Dimensiunea delăsării și incompetenței la Compania de Autostrăzi! Un raport devastator

Misiunea de audit de conformitate efectuată de Curtea de Conturi în 2019 la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a evidențiat numeroase abateri de la prevederile legale în vigoare, erori și omisiuni de înregistrare în evidențele contabile a unor bunuri și operațiuni, plata unor despăgubiri și penalități pentru nerespectarea termenelor de plată în relațiile contractuale cu terții, cheltuieli suplimentare de natura daunelor-interese și a cheltuielilor de judecată, executarea silită a veniturilor proprii din cauza neachitării unor facturi, înregistrarea eronată în evidența contabilă a unor subvenții de primit de la bugetul de stat, precum și plata unor corecții financiare aplicate CNAIR SA pentru proiecte gestionate de către aceasta prin încălcarea legislației din domeniul achiziției publice. În urma analizei datelor și documentelor prezentate de entitatea auditată, pentru care conducerea entității își asumă întreaga răspundere privind caracterul real, corect și complet al documentelor și datelor prezentate, s-a constatat menținerea nejustificată în categoria clienților-debitori a unor creanțe cu o vechime mai mare de trei ani, în sumă de 380 mii lei, din care suma de 198 mii lei nu mai poate fi recuperată, fiind prescrisă.

 

CNAIR este administratorul autostrăzilor și drumurilor naționale concesionate, având drepturile, obligațiile și răspunderile ce îi revin în această calitate, potrivit reglementărilor interne și actelor juridice internaționale la care România este parte. Societatea este controlată de Ministerul Transporturilor.

 

Menținerea nejustificată a unor creanțe în evidențele contabile ale societății a avut drept consecință, majorarea nejustificată a activului bilanțier cu suma de 380 mii lei în perioada 2009-2017, prejudicierea bugetului de venituri proprii al societății cu suma de 126 mii lei, și a bugetului de stat cu suma de 72 mii lei ca urmare a unor plăți necuvenite sau nejustificate prin prestații de către terți.

S-a constatat nefacturarea și neînregistrarea în evidența contabilă a unor penalități de întârziere în sumă de 1.541 mii lei (311,7 mii euro), calculate de CNAIR SA pentru nejustificarea avansului prin prestații în cadrul Contractului Servicii de consultanță aferente proiectului de construcție a tronsonului de autostradă Cernavodă-Constanța. Deși CNAIR SA a recuperat și virat la bugetul statului suma de 1.541 mii lei, aceasta nu a facturat și nu a înregistrat în evidențele contabile penalitățile calculate de CNAIR SA pentru nejustificarea avansului prin prestații.

Din analiza prin sondaj a modului de înregistrare în contabilitate a facturilor primite de la furnizorii de bunuri și servicii s-a constatat denaturarea cheltuielilor cu bunuri și servicii și a datoriilor comerciale prezentate în situațiile financiare întocmite la data de 31.12.2017 cu suma de 165 mii lei, din cauza neînregistrării unor facturi emise de furnizori pentru serviciile prestate în anul 2017.

În urma verificării modului de efectuare a inventarierii patrimoniului CNAIR SA pentru exercițiul financiar 2017 s-a constatat faptul că inventarierea s-a finalizat ulterior datei de 30.05.2017, termen legal de depunere a situațiilor financiare anuale prevăzut de art. 36 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 82/1991 a contabilității, respectiv 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar. De asemenea, s-a constatat că documentele întocmite nu au respectat structura și modul de completare al formularului prevăzute de OMFP nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, respectiv:
– nu s-au completat informațiile privind codul sau numărul de inventar, stocurile scriptice, diferențele cantitative plus/minus, prețul unitar, valoarea contabilă, diferențele valorice plus/minus și valoarea de inventar;
– listele de inventariere au fost întocmite doar pe gestiuni și nu și pe conturi de valori materiale, eventual grupe sau subgrupe;
– nu s-a completat data în cazul tuturor listelor de inventariere.

La data misiunii de audit s-a constatat implementarea parțială de către CNAIR a standardelor controlului intern managerial: nr. 2 „Atribuții, funcții, sarcini”, nr. 5 „Obiective”, nr. 7 „Monitorizarea performanțelor”, nr. 8 „Managementul Riscurilor”, nr. 9 „Proceduri”, nr. 10 „Supravegherea” și nr. 13 „Gestionarea documentelor” în conformitate cu prevederile OSGG nr. 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităților publice.

S-a constatat, de asemenea, reflectarea necorespunzătoare în evidența contabilă a unor terenuri în valoare de 970 mii lei, care, potrivit legii, fac parte din domeniul public și privat al statului. În temeiul prevederilor art. 2 alin. (4) din Ordonanța nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, aprobată prin Legea nr. 198/2015 privind aprobarea OG nr. 7/2010 pentru modificarea și completarea OG nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, districtele Băneasa și Murfatlar și cantonul Negureni, evaluate la valoarea de 287 mii lei, se consideră ca făcând parte din drum, prin urmare, CNAIR SA trebuie să întreprindă demersurile necesare în
vederea înscrierii acestora în Inventarul centralizat al bunurilor care alcătuiesc domeniul public al statului (Anexa nr. 16 la HG nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului) și în Contractul de concesiune nr. MM/487/2004, actualizat prin Actul adițional nr. 22127/15.06.2017.

În ceea ce privește terenul aferent Laboratorului DRDP Constanța, evaluat la suma de 683 mii lei, în temeiul prevederilor art. 3 alin. (6) din OUG nr. 84/2003 pentru înființarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA prin reorganizarea Regiei Autonome „Administrația Națională a Drumurilor din România”, CNAIR SA urmează să continue demersurile în vederea înscrierii acestuia în capitalul social inițial al entității.

În timpul misiunii, entitatea auditată a solicitat sprijin Ministerului Finanțelor Publice în scopul înscrierii terenurilor care, potrivit legislației specifice, fac parte integrantă din drum și aparțin domeniului public al statului, în Anexa nr. 16 la HG nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului.

Au fost achitate despăgubiri ca urmare a anulării în instanță a deciziei de sancționare disciplinară, din cauza prescripției dreptului de aplicare a sancțiunii disciplinare. Potrivit art. 252 alin. (1) din Codul muncii, angajatorul poate dispune aplicarea sancțiunii disciplinare printr-o decizie emisă în formă scrisă, în termen de 30 de zile de la data luării la cunoștință despre săvârșirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de șase luni de la data săvârșirii faptei. Prin verificarea documentelor din dosarul de cercetare disciplinară prealabilă privind unele
nereguli din perioada ianuarie-18 iunie 2014 în activitatea desfășurată de șeful Agenției de Încasare Giurgeni s-a constatat că activitatea Comisiei de cercetare disciplinară prealabilă s-a desfășurat pe o perioadă mai mare de șase luni și nu a furnizat probe materiale din care să rezulte abaterile acestuia în perioada 14-18.06.2014.

Prin prescrierea termenului de aplicare a sancțiunii disciplinare, societatea a fost prejudiciată cu suma de 150 mii lei, reprezentând drepturi de natură salarială câștigate în instanță prin anularea deciziei de sancționare disciplinare în valoare de 144 mii lei și cheltuieli de judecată (fond și apel) în valoare de 6 mii lei.

Totodată, au fost efectuate cheltuieli suplimentare de natura daunelor-interese și cheltuielilor de judecată ca urmare a anulării în instanță a actelor adiționale de diminuare a salariului de bază, în perioada august 2013-mai 2014. Prin anularea punctului i) din Hotărârea Consiliului de Administrație, prin Decizia civilă nr. 1075A/2014 a Curții de Apel Timișoara, angajații din cadrul DRDP Constanța au solicitat în instanță anularea actelor adiționale de diminuare a salariului de bază în perioada august 2013-mai 2014. Prin Decizia nr. 458/2017 și Decizia nr. 394/2018,
Curtea de Apel Iași – Secția Litigii de Muncă și Asigurări Sociale a obligat DRDP Constanța la următoarele:
– anularea pentru reclamanți a actelor adiționale la CIM înregistrate în anul 2013;
-plata drepturilor salariale reprezentând diferență la salariul de bază și sporuri aferente acestei sume, reținute în temeiul actelor adiționale încheiate, pentru perioada august 2013- mai 2014;
-plata de daune-interese pentru repararea prejudiciului produs reclamanților, reprezentând daune-interese în cuantum de 0,04% per zi de întârziere pentru sumele de bani datorate de la momentul reținerii acestora până la momentul plății acestor sume;
-plata cheltuielilor de judecată efectuate.

Acest fapt a condus la angajarea de către CNAIR SA a unor cheltuieli suplimentare legate de plata unor daune-interese și a cheltuielilor de judecată în sumă totală de 36 mii lei.

Au mai fost achitate despăgubiri și cheltuieli de judecată în sumă de:
– 126 mii lei, prin anularea în instanță a deciziei de concediere, ca urmare a desființării formale a postului deținut de un angajat, măsură dispusă de Consiliul de Administrație cu încălcarea prevederilor legale stabilite prin Codul muncii;
– 94 mii lei, reprezentând despăgubiri achitate din cauza înlocuirii în instanță a sancțiunii disciplinare constând în desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă, cu sancțiunea reducerii salariului de bază pe o durată de trei luni, cu 10%.

Au fost achitate penalități și cheltuieli de judecată în sumă de 70 mii lei de la bugetul de stat pentru nerespectarea termenelor de plată în relațiile contractuale cu terții, din culpa exclusivă a unor salariați ai CNAIR SA. De asemenea, o altă cauză a fost și modificarea art. 11 lit. f) din OUG nr. 84/2003 pentru înființarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – SA prin reorganizarea Regiei Autonome Administrația Națională a Drumurilor din România, prin OUG nr. 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România SA și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere SA, precum și modificarea și completarea unor acte normative, care a permis plata de la bugetul de
stat de penalități fără justificarea cauzelor care au determinat cheltuielile suplimentare stabilite prin hotărâri judecătorești de la bugetul statului, așa cum de altfel a fost prevăzut la art. 11 alin. (3), în situația executării silite a veniturilor proprii ale CNAIR SA. Astfel, prin legislația specifică s-au creat premisele ca entitatea verificată să poată solicita sume pentru plata de penalități și cheltuieli de judecată de la bugetul de stat, cu toate că acestea au fost generate din culpa exclusivă a unor salariați ai CNAIR SA.

Mai mult, veniturile proprii ale societății au fost executate silit pentru suma de 2.272 mii lei, în baza unei sentințe arbitrale, prin neplata la scadență a unei facturi aferente Contractului de lucrări având ca obiect „Construcția variantei de ocolire a Municipiului Brașov Lot-1 Tronson I, Tronson I, DN 1 – DN 11″, pentru lucrări executate și acceptate înainte de intrarea în insolvență și notificarea rezilierii de către CNAIR SA. Prin neplata la scadență a facturii, CNAIR SA a achitat suplimentar, în urma executării silite din data de 21.09.2015, din venituri proprii, suma de 2.272 mii lei, din care suma 1.882 mii lei reprezintă dobânda legală penalizatoare pentru neefectuarea plății facturii, calculată pentru perioada 2.08.2013-6.04.2015, suma de 234 mii lei pentru cheltuieli de judecată și suma de 157 mii lei, reprezentând cheltuieli de executare silită.

Totodată, din verificarea sumelor evidențiate în contabilitate, ca urmare a executării silite din data de 21.09.2015, s-a constatat faptul că CNAIR SA a înregistrat eronat în evidența contabilă suma de 1.882 mii lei, reprezentând dobânzi penalizatoare în debitul contului „Subvenții” (de primit), în condițiile în care penalitățile aferente proiectelor cu finanțare externă nerambursabilă postaderare nu pot fi finanțate din alocații bugetare.

În evidența contabilă nu a fost înregistrată o datorie a CNAIR SA către bugetul statului în sumă de 1.302 mii lei. Entitatea auditată nu a pus la dispoziție documente justificative din care să rezulte înregistrarea în evidențele contabile a acestei datorii, stabilită ca prejudiciu de recuperat de la un operator economic în baza Deciziei Curții de Conturi din anul 2011.

CNAIR a efectuat plăți suplimentare din veniturile proprii ale societății, în valoare de 299 mii lei, în urma executării silite pentru neplata la scadență a unei facturi din anul 2014, aferentă contractului de servicii Supervizare Autostrada Orăștie – Sibiu”. Din suma de 299 mii lei, 154 mii lei reprezintă valoarea penalităților de întârziere, 81 mii lei, cheltuieli de judecată și 64 mii lei, cheltuieli de executare silită.

Principiile și practicile managementului entității auditate nu au asigurat legalitatea în obținerea și utilizarea resurselor financiare alocate unor proiecte, atrăgând corecții financiare suportate din veniturile bugetului de stat. Cu ocazia misiunii de audit de conformitate s-a constatat existența sumei de 621 mii lei, reprezentând corecții financiare, plătite și datorate din veniturile bugetului de stat ca urmare a nerespectării de către entitatea verificată a unor prevederi legale din domeniul achiziției publice.

Cu ocazia misiunii de audit s-a mai constatat faptul că entitatea auditată a menținut nejustificat în exercițiile financiare 2015-2017 provizioane în sumă totală de 3.196 mii lei, constituite pentru litigiile din cele două dosare arbitrale din anii 2014 și 2015, prin care a fost instituită executarea silită a CNAIR SA. Mai mult, CNAIR SA a solicitat reîntregirea fondurilor proprii de la bugetul de stat, sumele fiind virate în contul CNAIR SA la data de 30.12.2016. În acest mod au fost denaturate, prin majorare nejustificată cu suma de 3.196 mii lei, provizioanele și, respectiv, diminuate nejustificat cu aceeași sumă veniturile raportate de entitate în bilanțurile contabile și în conturile de profit și pierdere din anii 2015-2017, dar și rezultatul patrimonial la societății din anii 2015-2017.

 

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed