Cum poate intra în vigoare Ordonanța de marți noaptea

De ce?

 

Ordonanța de urgență 14 are două probleme principale.

 

  1. OUG 14 poate deveni ilegală

 

Cadrul legal național în materie de elaborare a normelor juridice care trebuie respectat de orice autoritate este Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, 

 

Art. 58 din această lege spune că actele normative precum OUG 13 pot fi abrogate (între data publicării în Monitorul Oficial și data intrării în vigoare)cu condiția ca intervențiile propuse să intre în vigoare la aceeași dată cu actul normativ supus evenimentului legislativ”, scrie DIGI24.

 

 

Această unică condiție nu a fost respectată de către Guvernul României deoarece cele două acte normative intră în vigoare la date diferite: OUG 13, în 10/02/2017; OUG 14, în 5/02/2017.

 

Fiindcă OUG 14 nu respectă condiția prevăzută la art. 58 creează un viciu de legalitate.

 

Este evident că Art. III din OUG 14 nu urmărește scopul intrării în vigoare a actului normativ, fiindcă eludează normele cadru ale art. 58 (2) din Legea 24/2000.

 

În practică, OUG 14 poate fi contestată în instanța de contencios administrativ (de către orice persoană vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim).

 

2. OUG 14 poate fi declarată neconstituțională

 

O parte a OUG 13 transpunea, în mod corect, o decizie a Curții Constituționale (586/2016). Ordonanța 14 a modificat aceste prevederi (art. 2 (1) din OUG 13).

 

Mai exact, noua Ordonanță a eliminat posibilitatea recuperării prejudiciului prin intermediul unei acțiuni civile în cazul în care intervine prescripția răspunderii penale și, implicit, a modificat Decizia CCR (nr. 586/2016).

 

Această nouă reglementare adusă de OUG 14 prin eliminarea de la punctul f) a mențiunii „- cu excepția prescripției” este în contradicție cu jurisprudența CEDO (Tonchev c. Bulgariei/2009).

 

Prin urmare, OUG 14 poate fi declarată neconstituțională (parțial sau total) la primul control de constituționalitate, moment în care OUG 13 va intra în vigoare.

 

Pe scurt: chiar dacă OUG 13 nu intră în vigoare la data de 10 februarie (cum e prevăzut în aceasta), poate intra după primul control de constituționalitate sau după primul control de legalitate al OUG 14.

 

Cum poate fi blocată OUG 13?

 

 

  1. Cea mai sigură posibilitate de suspendare a OUG 13 este publicarea unei astfel de decizii de către Secția de contencios administrativ a Curții de Apel București, în urma sesizării făcute de Procurorul General al României, în termenul rămas până la data de 10 februarie. Această decizie poate suspenda aplicarea OUG 13 până la soluționarea conflictului de neconstituționalitate. Nu îmi dau seama la acest moment dacă instanța ar avea suficiente motive pentru anularea Ordonanței; această măsură ar reprezenta varianta sigură de impiedicare a intrării în vigoare a OUG 13.

 

2. În zilele următoare Curtea Constituțională urmează să dezbată sesizările trimise de CSM şi Președinte, precum şi excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Avocatul Poporului.

 

Deși OUG 14 este vădit neconstituțională și posibil ilegală, este surprinzătoare declarația Președintelui Curții prin care se menționează că Plenul poate decide că „excepţia de neconstituţionalitate ridicată a devenit inadmisibilă ca urmare a abrogării OUG 13”.

 

În situația în care Curtea Constituțională va dezbate pe fondul OUG 13 și va decide, într-un mod fericit, că aceasta este în totalitatea sa neconstituțională, există un mare risc ca decizia Curții să nu poată fi publicată în Monitorul Oficial până la data de 10 februarie, situație în care OUG 13 își va produce efecte pentru o scurtă perioadă de timp — suficient cât să afecteze toate dosarele instrumentate în România (reprezintă „legea mai favorabilă”).

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed