Asigurarea RCA, sub monitorizarea CSA

0

Nivelul acesteia se va determina, la finalul fiecarei luni, prin aplicarea unui procent de 60% asupra primelor brute subscrise pentru RCA. Cresterea cheltuielilor de achizitie si de administrare ale acestui tip de asigurare, precum si o rata a daunei in continua ascensiune sunt principalele elemente care au motivat decizia CSA, explica presedintele Comisiei, Angela Toncescu. 

Care sunt principalele probleme cu care se confrunta piata asigurarilor de raspundere civila auto – RCA – in aceasta perioada?
S-a constatat ca un numar mare dintre problemele cu care se confrunta asiguratorii RCA este generat atat de nivelul ridicat al ratei daunei, cat si de cresterea cheltuielilor de achizitie si administrare ale acestui tip de asigurare. 

Care este rolul constituirii si mentinerii unei rezerve tehnice suplimentare de catre asiguratorii autorizati sa practice RCA in 2008? 

Avand in vedere caracterul obligatoriu al acestei forme de asigurare, consideram ca efectuarea de catre societatile de asigurare a unor cheltuieli de achizitionare foarte mari pentru subscrierea de RCA nu le asigura un plus semnificativ de cota de piata, drept pentru care acestea nu sunt oportune si pe deplin justificate economic. In acest context, prin introducerea rezervei tehnice suplimentare, CSA transmite asiguratorilor un semnal asupra riscurilor cu care acestia se pot confrunta, din cauza dimensionarii necorespunzatoare a tarifului de prima pentru RCA in ceea ce priveste cheltuielile, mai ales cele de achizitie, de publicitate si alte facilitati acordate. Cheltuielile de achizitie excesive practicate de societatile de asigurare pot crea probleme asiguratorilor din punct de vedere al solvabilitatii, ceea ce necesita suplimentarea de capital. 

Cum isi constituie rezervele asiguratorii? Putem vorbi despre o subrezervare in piata? 

Rezerva suplimentara introdusa pentru asigurarile RCA are menirea de a proteja interesele persoanelor prejudiciate si de a asigura onorarea obligatiilor asumate prin incheierea asigurarilor RCA si, nu in ultimul rand, contribuie la mentinerea nivelului corespunzator al solvabilitatii societatilor de asigurare RCA. Rezervele tehnice pe care un asigurator trebuie sa le constituie sunt prevazute in mod expres in Legea nr. 32/2000 si in normele date in aplicarea acesteia. Nu putem sa vorbim despre “constituirea si mentinerea unor rezerve sub nivelul necesar” sau despre anumite procente “care merg in fiecare rezerva”, intrucat, potrivit prevederilor legale in vigoare, rezervele tehnice se creeaza si se actualizeaza lunar, in baza primelor brute subscrise, precum si a estimarilor privind daunele produse. 

Fiecare asigurator isi stabileste propriile tarife de prima, tinand cont de frecventa daunelor, dauna medie, cheltuielile de administrare si achizitie, profit. Prima bruta subscrisa de un asigurator trebuie sa garanteze permanent indeplinirea obligatiilor ce decurg din incheierea contractelor de asigurare. In concluzie, dupa trei ani de liberalizare partiala si, ulterior, totala a tarifelor de prima, consideram ca piata asigurarilor RCA a ajuns in stadiul in care politica costurilor de achizitie poate fi regandita, iar “disputarea” cotelor de piata sa se faca preponderent prin calitatea serviciilor oferite. 

De altfel, acest deziderat a fost exprimat si de catre conducatorii unor mari companii de asigurare, chiar inainte de aparitia Ordinului CSA nr. 14/2007 privind introducerea rezervei suplimentare, acestia aratand ca este timpul “sa se transforme dintr-o companie clar orientata pe produs intr-o companie orientata spre client”. Consideram ca masurile luate de catre Consiliul CSA pana in prezent privind asigurarea obligatorie RCA au avut un efect benefic in piata, cu titlu de exemplu fiind stoparea vanzarilor pe strada sau in alte locuri improprii desfasurarii acestei activitati. Prin aplicarea masurilor dispuse de CSA, societatile de asigurare au dovedit ca pot si doresc sa contribuie la cresterea stabilitatii pietei si a increderii publicului in asigurari. 

Pozitie 

Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) este un organism independent, autonom, finantat de companiile de asigurare si are rol de reglementare, control si supraveghere a pietei asigurarilor. Comisia este condusa de un Consiliu, format din sapte membri, din care un presedinte si doi vicepresedinti numiti de Parlament, in sedinta comuna a celor doua Camere. Activitatea CSA a inceput la data de 2 iulie 2001.