CASHcaval de la Delaco

0

A fost ultima mare tranzacție pe piața lactatelor din România după achiziția LaDorna de către Lactalis, în 2008. O tranzacție care le‑a adus fondatorilor – oamenii de afaceri brașoveni Tudor și Dragoș Comaniciu – lichidități de milioane de euro. E adevărat, valoarea tranzacției nu a fost publicată oficial, dar estimările consultanților indică peste 10 milioane de euro, posibil chiar 20. Cu acești bani în conturi, cei doi frați vor ca până la sfârșitul anului să facă cel puțin o investiție personală. Tudor Comaniciu – care este și unul din descendenții filozofului român Emil Cioran – acordă foarte rar interviuri. Despre Delaco, afacere pe care a crescut‑o din faza de lucrare de licență până când a devenit cunoscută în toată România grație amuzantului personaj Tony Delaco, are un singur cuvânt de ordine: creștere. Despre planurile sale personale, un alt cuvânt: investiții.

MONEY EXPRESS: Ce veți face cu banii încasați din tranzacție?
Tudor Comaniciu: Suntem pe cash. De când am vândut, primim zilnic telefoane de la oameni care vor sâ vândă. Sunt mulți sătui de business, vor să vândă pentru că nu văd viitorul. Ne uităm la zona noastră geografică și în special la servicii. Cred că aici sunt multe de făcut. Dar nu ne uităm la „cadavre“, ci la afaceri sănătoase. Serviciile medicale (soția lui Tudor Comaniciu este medic – n.r.) ar fi o direcție. Am vrea ceva specializat și să facem de la zero, nu să cumpărăm.

Are vreo legătură momentul vânzării Delaco către Bongrain, martie 2010, cu criza?
Nu, eram relaxați, am mai fi putut sta în vechea formulă fără nici o problemă. Ei (Bongrain – n.r.) au venit la noi. Am negociat cam un an și jumătate.

De ce au durat atât? S‑a spus că a fost unul din­tre cele mai negociate deal‑uri din piață.
Nu e mult, pentru că au fost multe etape de parcurs. Nu a fost atât o vânzare, cât o alianță, o alianță strategică pe termen lung. Nu o să ții fata lângă tine până la 40 de ani că după aia nu ți‑o mai ia nimeni. Noi vrem să facem în continuare afacerea asta, iar ei vor să crească și să intre pe piața aceasta. Nu a fost un plan de exit. Eu nu îl consider un exit.

Atunci, care a fost motivul pentru care ați decis să vindeți?
Inițial, am zis că nu vindem. Nu vreau să intru mult în detalii, am promis că nu spun nimic. Dar nu am avut o apăsare de cash, nici acum nu avem. Ba chiar ne căutau băncile să ne dea credit. Pe scurt, ei își doreau să intre în piață, noi ne doream să creștem. Principalul motiv ține de șansa de a crește cu ei mult mai mult. Au în jurul României 15 fabrici și o experiență de 60 de ani. Altfel, ar fi trebuit să plătim pentru expertiza pe care ei o au deja pe această piață (brânzeturi și cașcaval – n.r.).

Tranzacția a presupus și un aport de capital, cum s‑a scris la acel moment în presa de business?
Nu, a fost un cash out. (Acționarii au încasat propor­țio­nal din tranzacție – n.r.)

După tranzacție, cei de la Bongrain și‑au adus un om sau mai mulți în conducerea Delaco?
Nu au un om permanent aici și nici nu aduc, cel puțin deocamdată. Suntem în legătură cu ei, ne vedem cam la două luni, există colaborare strânsă.

Cu un pachet de 52% nu pot fi acționari pasivi.
Nu sunt acționari pasivi. Dar dorința lor este ca lucrurile să meargă ca până acum. Ei au intrat în companie ca suport, nu să schimbe. Noi le‑am prezentat planurile, lor le‑a plăcut și am agreat să mergem mai departe. (…) Nu am stat să vină cineva să ne spună cum să punem tablourile pe perete. Le‑a plă­cut cum arată și au cumpărat cu mobilă cu tot (zâmbește). Contractul nostru de management cu ei este pe termen nelimitat. Își doresc să rămânem aici. Și ei sunt un „family business“.

Acum doi ani estimați atingerea pragului de 100 de milioane de euro cifră de afaceri în 2010. Nu se poate spune, așadar, că nu v‑a afectat criza.
Da și nu. Între timp, și noi ne‑am schimbat strategia. Nu am mai operat în orice segment din piața de brânză, am curățat portofoliul, am renunțat la laptele cu UHT, o piață în care toată lumea se aruncă acum. (…) Nu am mai crescut ca Făt‑Frumos, dar asta pentru că s‑au schimbat premisele. Criza a fost însă un moment bun să ne repoziționăm fără să pierdem bani, de exemplu.

Citește articolul integral în MONEY EXPRESS.