Asociația Oamenilor de Afaceri din România: 11 teme de maxim interes pentru mediul de afaceri

0

 

Asociația Oamenilor de Afaceri din România privește cu optimism formarea noului Guvern și susține abordarea curajoasă a unor teme de maxim interes pentru mediul de afaceri și societatea românească în întregul ei:

 

  1. ”Creșterea economică din România trebuie să devină favorabilă incluziunii”. Trebuie să trecem de la o economie pasivă, ale cărei puține reușite s-au bazat pe delocalizarea unor capacități de producție din economiile vestice, la o economie proactivă, care își dezvoltă o ofertă internă solidă și diversificată, generată de lanțuri locale de creare a valorii, formate din întreprinderi inovatoare, mici și mijlocii. Numai astfel se pot diminua importurile, se stimulează crearea de locuri de muncă, si se poate menține în mod sustenabil și inteligent ritmul de creștere economică, stopându-se, astfel, hemoragia de forță de muncă și sărăcirea populației.

 

  1. Construirea rețelelor locale de producție trebuie demarată prin inițiative ferme de modernizare a economiei românești, respectiv prin reorientarea structurală a ajutorului de stat către întreprinderi mici și mijlocii, în scopul utilizării intensive a tehnologiei informației și, astfel, crearii de valoare adaugată locală.

Există modele de succes în țări în tranziție. Estonia, datorită unui sector al tehnologiei informației foarte dezvoltat, dar şi ofertei ample de servicii accesibile prin internet este un astfel de model. România ar putea lansa un program similar în privința utilizării tehnologiilor avansate, ca de pildă imprimantele 3D. AOAR și-a arătat disponbilitatea de a se implica, prin membrii săi, într-un program național care să înceapă cu introducerea (opțional) în programa școlară a liceelor, în primul rând a celor tehnice, a programării 3D. Există deja licee tehnice românești care au luat cu success această inițiativă.

 

  1. Criza economică a arătat că dezvoltarea economică bazată numai pe capacitatea de productie din străinătate și forța de muncă ieftină creează instabilitate macroeconomică și lipsă de predictibilitate. Capitalul autohton trebuie să asigure stabilitate prin contribuția la cresterea economică și crearea de noi locuri de muncă. Dintre țările în tranziție, România este țara cu cele mai puține “reușite” locale sau regionale ale capitalului autohton. Oamenii de afaceri români trebuie să recâștige prețuirea societății. Nicio comunitate nu se poate dezvolta altfel decât pe baza de spirit antreprenorial și stimularea inițiativei individuale.

 

  1. BUGETUL de stat trebuie axat pe dezvoltarea ofertei interne și investiții, bazat pe politici publice și proiecte realiste ce vor asigura atingerea acestor obiective. Responsabilizarea autorităților publice și monitorizarea permanentă a alocărilor bugetare pe proiecte trebuie facută transparent, prin îndeplinirea unor indicatori valorici. Propunem ca finanțarea proiectelor publice prioritizate de către Guvern să se facă prin utilizarea complementară a resurselor financiare din BUGETUL de stat, fonduri UE și bugete locale, eliminându-se practica de a avea proiecte finanțate exclusiv de la buget (de stat și/sau local).

 

  1. Demararea programelor operaționale care să permită o utilizare cât mai efficienta a fondurilor UE (perioada 2014-2020) impune adoptarea de decizii organizatorice urgente (dupa doi ani au fost lansate apeluri de proiecte doar pentru Programul Operațional de Competitivitate și pentru două măsuri din fondurile alocate Ministerului Agriculturii).

 

  1. România are nevoie de decizii clare  asupra strategiei de identificare, exploatare, dar mai ales, de utilizare a resurselor sale naturale, cu asigurarea prelucrării acestora în țară și transformarea lor în produse cu valoare adăugată cât mai mare, ca bază a creșterii PIB-ului.

 

  1. România are nevoie de o strategie energetică, simplă si ferm implementată, prin care să fie valorificat potențialul energetic confirmat al resurselor existente. Biomasa poate fi un astfel de exemplu, fiind sursa esențială în producerea de energie termică, domeniu ce consumă ineficient, prin subvenții, resursele financiare publice.

 

  1. Considerăm că programul de informatizare a economiei românești, în principal informatizarea totală a relației contribuabil-administrație reprezintă un proiect real, România beneficiind de un potențial autentic de specialiști. Este necesar să fie promovat un plan de acțiune cu etape clare de implementare, asumate ca program național (aprobat de Parlament) în perioada 2016-2020.

 

  1. În scopul menținerii stabilității financiare a țării, revenim la propunerea făcută constant de AOAR în ultimii ani, respectiv adoptarea unei strategii care să permită reducerea datoriei externe, prin creșterea ponderii datoriei interne (în mod deosebit prin atragerea economisirilor cetățenilor).

 

  1. În scopul utilizării eficiente a resurselor populației pentru finanțarea dezvoltării economiei românești, AOAR susține ferm eforturile de creare a unei piețe de capital robuste, prin operaționalizarea funcționării bursei și utilizarea acesteia, cel puțin pe termen scurt, pentru privatizarea companiilor de stat. Transferul unei părți din avuția natională din gestiunea statului către populație, prin tranșe semnificative adresate investitorilor individuali locali va genera încrederea necesară atât în procesul de listare, cât și în funcționarea coerenta a pieței de capital, și va contribui la îmbunătățirea guvernanței în societățile de stat.

 

  1. În conditiile accentuarii decalajelor economice regionale, AOAR propune creșterea responsabilizării autorităților locale și centrale pentru realizarea în termenele angajate și cu costurile asumate a proiectelor naționale, în principal proiecte de infrastructură, mediu sau dezvoltare locală.