CNC ar putea deveni coproducător al filmelor pe care le finanţează

0

Potrivit actualei legislaţii, finanţarea proiectelor se face prin credite acordate de CNC, însă iniţiatorii proiectului, printre care se află şi regizorul şi senatorul PSD Sergiu Nicolaescu, consideră că finanţarea producţiilor prin credite provoacă probleme regizorilor, deoarece fondurile trebuie rambursate într-un interval de 10 ani, în caz contrar filmul devenind proprietatea CNC. „În fapt, aceste credite nu pot fi rambursate niciodată şi, de fiecare dată, CNC devine proprietar al filmului”, se arată în expunerea de motive pe proiectul de modificare a Ordonanţei Guvernului nr. 39/2005, privind cinematografia.

Modificările aduse de acest proiect vizează în primul rând transformarea creditelor în sprijin financiar direct, CNC urmând să dobândească oficial calitatea de coproducător, iar dreptul de valorificare a filmului va aparţine, în primii şapte ani, beneficiarului sprijinului financiar, în următorii trei ani producătorului principal, iar după 10 ani Centrului Naţional al Cinematografiei, ca administrator al negativului şi sunetului filmului.

Mai mult, potrivit propunerii legislative, Fondul cinematografic, administrat de CNC, va fi folosit cu precădere pentru finanţarea producţiilor de filme, prin stabilirea unor criterii precise de alocare a fondurilor, astfel încât acesta să nu fie epuizat prin „activităţi colaterale producţiei de film”, cum ar fi deplasările la festivaluri internaţionale de film.

Pe de altă parte, iniţiatorii proiectului doresc modificarea modului de organizare a concursurilor CNC pentru alocarea acestui sprijin, astfel încât jurizarea să fie făcută pe decupajul regizoral al filmului, şi nu pe scenariu, cum se întâmplă în prezent. „De la scenariu la film este un drum lung, iar un scenariu bun nu garantează, automat, un film la fel de bun”, consideră iniţiatorii.

Nu în ultimul rând, iniţiatorii mai doresc ca studiourile cinematografice din subordinea Ministerului Culturii să fie reorganizate ca studiouri pentru debuturi şi pentru regizori tineri, astfel încât filmelele realizate de aceste studiouri să nu creeze „concurenţă neloială” filmelor finanţate de CNC, în ambele cazuri fiind vorba despre fonduri publice.

Finanţarea Fondului ar putea fi însă afectată, potrivit iniţiativei, prin scăderea contribuţiei Societăţii Române de Televiziune (SRTV). Potrivit legislaţiei în vigoare, SRTV susţine producţia naţională de film, contribuind cu o sumă reprezentând 15% din veniturile proprii realizate din publicitate. Actualul proiect prevede scăderea acestei contribuţii la 12% din veniturile din publicitate.

Proiectul legislativ a obţinut raport favorabil în Comisia de cultură, cu şase voturi pentru şi două abţineri, Senatul fiind prima Cameră sesizată.

Centrul Naţional al Cinematografiei este o instituţie publică, subordonată Ministerului Culturii, care administrează Fondul cinematografic, destinat, printre altele, finanţării proiectelor cinematografice, pe baza unui concurs. Fondul este alimentat atât din venituri proprii, cât şi prin subvenţii de la buget.