate tronsoanele cuprinse între Nădăşelu şi Borş au fost deblocate”, a spus Bode. 

Reprezentanții Pro Infrastructură îl contrazic pe oficialul guvernului, susținând că declarațiile au un iz electoral. ”Aflat în plină campanie electorală, ministrul Transporturilor Lucian Bode pictează un tabloul extrem de optimist cu privire la stadiul proiectelor de pe Autostrada A3 Transilvania dintre capătul existent de la Nădășelu și granița cu Ungaria de la Borș.

Din respect pentru opinia publică care în general nu apreciază coafarea realității, venim cu câteva date factuale și cu propuneri reale de deblocare pentru domnul ministru și pentru CNAIR:

– La preluarea mandatului de ministru în noiembrie 2019, se lucra pe un singur tronson al acestui proiect (Biharia-Borș de 5,3 km); astăzi nu se lucrează pe niciun tronson,
– Licitația pentru sectorul Suplacu de Barcău-Chiribiș (26 km) a fost anulată în decembrie 2019 și nu a fost relansată nici până astăzi,
– Pe tronsoanele Suplacu de Barcău-Nușfalău (13,5 km) și Zimbor-Mihăiești-Nădășelu (30 km) lansate în licitație în martie 2019 încă nu avem câștigător declarat,
– Pe tronsonul Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău (41 km) ce conține tunelul Meseș de aproape 3 km lungime domnul ministru ”ne amenință” cu lansarea iminentă a licitației din mai 2020; încă nu a fost lansată,
– exproprierile pentru toate tronsoanele dintre Mihăiești și Suplacu de Barcău (80 de km în județul Sălaj) nu au fost lansate pe circuitul birocratic.

În categoria veștilor bune includem finalizarea și recepționarea lucrărilor pe cei 5,3 km dintre Biharia și Borș pe 30 iulie (se estimează deschiderea circulației în tandem cu vecinii maghiari pe 4 septembrie) și semnarea contractelor de proiectare și execuție pe tronsoanele Biharia-Chiribiș (28,5 km) și Zimbor-Poarta Sălajului (12 km). Însă acest ultim tronson nu va putea intra în execuție în toamna acestui an, cum afirmă domnul ministru, în lipsa exproprierilor”, au spus cei de la Pro Infrastructură.

Sunt gata doar 5,35 de kilometri, de la graniță. Acesta a fost construit de asocierea de firme Trameco – Vahostav SK a.s. – Drumuri Bihor – Drum Asfalt – East Water Drillings. Ordinul de începere a fost emis pe 13 aprilie 2019. Valoarea contractului a fost de 134,22 milioane de lei, fără TVA (aproximativ 29 milioane euro). Acest tronson, primul de pe teritoriul României, va face legătura cu autostrada M4 şi, mai departe, cu întreaga reţea de drumuri de mare viteză din Europa Centrală şi de Vest.