AI-ul, Freelancerul și Omnistarul. Sau cei ce pierd și cei ce câștigă

0

de Pavel Lucescu

Zeci de ani, computerele au tot luat locul joburilor repetitive, monotone și plictisitoare, apoi a venit rândul internetului care avea să schimbe și el radical piața forței de muncă, ”atacând” mai ales muncile care presupun manualitate. Acum discutăm și ne speriem de Inteligența Artificială, ultima tehnologie ”apocaliptică”, menită de data asta, zic cei mai prăpăstioși dintre noi, să ne înlocuiască pe toți. Și să ne distrugă, inclusiv ca specie, cum ar spune nihilistul din noi.

Deși tehnologia asta e încă la începuturile ei, viteza cu care se dezvoltă e uluitoare. Iar asta e o problemă mare, pentru că abia apucăm să ne dăm cât de cât seama ce-i cu ea și ea a mai făcut un pas înainte. Dar să nu disperăm. Sunt deja sute de studii serioase pe temă, cu concluziile aferente. Iată câteva domenii în care AI-ul a demonstrat deja că poate face o treabă mai bună decât homo sapiens. Voi cita aici doar patru dintre ele (nefiind nici pe departe singurele), despre care a scris zilele trecute Vlad Mixich. Este vorba despre deciziile legate de ”cine să fie angajat sau promovat într-un anumit rol”, cele legate de ”ce tratament primești atunci când ești bolnav”, cele legate de ”ce candidat să fie acceptat la ce universitate sau ce elev să intre într-o clasă axată pe matematici, sau dimpotrivă pe arte” sau deciziile referitoare la ”eliberarea condiționată(sau nu) a unui condamnat, sau dacă să-i dai o pedeapsă cu suspendare sau nu”. Unele sunt deja folosite, altele cu ”încărcătură etică” mare, cum sunt cele legate de medicină sau justiție, mai așteaptă. Dar viitorul e clar de partea lor.

Un alt studiu foarte recent se referă la un tip de joburi care au crescut imens în volum în ultimii zece-cinspezece ani, tocmai datorită ”digitalului”, și care acum sunt lovite din plin. E vorba de freelancing. Studiul, numit ”The Short-Term Effects of Generative Artificial Intelligence on Employment: Evidence from an Online Labor Market”, realizat de cercetători de la universități americane de renume, a fost publicat în iulie anul curent. Aceștia au analizat impactul ChatGPT-ului asupra angajărilor și veniturilor obținute pe una dintre cele mai mari platforme care oferă joburi în regim de freelancing și au găsit următoarele: ”Lansarea ChatGPT a dus la o scădere de 2% a numărului de locuri de muncă pe platformă și o scădere de 5,2% în veniturile lunare.” Rezultatele, spun autorii studiului, ”sunt robuste în fața mai multor teste alternative, inclusiv o reducere similară a rezultatelor angajării pentru freelancerii care oferă servicii de design și editare de imagini după introducerea IA generativă axată pe imagini.” Mai mult decât atât, și total contraintuitiv, cei mai afectați negativ de AI sunt angajații de top.

Există însă un domeniu unde cei de top nu doar că nu vor fi afectați negativ de AI ci, dimpotrivă, vor fi privilegiați și mai mult. E vorba de industria divertismentului. Iată ce scria acum trei zile site-ul bnn.network: ”Vedetele s-ar putea teme că AI le fură munca și oferă artiștilor mai puțin talentați abilitățile necesare pentru a le lua audiența. De fapt, celebritățile care se plâng cel mai tare de noua tehnologie sunt cele care au cel mai mult de câștigat. În loc să dilueze puterea starului, AI va face ca celebritățile de top să devină mai populare ca niciodată, permițându-le să fie prezente în toate piețele, în toate formatele, în orice moment.” Titlul articolului: AI and Celebrity: The Dawn of the ‘Omnistar’.

Oricum, ne așteaptă vremuri interesante, deși, unii dintre noi, încă nu știm cât de mulți, dar sigur nu puțini, s-ar putea să nu se bucure prea mult de ele.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.