BREAKING NEWS! Finanțele lasă Fiscul fără obiectul muncii

0

Ministerul Finanțelor Publice preia de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili și direcțiile generale regionale ale finanțelor publice activitatea de soluționare a contestațiilor formulate împotriva titlurilor de creanță, precum și a altor acte administrative fiscale emise de organul fiscal, posturile și personalul aferent acesteia, se arată într-unProiect de Ordonanță de urgență a Guvernului privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare.

 

Fostul șef al ANAF, Gelu Diaconu, a declarat recent că ANAF rămâne doar cu administrațiile județene. „După ce au preluat activitatea de informatizare de la ANAF și nu au făcut decât să distrugă proiectul cu Banca Mondială, de această dată prevăzuseră să preia și activitatea de soluționare a contestațiilor. Dar sunt atenționat că au introdus pe șest un articol la finalul ordonanței prin care MFP va prelua administrarea marilor contribuabili, precum și direcțiile regionale de administrare fiscală. Pesemene că ANAF va rămâne cu administrațiile județene!!!” a declarat Diaconu.

 

Conform proiectului de OUG, la nivelul Ministerului Finanțelor Publice activitatea de soluționare a contestațiilor se desfășoară de către structura specializată de soluționare a contestațiilor atât la nivel central cât și la nivel teritorial. În ceea ce privește salarizarea personalului care se preia, acesta va fi aliniat la salariile personalului MFP urmare aplicarii prevederilor Legii-cadru nr.153/2017, cu modificările și completările ulterioare, beneficiind astfel de drepturile salalriale acordate potrivit legii, pentru categoriile de funcții din cadrul aparatului propriu al Ministerului Finanțelor Publice.

 

Nota de fundamentare a proiectului prezintă mai multe avantaje, precum:

– Se asigură un nivel superior de independență și implicit premise pentru creșterea imparțialității în luarea deciziilor cu privire la contestațiile formulate de contribuabili împotriva tuturor actelor emise de administrația fiscală (atât titluri de creanță fiscală cât și alte acte administrative fiscale) prin plasarea structurilor în afara ANAF;
– Se asigură exercitarea de către Ministerul Finanţelor Publice a prerogativelor sale legale care izvorăsc din rolul de autoritate fiscală competentă, precum şi acela de coordonare a aplicării unitare a prevederilor legislaţiei fiscale;
– Degrevează organele fiscale emitente a actelor administrative fiscale (altele decât titlurile de creanță fiscală) de soluționarea contestațiilor formulate împotriva acestor acte.

 

Rămâne în competența ANAF stabilirea competenţei materiale şi teritoriale a organului fiscal central pentru administrarea creanţelor fiscale şi a altor creanţe datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi bugetului asigurărilor pentru şomaj dacă aceasta se realizează prin organul fiscal central, respectiv prin ordin al președintelui ANAF se aprobă ordinele prevăzute la art. 30 alin. (1), (3) și (5), art. 35 și art. 40 alin. (3) din Codul de procedură fiscală.

 

De asemenea, prin ordin al preşedintelui A.N.A.F., se aprobă soluţia fiscală individuală anticipată şi acordul de preţ în avans, precum şi respingerea cererii de emitere a soluţiei fiscale individuale anticipate şi acordului de preţ în avans, astfel cum este reglementată la art. 52 alin. (21) din Codul de procedură fiscală.

 

Tototdată, prin ordin al preşedintelui A.N.A.F. se stabilesc competenţele de exercitare a inspecţiei fiscale pe întreg teritoriul ţării precum și condiţiile de delegare a competenţei altui organ de inspecţie fiscală pentru efectuarea unei acţiuni de inspecţie fiscală, potrivit art. 120 alin. (1) și (2) din Codul de procedură fiscală.

 

În plus, prin ordin al preşedintelui A.N.A.F. se stabilește competenţa de exercitare a verificării situaţiei fiscale personale şi a activităţilor preliminare acesteia, elementele de patrimoniu şi de venituri ce trebuie declarate de persoana fizică supusă verificării, precum și metodele indirecte de stabilire a veniturilor, potrivit art. 138 alin. (3), (8) și (9) din Codul de procedură fiscală.
De asemenea delimitarea competenţelor diferitelor structuri de control din cadrul A.N.A.F. se realizează prin ordin al președintelui ANAF.

 

Prin ordin al preşedintelui A.N.A.F se aprobă și competența în ceea ce privește stabilirea cazurilor speciale de executare silită, precum şi a structurilor abilitate cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii şi efectuarea procedurii de executare silită, potrivit art. 220 alin. (21) din Codul de procedură fiscală.

 

În plus, prin ordin al preşedintelui A.N.A.F., se desemnează biroul central de legătură responsabil pentru cooperarea administrativă în domeniul fiscal, asistenţa reciprocă în materie de recuperare a creanţelor în baza regulamentelor europene şi a convenţiilor internaţionale la care România este parte, contactele cu alte state membre în domeniul asistenţei reciproce precum și contactele cu Comisia Europeană.

 

Golirea de conținut a ANAF se poate deduce și din recentul acord semnat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Comisia Națională de Prognoză (CNP) au semnat un acord care prevede că Prognoza, subordonată Secretariatului General al Guvernului, controlată de consilierului de stat Darius Vâlcov, va stabili contribuabilii care vor fi incluși în controalele Fiscului. Documentul menționează că această „coperare” ar fi menită să îmbunătățească analiza de risc, în scopul stabilirii priorităților în activitatea de verificare și control. Este încă o măsură care destructurează tot mai mult ANAF.