Americanii au ajuns la această concluzie. Europa bate SUA fără drept de apel

0

Orașe europene, precum Helsinki și Amsterdam, lasă cu mult în urmă orașe americane în topul celor 65 de orașe din lume cu cel mai eficient transport în comun. Modelul european nu este însă urmat de țara noastră, devreme ce niciunul dintre orașele mari din România nu este pe această hartă, conform bloomberg.com.

Realizat de Forumul Oliver Wyman, în parteneriat cu Universitatea din California, Berkeley, clasamentul realizat în 2023 oferă o analiză a 65 de orașe din șase regiuni – America de Nord, America Latină, Europa, Orientul Mijlociu, Asia Pacific și Africa. Acestea variază de la mega-orașe extinse precum Tokyo și Delhi, până la orașe mai compacte precum Oslo și Washington D.C., până la metropole cu dezvoltare rapidă, precum Nairobi.

Helsinki este orașul cel mai bine pregătit pentru viitorul mobilității urbane, potrivit acestui clasament. Investițiile mari ale capitalei finlandeze în infrastructura vehiculelor electrice, o rețea avansată de ciclism și o rețea de transport public în plină dezvoltare i-au adus pe primul loc într-un clasament de 65 de orașe globale. Creșterea ofertelor de transport public este doar o modalitate prin care Helsinki încearcă să sporească numărul de călători, iar biletul este de aproximativ 2,5 euro și permite navetiștilor să călătorească cu orice mod de transport.

Amsterdam, Stockholm și München au rețele solide de transport public și au devenit, de asemenea, lideri în tranziția de la combustibilii fosili. San Francisco, care s-a clasat pe locul al patrulea, a obținut un punctaj ridicat pentru „atractivitatea pieței”, ceea ce înseamnă că rămâne un hub global pentru investiții publice și private, în special în noile tehnologii precum infrastructura vehiculelor electrice și tehnologia vehiculelor automate.

Berlinul și München, de exemplu, beneficiază de recentul Deutschland Ticket al Germaniei, care permite navetiștilor să folosească toate mijloacele de transport în comun local pentru aproximativ 50 de euro, pe lună. Seul, de asemenea, intenționează să elibereze un permis de transport în masă care să permită călătorilor să folosească toate liniile de metrou și autobuz și serviciul de partajare a bicicletelor din oraș, în 2024. Boston studiază fezabilitatea de a oferi tarife de tranzit flexibile în funcție de nivelul veniturilor.

Top 10 al orașelor cu cel mai eficient transport în comun din lume:

Locul 1: Helsinki.

Locul 2: Amsterdam.

Locul 3: Stockholm.

Locul 4: San Francisco.

Locul 5: München.

Locul 6: Singapore.

Locul 7: Zürich.

Locul 8: Paris.

Locul 9: Copenhaga.

Locul 10: Berlin.

Hong Kong s-a clasat pe locul 1 pentru transportul public, în timp ce Oslo s-a clasat pe locul 1 pentru durabilitate. Cu toate acestea, referitor la problema mai largă a mobilității, cercetătorii au spus că aceste orașe au fost împiedicate de lipsa infrastructurii pentru ciclism și de alți factori, cum ar fi adoptarea lentă a vehiculelor electrice de către Hong Kong.

Jeddah și Bangkok, care au urcat în clasament în ultimii doi ani datorită eforturilor hotărâte de a crește numărul de călători în transportul public cu tarife accesibile și servicii convenabile. Mumbai este unul dintre cele mai performante în materie de siguranță rutieră, iar Casablanca are cea mai mare pondere modală a pietonilor din Index.

Orașe care au involuat

Singapore, Zürich, Boston și Los Angeles au fost depășite de alte orașe care accelerează eforturile de modernizare a rețelelor de mobilitate. Aceste orașe ar trebui să continue să găsească modalități de a inove și de a face progrese reale într-o gamă largă de indicatori, de la cota de piață a vehiculelor electrice și utilizarea transportului public până la siguranța rutieră și implicarea sectorului privat.

Hong Kong este un model pentru autoritățile de transport public. Sistemul de transport public al orașului reprezintă 71% din toată distanța parcursă în Hong Kong. Autoritățile orașului continuă să consolideze și mai mult sistemul de tranzit – în 2023 au început lucrările la o nouă stație care ar ajuta la conectarea părților de est și de vest ale Noilor Teritorii – o regiune majoră a Hong Kong-ului.

Utilizarea transportului public nu a revenit la nivelurile de dinaintea pandemiei pentru majoritatea orașelor din Index, ceea ce pune în presiune o funcție urbană esențială, care este, de asemenea, provocată de costurile mai mari ale energiei și întreținerii. Asociația Americană de Transport Public a constatat că 71% dintre cele mai mari agenții de tranzit se vor confrunta cu o stâncă fiscală în următorii cinci ani, în timp ce un studiu al Uniunii Europene constată o pierdere semnificativă a veniturilor post-pandemie. Și, având în vedere că aproape jumătate dintre consumatori citează accesibilitatea și tarifele ca fiind cei mai importanți factori atunci când aleg modul de călătorie, orașele trebuie să satisfacă aceste așteptări.

Generarea de energie curată este în centrul atenției pentru mobilitatea durabilă

Războiul din Ucraina a concentrat atenția asupra surselor de energie utilizate de țările și asupra modului în care acestea le aprovizionează. Potrivit unei analize a Forumului Oliver Wyman, orașele care se bazează pe energie cu emisii mari de carbon nu își ating obiectivele climatice. Alternative ecologice au orașe precum Amsterdam, Berlin și München. Ele oferă totul, de la cultura ciclismului de renume mondial până la oferte puternice de transport public, motive pentru care sunt incluse în top 10 de mobilitate durabilă. În timp ce gazele naturale sau combustibilii fosili încă reprezintă procente mari din producția lor de energie, atât guvernele olandeze, cât și cele germane s-au angajat să facă tranziția către surse mai curate.

În top 10 este și Oslo, care se bazează pe un sistem hidroenergetic național pentru a-și genera aproape toată energia electrică. Această energie curată alimentează o flotă impresionantă de vehicule electrice – care a reprezentat mai mult de 80% din vânzările de mașini noi în al doilea trimestru al anului 2023. Norvegia intenționează, de asemenea, ca vehiculele cu emisii zero să reprezinte toate înmatriculările de mașini noi, începând cu 2025.

Niciun oraș din România în clasament

Niciunul dintre orașele mari din România nu este pe harta orașelor cu cel mai eficient transport în comun, conform bloomberg.com. În București, cel mai aglomerat oraș din România, există peste 100 de linii de autobuz diferite, 15 linii de troleibuz, 23 de linii de tramvai și 2 linii de metrou ușor, care operează aproximativ între orele 4:30 și 23:00, cu excepția liniilor de autobuz de noapte și a autobuzului Express 783 al aeroportului, care operează non stop. 

Un bilet individual pentru metrou, autobuz, tramvai și troleibuz este mai ieftin decât un bilet combinat. Deși biletele pentru fiecare companie sunt diferite și nu pot fi folosite interschimbabil, prețurile sunt aceleași:

1 călătorie: 3 lei (valabil 90 minute)

2 călătorii: 6 lei (valabil 90 minute pe călătorie)

10 călătorii: 25 lei (valabil 90 minute pe călătorie)

Abonament 24 de ore: 8 lei

Abonament 72 de ore: 20 lei

Abonament săptămânal: 30 lei

Abonament lunar: 80 lei

Bilete combinate (Metrorex și STB)

Biletele combinate Metrorex și STB sunt valabile pentru utilizarea în toate mijloacele de transport în comun din București, inclusiv autobuzul, tramvaiul, troleiul și metroul. 

Biletele combinate pot fi achiziționate de la toate punctele obișnuite de vânzare a biletelor Metrorex și STB la următoarele prețuri:

1 călătorie: 5 lei (valabil 120 minute)

2 călătorii: 10 lei (valabil 120 minute pe călătorie)

10 călătorii: 45 lei (valabil 120 minute pe călătorie)

Abonament 24 de ore: 14 lei / 20 lei (inclusiv tren aeroport)

Abonament 72 de ore: 35 lei / 40 lei (inclusiv tren aeroport)

Abonament săptămânal: 50 lei

Abonament lunar: 140 lei / (210 inclusiv tren aeroport).

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.