Afacere de campanie electorală: În Ucraina, „susţinătorii” se închiriază cu ora

0

Vladimir Boyko, un web-designer de 21 de ani din Kiev, a creat compania Easy Work, împreună cu Matvey Dyadkov. Aceasta se ocupă cu mobilizarea unui număr mare de oameni, în majoritate studenţi, pentru orice tip de demonstraţie stradală din oraş. Pentru patru dolari pe oră aceştia susţin sau fluieră un partid sau un candidat. Sunt necesare cel puţin trei ore pentru a obţine efectul scontat.

Boyko are o bază de date de câteva mii de studenţi. Aceştia sunt dispuşi să iasă în stradă şi să scandeze ce li se spune.

Programările pentru o adunare se fac cu o zi înainte. Persoana delagată de politicianul/partidul care doreşte să închirieze manifestanţii trebuie doar să ofere detalii legate de locul, ora şi lozincile ce trebuie strigate – de restul se ocupă compania.

“Facem afaceri cu orice partid politic. Ideologia nu contează pentru noi”, spune Boyko, care mai adugă că nici pentru studenţi nu contează, “aceştia s-au săturat de politicieni. Se mobilizează doar pentru bani”.

Închirierea de mulţimi nu este ilegală în Ucraina, dar este un subiect tabu. Politicienii neagă că plătesc oameni pentru a demonstra în favoarea lor. Afacerea a început să prospere după “Revoluţia portocalie” din 2004, când o mişcare populară paşnică a reuşit să schimbe cursul alegerilor. Oamenii se aşteptau ca ţara să progreseze rapid, dar au fost dezamăgiţi de noua conducere, de clasa politică în general.

Ucraina este spre finalul campaniei electorale, dar Boyko se aşteptă ca perioada următoare să fie foarte profitabilă, în contextul în care niciunul dintre candidaţii la postul de preşedinte nu va fi dispus să-şi recunoască înfrângerea. Primul-ministrul Iulia Timoşenko a declarat că Viktor Ianukovici, contracandidatul său din alegerile de duminică, va încerca să fraudeze alegerile, şi a anunţat că va mobiliza mulţimile într-o reiterare a “Revoluţiei portocalii”.

Ianukovici crede că Timoşenko şi-a arătat slăbiciunea prin declaraţia sa, şi că este şi el pregătit să adune demonstranţi, dacă vor exista dispute privind rezultatul alegerilor.

Ambele părţi neagă că ar fi plătit oameni pentru a demonstra, dar mai mulţi studenţi au spus că au încasat bani de la ambele tabere, trecând de la un protest la altul.

Afacerea este veche în Ucraina, şi a avut la început o structură piramidală: Un partid politic contacta un „broker” capabil să mobilizeze şi să plătească 1.000 de studenţi. Fiecare dintre aceşti “brokeri”, aproximativ 15 în Kiev, avea o reţea; acesta lua contactul cu 10 cunoştinţe, care mai apelau la alte 10 cunoştinţe, şi aşa mai departe.

Fiecare om din piramidă oprea 10% din sumă, după care distribuia banii şi celorlalţi. Sistemul funcţiona doar în cazul în care oamenii erau corecţi, şi îi plăteau pe ceilalţi. Situaţiile în care se ajungea la conflicte între protestatari i-au dat lui Dyadkov ideea de a face un mecanism mai bun.

Astfel a luat Easy Work, companie ce are câteva reguli simple: Dacă te-ai înscris pentru o manifestaţie, trebuie să te prezinţi la timp, să stai până la sfârşit, să nu bei, să nu te baţi, să zâmbeşti la camere şi să aplauzi candidatul. Manifestanţii nu au voie să declare nimic reporterilor – aceştia s-ar putea prinde că au venit pentru bani.

“Studenţii ştiu că dacă lucrează cu noi îşi primesc banii; partidele ştiu că putem să le oferim o mulţime de susţinători. Fiecare pleacă acasă fericit”, spune Boyko.

Lista cu membrii înscrişi la Easy Work este secretă, la fel cum sunt şi înregistrările cu plăţile, profiturile şi clienţii companiei.

Boyko spune că secretomania este necesară pentru a nu pune într-o situaţie jenantă clienţii şi membrii companiei.

“În principiu nu avem nimic de ascuns. Nu vindem voturi. Nu ne implicăm în partea neguroasă a politicii. Nu facem decât să conducem o afacere onestă şi responsabilă, şi să dăm oamenilor de muncă”, a spus Boykov.

“Ca antrepreori, vrem să câştigăm bani. Ca cetăţeni ne-am dori ca acest tip de afacere să dispară. Pentru moment, oamenii văd aceeaşi politicieni şi aud aceleaşi idei. Dacă cineva nou va veni cu o idee proaspătă, oamenii vor ieşi să-l asculte fără a aştepta vreo recompensă financiară”, adaugă Dyadkov.