Cum schimbă inteligența artificială industria marketingului online

0

Toată lumea vorbește despre ChatGPT, cea mai nouă și mai strălucitoare “jucărie”, o tehnologie revoluționară, care promite că va ușura enorm diferite activități profesionale, dar, care reprezintă și o mare amenințare în același timp. Se preconizează că inteligența artificială va înlocui complet poziții din diferite domenii, ocupate până în prezent de oameni, deoarece poate face lucrurile mai rapid, mai bine și infinit mai ieftin, se arată într-un material apărut în Săptămâna Financiară.

Cum va schimba mediul online, cât de mult “fură” din atenția utilizatorilor și din felia ocupată confortabil până acum de Google și care va fi impactul pe termen lung asupra industriei de marketing online din România, rămâne de văzut, însă ca de fiecare dată, există un echilibru între avantaje și dezavantaje, iar primii care profită de beneficiile noi tehnologii, vor fi cu un pas înaintea competitorilor lor.

Cu toate acestea, de fiecare dată când apare o tehnologie care produce transformări majore, de tip “disruptive”, apar și pericole care pot dezechilibra serios bugete, rezultate și imaginea brandului, de care orice afacere cu prezență online ar trebui să fie conștientă.

“The good” sau aspectele pozitive pe care le aduce tehnologia AI

Poate cea mai atractivă funcționalitate este generarea de conținut. Noul chatbot OpenAi poate scrie articole, eseuri, glume și chiar poezii, ca răspuns la solicitările utilizatorilor. ChatGPT depășește capacitatea umană de a genera conținut, atât din punct de vedere cantitativ, cât și ca rapiditate, poate oferi răspunsuri simple pentru subiecte complexe și nu suferă de blocaje de creativitate sau exprimare.Chat GPT nu este singura tehnologie bazată pe NLP (procesarea limbajului natural) și pe generarea de conținut, ci există multe alte instrumente AI precum: Jasper AI, Writer.com, Headlime etc.

De asemenea, poate genera idei pentru cei care nu știu de unde să înceapă, poate crea calendare de conținut pentru social media și inclusiv conținut pentru newsletter sau emailuri de vânzare directă către clienți.

În afară de NLP și generarea de conținut, tehnologia bazată pe inteligență artificială se folosește de ceva timp în:

  • Analiza de date. Colectează și analizează cantități mari de date de marketing din diferite campanii și platforme, care altfel ar trebui sortate manual.
  • Publicitatea plătită, mai exact zona de media buying. AI poate alege cele mai eficiente canale de difuzare, atât din mediul online cât și din mediile tradiționale (TV, radio, print) pentru a ajunge la publicul țintă și a maximiza rentabilitatea investiției în strategia de marketing.
  • Decizii automate. Instrumentele de marketing AI pot lua decizii inspirate privind strategia de marketing și de creștere a afacerii tale, bazate pe date anterioare proprii sau din exterior.
  • Personalizare în timp real. Poate modifica în timp real experiența unui client, cum ar fi o pagină web, o postare din social media sau un e-mail, pentru a se potrivi cu preferințele anterioare ale clientului respectiv și pentru a încuraja o anumită acțiune, cum ar fi un click pe un link, înscrierea la un webinar sau cumpărarea unui produs.

Din categoria instrumentelor gratuite, cele de verificare ale corectitudinii gramaticale sunt excelente, iar din cele cu plată, cele care pot extrage date din timp real de pe site-urile competitorilor tăi, care supraveghează orice schimbare de pe diferite site-uri, inclusiv modificările de preț sau care pot descărca texte, link-uri și imagini, sunt de real ajutor în monitorizarea concurenței.

Antreprenorii din orice domeniu și multe agenții de marketing digital consideră că instrumentele de marketing AI sunt deosebit de eficiente atunci când sunt integrate în strategia de marketing existentă, mai degrabă decât să fie utilizate ca o tactică de sine stătătoare. Acestea creează oportunități de optimizare și grăbire a pașilor strategiilor de marketing care necesită forță de muncă suplimentară, cum ar fi analiza datelor sau care ridică riscuri de inexactitate, cum ar fi atribuirea.

“The Bad” sau aspecte negative de care trebuie să ții cont

  • Trebuie să fii foarte selectiv în în ceea ce privește utilizarea sa. Aplicația GPT-3 oferă rezultate bune, dar este departe de a fi perfectă. Inclusiv cel mai popular chatbot folosit pentru generarea de conținut, ChatGPT, nu răspunde la orice interogare, deoarece nu are datele necesare. Sunt multe subiecte pentru care nu poate scrie detalii concrete, ci doar banalități și generalizări. Cei mai aprigi critici ii reproșează superficialitatea și repetarea prin parafrazare.
  • Trebuie să verifici absolut tot și să nu te încrezi în validitatea datelor. Cea mai mare problemă cu generarea de conținut de către AI este că minte. Dar, lucrul cel mai rău este că nu-ți dă niciun indiciu atunci când minte. De ce se întâmplă acest lucru? Nu există un mecanism de verificare a datelor în cadrul GPT-3 și probabil nici nu va exista vreodată, din cauza costurilor exorbitante de a proba corectitudinea fiecăreia din miliardele de solicitări primite. Deseori se bazează pe surse de date incorecte și este conceput pentru a scrie cu orice preț. Chiar și atunci când există date limitate pe un subiect, ChatGPT va continua să genereze conținut cu entuziasm, indiferent de corectitudinea sa.

De asemenea, rata de “halucinații” emise de ChatGPT se situează în prezent undeva la 15-20%. Este plin internetul de halucinațiile emise de chatbot-ul OpenAipe diverse teme, cele mai recente fiind recordul de traversare pe jos a Canalului Mânecii sau eseul de tip opinie despre rasismul maionezei. Halucinațiile artificiale reprezintă un răspuns creat de AI, dar care nu pare să fie justificat de datele sale de antrenament și care apare atunci când are tendința de a interpreta greșit informațiile deținute.

  • Nu generează acel “ceva”. Conținutul de calitate se diferențiază prin capacitatea sa de a aduce ceva nou și unic pe orice subiect: date originale, o opinie utilă, o experiență practică sau cel mai prietenos cadru explicativ. Generarea de conținut prin AI funcționează ca un copiator, creând articole noi în baza celor existente, iar ideile interesante sunt rare și ascunse printre alte 50 de afirmații neinteresante și uneori complet lipsite de sens.
  • Nu excelează din punct de vedere al structurii logice. Poate emite paragrafe întregi de text, dar care pot fi adesea greu de parcurs de un cititor, deoarece nu există în spate o imagine de ansamblu, care să dicteze firul narativ.

Am observat că instrumentul are reale probleme atunci când:

  • trebuie să facă referire la anumite mărci sau produse. Conținutul corect este de obicei doar cel general.
  • generează concluzii despre subiecte care au suferit modificări majore din 2019 în prezent.
  • trebuie să-ți ofere mai multe date concrete. Orice articol care necesită o multitudine de date va fi populat de AI de statistici învechite sau complet false, deoarece sunt efectiv “fabricate”.

Cel mai recent scandal este cel legat de articolele scrise integral prin inteligență artificială de către publicațiile “Sports Illustrated” și “Men’s Journal” care au anunțat că vor începe să publice articole generate de AI, asigurând cititorii că această practică nu va duce la o scădere a calității informațiilor transmise.

Primul articol publicat de acest fel în “Men’s Journal“ poartă titlul „Ce ar trebui să știe toți bărbații despre testosteronul scăzut” și a emis o mulțime de afirmații medicale, sfaturi nutriționale și de stil de viață și chiar a sugerat un tratament medical specific, sub formă de terapie de înlocuire cu testosteron, toate destinate cititorilor care caută îndrumări cu privire la o problemă serioasă de sănătate. La fel ca majoritatea conținutului generat de inteligență artificială, articolul a fost scris cu autoritatea încrezătoare a unui expert real. A prezentat citate cu aspect academic, iar credibilitate suplimentară a venit printr-o notă în care se specifică faptul că informația a fost „revizuită și verificată de către echipa editorială”.

Dar, la o inspecție mai atentă, totul s-a prăbușit. Doctorul în medicină Bradley Anawalt,directorul Centrului Medical al Universității din Washington, care a deținut funcții de conducere la Societatea Americană de Endocrinologie, a revizuit articolul și a spus că acesta conține 18 greșeli de bază și caracterizări complet eronate,care oferă cititorilor o înțelegere profund deformată a acestei probleme de sănătate. După criticile primite, publicația a rescris în întregime articolul, corectând greșelile.

Cei de la “Men’s Journal“ nu sunt singurii, pentru că în ianuarie 2023, proeminentul site de știri de tehnologie CNET a publicat zeci de articole generate de AI despre managementul finanțelor personale. Acestea conțineau fie erori majore, fie erau în mare măsură plagiate, fie ambele.

Publicarea de informații greșite poate produce pe termen lung consecințe grave pentru că Google este foarte ferm în această privință și tocmai a publicat noi reguli privind conținutul generat de AI, care îl vizează pe cel de tip spam, incorect sau care dezinformează cititorii. Algoritmul Google recompensează conținutul original, de calitate, care respectă principiul E-E-A-T: expertiză, experiență, autoritate și încredere, pe care Google îl folosește în clasarea rezultatelor sale organice.

Cum internetul este plin de conținut de calitate îndoielnică scris de persoane reale doar pentru a păcăli motorul de căutare, în încercarea de a ajunge pe prima pagină, Google va avea grijă să penalizeze site-urile care încearcă să umple mediul online de articole generate de inteligența artificială, la fel de proaste, pentru că îl poate detecta și o face de ani de zile. Cu ajutorul algoritmilor săi, poate verifica cât de bine este scris orice tip de conținut, identificând diferite inconsecvențe și modele care apar de obicei în conținutul generat de AI. Caută propoziții fără sens pentru cititorii umani, dar care conțin cuvinte cheie și verifică, de asemenea, conținutul generat prin modele și secvențe stocastice, precum lanțurile Markov.

Google verifică, de asemenea, conținutul generat prin fluxurile RSS, de pe diferite pagini web, iar cel care nu adaugă vreo valoare tangibilă este detectat și marcat ca atare. Și conținutul general, superficial și confuz sau rescris prin parafrazare și prin înlocuirea anumitor cuvinte cu sinonime este ușor detectabil de Google.

Mai mult decât atât, OpenAI a anunțat în ianuarie 2023 că tot conținutul generat de ChatGPT urmează să fie în curând “watermarked”, adică va fi detectabil datorită unui filigran criptografic, venit în sprijinul Google. Această măsură a fost comunicată ca un pas important pentru a stopa din fașă folosirea instrumentului lor în scop negativ.

Pe de altă parte, cum își cunosc propriile limitări și pentru că vor ca utilizarea ChatGPT să își păstreze ritmul de creștere și să atragă cât mai mulți plătitori pentru varianta sa pro, care să poată obține rezultate satisfăcătoare în online, inclusiv în rezultatele organice, această mișcare este una previzibilă.

“The Ugly” sau pericole de care trebuie să te ferești

Partea cea mai urâtă, de fiecare dată atunci când apare un astfel de instrument util gratuit, este că apar oportuniștii. Ca business, atunci când angajezi un freelancer sau o agenție de marketing, te aștepți să plătești pentru expertiza specialiștilor, nu pentru conținut, de exemplu, generat în întregime de inteligența artificială, care nici măcar nu este revizuit.

Internetul românesc deja abundă în descrieri de produse, servicii și articole copiate integral sau create cu ajutorul Google translate, banale, lipsite de originalitate și efort creativ, așa că dacă ai avut experiențe negative în trecut, conținutul generat de chatbot-ul OpenAi îți pot crea o primă impresie pozitivă, mai ales dacă nu ai suficientă experiență în domeniu și nici nu știi cum ar trebui să arate un articol, o descriere, un newsletter sau postările din social media.

Așa cum orice tip de conținut extern trebuie testat înainte de a fi publicat printr-un instrument de plagiat (există zeci de variante online gratuite), ca să te asiguri că-ți protejezi reputația, aplicația GPTZero este foarte utilă în detectarea conținutului generat de AI. Mai mult decât atât, orice agenție sau specialist de marketing online va adresa întrebări specifice și va personaliza conținutul creat. Este însă clar că în viitor, contractele de prestări servicii din domeniul marketingului online vor acoperi și aceste noi pericole.

Și mai există o perspectivă despre care nu se discută suficient. Ca business, ai fi de acord ca site-ul, pe care l-ai plătit să fie folosit de către ChatGPT pentru a formula conținut gratuit livrat competiției? Modele mari de limbaj precum ChatGPT folosesc mai multe surse de informații și conținut web: cărți, articole, site-uri,și postări în social media, inclusiv informații personale obținute fără consimțământ. Multe dintre concluziile folosite în răspunsuri ChatGPT pot fi ale tale.

Toate aceste date formează baza conținutului generat, produs fără atribuire sau beneficii pentru cei care au publicat conținutul original, uneori chiar și dacă acesta este protejat de drepturile de autor. În prezent, compania are o valoare de peste 29 de miliarde de dolari, dublu față de 2021, fără să fi compensat nicio persoană sau companie pentru conținutul folosit în instruirea ChatGPT.

Drept urmare, multe companii au început să-și protejeze conținutul prin blocarea anumitor crawlere. În cazul în care site-ul a fost deja accesat, atunci datele site-ului tău sunt stocate și deocamdată nu există nicio modalitate de a le elimina din Common Crawl sau din oricare dintre celelalte seturi de date derivate, cum ar fi C4 și Open Data.

Mai mult decât atât, ca utilizatori, nimeni nu este întrebat dacă OpenAI poate să-i folosească datele. Aceasta este o încălcare clară a confidențialității, mai ales atunci când datele sunt sensibile. De asemenea, OpenAI nu oferă nicio procedură pentru ca persoanele fizice să verifice dacă le sunt stocate informațiile personale sau să solicite ștergerea acestora. Acesta este un drept garantat de GDPR și încă se dezbate dacă ChatGPT respectă sau nu aceste cerințe.

În concluzie, ChatGPT este un instrument ca oricare altul. Util în unele cazuri, complet inutil în altele, apreciat de entuziaști, respins de cinici. Specialiștii în marketing au responsabilitatea de a explora, înțelege și a utiliza orice instrument, pe care-l pot folosi în interesului clienților lor, ca multiplicator al forței lor creative. Cu toate acestea, niciun specialist sau agenție care se respectă NU va livra ceva bazat exclusiv pe chatbot-ul OpenAI, în care contribuția umană este zero.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.