Câți români vin cu pachet de acasă pentru pauza de prânz de la job

0

Unul din 6 salariați (16%) sare peste masa de prânz. 

 

Conform rezultatelor, 47% din salariați își aduc un pachet de acasă, pe care îl mănâncă la serviciu.

37% dintre angajați recurg la furnizorii de alimentație publică pentru masa lor de pranz, adica la cantine de firmă, restaurante sau firme de catering. Astfel, 14% mănânca de prânz la cantina firmei, în timp ce 9.5% iau masa de prânz la restaurant, iar 13.5% comandă ceva rapid și mănâncă la birou.

 

Un procent de 16% dintre salariații români sar cu totul peste masa de prânz, deși aceasta este considerată de medici și nutriționiști esențială pentru a păstra o bună stare de sănătate pe termen lung, precum și pentru a îmbunătăți concentrarea și eficiența în timpul zilei de lucru.

 

Spre comparație, doar 2% dintre angajații italieni și francezi sar peste masa de prânz, față de 1.8% dintre belgieni, 5% dintre cehi și doar 0.7% dintre suedezi, conform unui studiu publicat în 2012 de consorțiul European FOOD Project,

 

Obiceiurile angajaților români cu privire la pauza de prânz diferă de cele ale angajaților occidentali, în special din cauza puterii de cumpărare mai scăzute în România.

 

« Dacă în țările din vestul europei, în medie 50% din salariați iau prânzul în afara locului de muncă (la restaurante, bistro-uri de proximitate sau cantina firmei), în România salariații preferă să-și pregătească singuri masa de pranz pentru că este o variantă mai puțin costisitoare. Fără să ne referim doar la venitul mediu, este relevant să ne uităm și la valoarea zilnică a unui tichet de masă : în România, valoarea unui tichet de masă este în prezent de 9.35 de lei/zi (aproximativ 2 euro), față de 5.91 € în Belgia, 5.29 € în Franța sau 3.8 € în Cehia. Este îngrijorător procentul mare de persoane active care sar peste masa de prânz, lucru care pe termen lung poate declanșa dezechilibre alimentare grave și care poate explica incidența crescută a bolilor de nutriție din România », spune Iulian Alexe, director de marketing & comunicare al Edenred, companie care activează în 40 de țări si emite tichetele de masă cu marca Ticket Restaurant®.

 

« Valoarea de 9.35 lei/zi a tichetului de masă este insuficientă nu doar pentru a acoperi o masă de prânz într-o unitate de alimentație publică, ci și, în majoritatea cazurilor, este insuficientă pentru a acoperi costul unui prânz preparat acasă. Conform unor analize recente ale Institutului de Economie Naţională al Academiei Române, valoarea recomandată a unui tichet de masă pentru a acoperi costul unei mese de prânz este de 12 lei », a adăugat directorul de marketing al Edenred.

 

Valoarea tichetelor de masă se indexează semestrial, de către Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei, ultima actualizare având loc în luna mai 2013, cand valoarea unui tichet de masă a fost majorată de la 9 la 9.35 lei.

 

Conform declarațiilor Organizatiei Mondiale a Sanatatii, pauza de prânz este importantă atat pentru sănătatea angajaților, cât și pentru productivitatea și eficiența lor la locul de munca. Aproximativ 61% din respondenți iau prânzul la birou, fenomen cunoscut sub numele de « desktop-dining ». Specialiștii în nutriție consideră această practică nesănătoasă și neigienică. În plus, pauza de prânz petrecută în afara locului de muncă în compania colegilor are un efect puternic în consolidarea echipelor și în construirea unei atmosfere plăcute la muncă.

 

Aproximativ 2 milioane din cei 4 milioane de salariați din România primesc tichete de masă de la companiile în care lucrează. Tichetele de masă sunt cel mai utilizat beneficiu extra-salarial din România, datorită faptului că sunt deductibile la calculul impozitului pe profit și sunt exonerate de plata taxelor social-salariale şi social-patronale. Edenred este lider pe piața tichetelor și cardurilor pre-plătite (tichete de masă, tichete și carduri cadou, tichete de vacanță, tichete de creșă etc), atât în România, cât și la nivel internațional.

 

La sondajul realizat de Edenred, în perioada 5 iunie – 15 iulie 2013, prin intermediul site-ului Metropotam.ro, au participat peste 1200 de persoane.