Cum merg afacerile unui fost ministru: Sorina Plăcintă

0

Decât să nu iei nici o decizie, mai bine iei una proastă și, dacă ești om deștept, înveți din ea“, este mantra Sorinei Plăcintă (45 de ani), femeie de afaceri și politician, o combinație rară în România. Alege ca loc de întâlnire pentru interviul cu MONEY EXPRESS hotelul Marriott. Poartă clasica „little black dress“, simplu și elegant. Senator de Vrancea, Sorina Plăcintă conduce Grupul Sorste, unul dintrei cei mai mari angajatori privați – 2.000 numără acum, dar parcă tot ar mai vrea să facă și altceva, dacă timpul nu ar fi așa de scurt. Consideră piața confecțiilor, fashionul, ca fiind un bun barometru pentru sănătatea națiunilor. „Dacă femeile nu mai cheltuie, atunci se vede foarte clar“, spune ea. Din punctul de vedere al Sorste, femeile încă mai cheltuie. Deși core‑businessul său este o afacere de lohn – un segment afectat chiar înainte de criză de creșterea costurilor cu forța de muncă și de riscul valutar – Sorina Plăcintă nu crede că povestea lohnului s‑a încheiat. Dimpotrivă.

Maria Grapini, pre­ședinte al asociației industriei textile, COMITEX, spune că producătorii în lohn – companiile de textile care lucrează pentru branduri internaționale – au fost puternic afectați de creșterea costurilor, creștere accentuată și de criza economică în ultimii doi ani.

„Exportatorii nu mai au lichidități, nu‑și mai pot lua bani de la bănci, nu‑și mai primesc la timp TVA‑ul de la stat. În același timp, a scăzut oferta de preț“, explică Grapini. În cifre, la nivelul anului 2010 producția anuală estimată de textile din România are o valoare totală de patru miliarde de euro, 80% reprezentând exporturile. În scădere față de 2008, când valoarea depășea cinci miliarde de euro și la un nivel asemănător cu 2009.

Piața de profil a scăzut cu peste 20%, iar speranțe să revină la nivelul de dinainte de criză aproape că nu există. Antreprenorii, rotițele economiei, nu mai au forță“, confirmă și Sorina Plăcintă, adăugând că aceasta este și cauza pentru care companiile locale au început să se grupeze în parteneriate pentru a rezista în piață. O piață despre care proprietara Sorste crede că trece acum (sfârșitul lui 2010 – jumătatea lui 2011) printr‑o perioadă „de platou“, de așezare, ce ar putea fi urmată de o creștere spre finele lui 2011.

Grupul Sorste din Foc­șani – cu afaceri de circa18 milioane de euro anul trecut, în scădere față de 2008, când a înregistrat 24 milioane de euro – cuprinde și cele două fabrici de confecții: Sorste, unde Sorina Plăcintă deține 100% din acțiuni, și Artifex, unde este acționar împreună cu un partener elvețian. Scăderea afacerilor a fost cauzată în principal de reducerea volumelor de comenzi, dar nu a însemnat un derapaj al businessului Sorste. Pentru a compensa scăderea volumelor și pentru a nu dezechilibra businessul, femeia de afaceri a ales să schimbe clienții. „Nu am așteptat să ne plece clienții. Schimbările le‑am făcut din mers și nu a fost tocmai ușor“, spune ea. Mai exact, Sorste a trecut de la producția pentru segmentul middle (H&M, Pimkie, C&A, Lindex), clienții săi tradiționali, către clienți high‑premium, cum sunt COS (Collection of Style – divizia high a H&M) sau Agnes B, un nume celebru în moda franceză. O mișcare riscantă, în criză tentanția este să‑ți concentrezi eforturile în fidelizarea clienților existenți, dar eficientă. Prețurile mai mari compensează volumele mai mici. Citește mai mult în ediția de luna aceasta a MONEY EXPRESS