Ce şanse are Lidl să ajungă numărul unu între discounteri

0

În mod cert, cel mai mare avantaj pe care îl au la ora actuală nemţii de la Lidl constă în număr de unităţi. Prin preluarea Plus de la Tengelmann, nemţii de la Lidl&Schwartz, care operează în România şi lanţul Kaufland, au putut deschide într-o singură zi 107 unităţi. Lucru imposibil în cazul unor investiţii greenfield, care nu au întârziat însă să apară. Retailerul german a anunţat deja inaugurarea a 10 noi unităţi construite de la zero. În total, au 117 magazine ceea ce face ca cel mai nou intrat pe piaţă să fie, cu aproximaţie, pe picior de egalitate cu concurentul său numărul unu: Penny Market deţinut de grupul Rewe. La finele anului trecut, Penny număra 116 unităţi şi a anunţat că până la finele anului în curs va ajunge la 129 de filiale, potrivit unui comunicat recent al companiei.

 

Şi dacă ne uităm la cifrele de afaceri, lupta dintre cei doi competitori este extrem de strânsă. Potrivit Ministerului Finanţelor Publice, anul trecut Penny Market a raportat o cifră de afaceri netă de peste 1,6 miliarde de lei (384,4 milioane de euro la cursul mediu BNR pe 2010), în timp ce Lidl Discount a finalizat anul cu o cifră de afaceri netă de 1,4 miliarde de lei (344,7 milioane de euro).

 

La capitolul profituri, situaţia companiilor care operează magazinele de discount este diametral opusă. Penny Market avea la nivelul anului trecut un profit confortabil de 30,8 milioane de lei (7,3 milioane de euro) în timp ce Lidl a moştenit de la Plus un minus de 247,7 milioane de lei (58,8 milioane de euro).

 

Pe poziţia a treia, atât din punct de vedere al numărului de unităţi, cât şi al afacerilor, se situează reţeaua Profi, deţinută de fondul de private equity Enterprise Investors. Societatea Profi Rom Food a raportat în 2010, potrivit MFP, o cifră de afaceri de 616,5 milioane de lei (146,4 milioane de euro) şi un profit net de 3,6 milioane de lei (861.400 de euro).

 

MiniMax Discount, reţea de magazine transformată de Dinu Patriciu în MAC.RO, în luna mai a acestui an, a terminat anul trecut pe pierdere. Din datele Ministerului de Finanţe, compania Minimax Discount SRL, care opera magazinele cu acelaşi nume şi care a fost transferată în iulie 2011, a raportat o cifră de afaceri de 277,8 milioane de lei (6,5 milioane de euro) şi pierderi nete de 14,5 milioane de lei (3,4 milioane de euro).

 

Un alt discounter prezent pe piaţa autohtonă este lanţul Red Market, dezvoltat de Mega Image, parte a Delhaze Group.Vânzările magazinelor de tip discount sunt însă înglobate în afacerile companiei SC Mega Image SRL, care operează si supermarketurile Mega Image.