Băncile, obligate să informeze clienţii prin ecrane TV

0

Pe ecrane TV cu diagonala de minimum 70 cm, la loc vizibil, băncile trebuie să afişeze “informaţii privind drepturile şi obligaţiile consumatorilor, conform legislaţiei în vigoare, precum şi explicaţii cu privire la terminologia specifică domeniului financiar bancar; de asemenea, să afişeze informaţii furnizate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor”, se arată într-un proiect de ordin al instituţiei.

 

Băncile mai trebuie să rezerve şi 10% din spaţiul ecranului TV pentru comunicatele ANPC “privind educarea şi avertizarea consumatorilor privind serviciile bancare”.

 

Actualizarea informaţiilor se va face zilnic, prin intermediul unui sistem centralizat.

 

De asemenea, băncile sunt obligate să îşi ţină site-urile la zi, şi informaţiile prezentate să fie în concordanţă cu oferta reală a băncii.

 

“Informaţiile prezentate de operatorii economici bancari trebuie să fie actualizate în conformitate cu oferta prezentată pe website-ul oficial şi să cuprindă toate elementele de preţ şi principalele condiţii ale ofertei comerciale (rată indice de referinţă / comision de operare, curs valutar al zilei şi altele) şi să cuprindă toate elementele de preţ şi principalele condiţii ale ofertei comerciale (rată indice de referinţă / comision de operare, curs valutar al zilei şi altele)”, se arată în ordinul ANPC.

 

După ce ordinul va fi publicat în Monitorul Oficial, băncile au 30 de zile la dispoziţie pentru a pune în practică prevederile sale.

 

ANPC motivează reglementările de mai sus prin faptul că sercviciile bancare s-au diversificat foarte mult, şi deja utitlizarea acestora nu mai este o opţiune, dând exemplul cardurilor de salarii. Se mai arată că e nevoie de o educare continuă a consumatorilor, astfel încât să fie prevenite situaţiile de supraîndatorare ori cazurile de restanţe.

 

Tot ANPC s-a ocupat şi de faimoasa OUG 50/2010, lege care a fost în vigoare în ultima jumătate a anului trecut şi care implementa (şi adapta) în legislaţia naţională un text european de regelmentare a relaţiei dintre bănci şi clienţii persoane fizice. Prima formă a legii conţinea prevederi favorabile clienţilor care îşi văzuseră costurile împrumuturilor umflate în ultimii ani, prin eliminarea unor comisioane şi introducerea unor dobânzi transparente. În cele din urmă, parlamentul a decis ca legea să se aplice (cu anumite excepţii) doar în cazul contractelor noi.