Armata britanică, pusă de Guvernul Johnson să fie pregătită să-i sară în ajutor în criza penuriei de carburanţi din Marea Britanie, care pune la încercare ”flegma british”

0
17
Armata britanică, pusă de Guvernul  Johnson să fie pregătită să-i sară în ajutor în criza penuriei de carburanţi din Marea Britanie, care pune la încercare ”flegma british”

”Un număr limitat de şoferi de cisterne militare trebue să fie pregătit să intervină şi să fie desfăşurat, dacă este necesar, pentru a stabiliza aprovizionarea cu carburant”, a anunţat într-un comunicat, luniseara, Ministerul britanic al Energiei.

The UK government is putting army drivers on standby to help deliver fuel as pumps run dry at filling stations up and down the country

— Reuters (@Reuters)

Penuriile de benzină din Regatul Unit s-au agravat luni, tot din cauza unor ”cumpărături de panică” ale unor automobiliţti îngrijoraţi.

”A trebuit să mă duc la cinci staţii”, iar ”rezervorul meu este aproape gol”, a delarat o automobilistă, Lisa Wood, care stătrea la coadă de peste o oră la staţie de alimentare cu carburant în apropiere de celebrul London Bridge, în centrul Londrei.

”Întoarce-te la coadă! Eşti aici de abia cinci minute!”, i-a strigat ea unui şofer care voia să se bage în faţa tuturor.

Printre claxoane, Lisa recunoaşte că ”nu e prea britanic” să te enervezi, dar ”atunci când există o criză, nu mai suntem «british»”.

La altă staţie, la est de Londra, o coadă de 50 de maşini s-a format de la ora locală 6.00, iar clienţii au petrecut o parte a nopţii de duminică spre luni în benzinărie.

În toată ţara, panouri cu mesajul ”s-a terminat benzina” sau ”închis” erau afişate la pompe, iar aproximativ 30% dintre staţiile British Petroleum (BP) au fost afectate de penurii de carburant.

Unele publicaţii britanice au postat înregistrări video cu şoferi iritaţi, la pompă, îngroziţi să nu rămână în pană sau să nu se poată duce la serviciu.

”PREA PUŢIN, PREA TÂRZIU”

Organizaţii medicale trag semnale de alarmă cu privire la dificultatea personalului medical de a se deplasa la pacienţi, iar unele şcoli se gândesc să revină la învăţământul online, în cazul în care problema persistă.

Potrivit unei asociaţi ide distribuire de carburant, PRA, până la două treimi dintre mebrii săi – 5.500 dintre cele 8.000 de instalaţii independente din ţară – au rămas fără carburant duminică, ”iar celelalte erau aproape goale”.

Însă asociaţia se aşteaptă la ”la o posibilă relaxare a cererii şi la o normalizare a stocurilor în zilele următoare”.

Reprezentanţi ai sectorulu au dat din nou asigurări luni că există ”sufcient carburant în rafinăriile britanice”.

Această situaţie aminteşte de raţionalizarea benzinei în timpul crizei energetice din anii ’70 sau de o blocare a rafinăriilor care a paralizat activitatea ţării timp de mai multe săptămâni, la începutul anilor 2000.

Criza a izbucnit la  mijlocul săptămânii trecute, după ce un raport confidenţial al British Petroleum (BP) adresatt Guverului Johnson a fost divulgat în presă, în care se arăta că câteva zeci de staţii de alimentare cu carburant urmau să fie închise, din cauza lipsei carburantului.

Cumpărături de panică au început imediat în întregul regat, iar o majoritate a benzinăriilor sunt afectate în prezent.

Penuriile de benzină şi diesel au fost cauzate iniţial de lipsa şoferilor de TIR care să le ducă de la terminale de depozitare la pompă.

Această problemă afectează, de asemenea, raioane ale unor supermarketuri, fast-food-uri, puburi, vânzători de biciclete, între alţii, care se plâng de întârzieri în livrări şi de o epuzare a stocurilor anumitor produse.

Lipsa şoferilor de TIR durează de mai multe luni, atât din cauza pandemiei covid-19, cât şi a Brexitului, iar Partidul laburist a acuzat Guvernul conservator al lui Boris Johnson de faptul că a ”adormit la volan” şi că nu a intervenit.

Izolări din cauza covid-19 i-au determinat pe unii şoferi europeni să se întoarcă în ţările lor, iar alte zeci de mii de şoferi nu şi-au putut da examenul de permis de TIR, din cauza închiderii centrelor de examinare timp de luni de zile.

Brexitul complică procedurile migratorii, după ce muncitorii europeni circulau anterior în mod liber.

Guvernul neagă, însă, că Brexitul ar avea vreun impact în criza actuală şi susţine că statele membre UE se confruntă, de asemenea, cu penurii de şoferi.

Însă Federaţia britanică a transportatorilor rutieri prezintă Brexitul drept una dintre principalele cauze ale problemei, potrivit unui raport publicat luna trecută.

Londra, în căutarea unor soluţii, s-a hotătât sâmbătă s-şi amendeze politica imigraţiei post-Brexit şi să acorde până la 10.500 de vize de muncă pe o perioadă de trei luni, pentru a acoperi lipsa şoferilor de TIR, dar şi de personal în sectoare-cheie ale economiei britanice, precum creşterea păsărilor.

Federaţia British Poultry Council a salutat aceste măsuri, însă şi-a exprimat speranţa să nu fie ”prea puţin, prea târziu”.

British Petroleum avertizează, la rândul său, că ”este nevoie de timp ca sectorul să consolideze livrările şi să refacă stocurile”.