Consiliul Concurenţei a dat în acest an amenzi de 15 ori mai mari decât în 2009

0

Diferenţa mare faţă de amenzile aplicate anul trecut se datorează sancţiunii aplicate companiei Poşta Română, în valoare de 103,3 milioane lei (24,06 mil. euro). În 2008, valoarea totală a amenzilor aplicate fusese de 113,2 milioane lei (30,7 mil. euro).

De asemenea, în acest an au mai fost amendate Raiffeisen Bank SA, cu 14 milioane lei, pentru furnizarea de informaţii inexacte în cadrul investigaţiei privind piaţa românească a serviciilor bancare şi interbancare, 14 agenţi economici de pe piaţa administrării private a fondurilor de pensii obligatorii (cu 5,2 milioane lei), şapte companii care au participat în 2008 cu oferte trucate la licitaţia organizată de Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale (CNPAS) în vederea atribuirii biletelor de tratament balnear în staţiunea Băile Olăneşti (cu 4,2 milioane lei), CECCAR, cu 4,05 milioane lei, pentru fixarea tarifelor practicate de membrii săi şi cinci service-uri auto din Slobozia, cu 1,09 milioane lei, pentru înţelegeri anticoncurenţiale de tip cartel privind fixarea tarifelor.

Totodată, în 2010, Consiliul Concurenţei a finalizat 18 investigaţii şi a declanşat 24 de investigaţii. Autoritatea de concurenţă are în prezent în desfăşurare 64 de investigaţii.

Dintre cele declanşate în acest an, cele mai importante sunt investigaţia de pe piaţa ţigaretelor, ce vizează o posibilă înţelegere privind fixarea preţurilor între British American Tobacco România, JT International România şi Philip Morris România SRL, precum şi cele două investigaţii privind înfiinţarea celor două companii energetice, Electra şi Hidroenergetica, pentru a evalua impactul acestor operaţiuni asupra pieţelor afectate.

De asemenea, bugetul pe 2011 al Consiliului Concurenţei va fi în valoare de 35,31 milioane lei, finanţat exclusiv de la bugetul de stat.

Consiliul Concurenţei a fost înfiinţat în 1996 şi are 40 de inspectorate teritoriale şi aproape 300 de angajaţi în total. Rolul Consiliului Concurenţei, în calitate de autoritate administrativă autonomă, are două dimensiuni: una corectivă privind restabilirea şi menţinerea un mediu competitiv normal, iar cealaltă, dimensiunea preventivă de monitorizare a pieţelor şi supravegherea actorilor pe aceste pieţe.