ANPC a amendat băncile cu peste 100.000 de euro în primele trei luni ale anului

0

Principalele reclamaţii împotriva băncilor au avut ca motiv existenţa unor clauze abuzive în contractele de credit şi cesionarea creanţelor de către bănci către societăţi de recuperare a creditelor.

Împotriva instituţiilor financiare nebancare (IFN), clienţii au depus reclamaţii ce priveau, în principal, costurile foarte mari ale creditelor pentru achiziţionarea unor bunuri de consum.

Numărul reclamaţiilor a scăzut faţă de perioada similară a anului trecut, când au fost înregistrate 923 de plângeri.

În toate domeniile, la nivel naţional, ANPC a efectuat peste 28.000 de acţiuni de control în primle trei luni ale anului. Cele peste 11.000 de amenzi aplicate au o valoare cumulată de peste 37 milioane de lei.

Principalele reclamaţii de ANPC au vizat produsele electronice (calculatoare, televizoare), electrocasnice, terminale mobile şi serviciile financiar bancare.

Cifrele trimestrului I – 2010 se prezinta astfel:

• număr de acţiuni de control: 28.129
• număr de amenzi aplicate: 11.182
• valoare amenzi aplicate: 37.196.910 lei
• număr de reclamaţi inregistrate: 12 080
• număr probe prelevate: 373
• valoare produse neconforme, oprite definitiv de la comercializare: 1.209.722 lei
• valoare despăgubiri acordate consumatorilor: 1.686.727 lei
• numar acţiuni de consiliere consumatori – 751

Exemple de actiuni tematice de control desfasurate la nivel national:

– Verificarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la încheierea contractelor de creditare de catre instituţiile financiare nebancare;
– Verificarea respectării drepturilor consumatorilor în cadrul vânzărilor de soldare, promoţionale sau de lichidare;
– Verificarea drepturilor consumatorilor in cadrul site-urilor care comercializeaza servicii si produse;
– Verificarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la cazinouri;
– Verificarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea produselor cosmetice;
– Verificarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor în unităţile de cazare şi alimentaţie publică aferente;
– Verificarea respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea benzinei şi motorinei în staţiile de distribuţie;
– Verificarea modului de comercializare şi etichetare a preparatelor de carne;
– Verificarea respectării prevederilor legale la comercializarea bijuteriilor din metale preţioase şi pietre preţioase;
– Verificarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la operatorii economici care desfăşoara activităţi de schimb valutar.