Dragoş Stanca: Piaţa de online a depăşit anul trecut 30 milioane de euro

0

Săptămâna aceasta lansaţi MONEY.ro. De unde a apărut ideea şi cum s-a concretizat?

Ideea proiectului datează de doi ani. Încă de atunci am încercat să găsim o formulă prin care să reuşim să adunăm într-o formă cât mai coerentă multitudinea de tipuri de content de business media pe care o produce grupul Realitatea-Caţavencu.
Proiectul a durat ceva mai mult decât ne dorisem iniţial, aceasta din două motive. Unul a fost foarte obiectiv, şi anume a durat foarte mult ca acest portal să se construiască pe brandul MONEY.ro, pentru a exista o coerenţă foarte clară cu The Money Channel, Money Express şi cu celelalte produse pe care le-am construit în jurul acestei familii de branduri. A fost un proces care, din punct de vedere tehnic, a durat destul de mult, domeniul MONEY.ro era deţinut de Pagini Aurii.
După ce am reuşit să recuperăm acest domeniu, am lucrat destul de mult la a diferenţia portalul de celelalte produse care există pe piaţă în această zonă şi, în plus, ne-am dorit extrem de mult să avem multe aplicaţii, iar partea de video să fie cât mai bine şi clar structurată, motiv pentru care construim o platformă video extrem de complexă, care a necesitat resurse de timp şi financiare destul de importante.

Ce înseamnă exact MONEY.ro şi care va fi rolul lui?

Este important, mai ales în zona de online, să ne gândim în primul rând la utilizator, la vizitator, mai puţin la mici orgolii care ţin de brandul fiecărui produs de business media offline. MONEY.ro face trei lucruri importante. Pe de o parte, digitalizează conţinutul produs de televiziune şi de zona de print, inclusiv Business Standard, care este un furniozor important de conţinut pentru noi.
În al doilea rând, organizează foarte bine acest conţinut pe domenii de interes – deci nu în funcţie de cine emite acel subiect, ci în funcţie de aria de interes. Pentru noi este foarte important să-i dăm consumatorului informaţie foarte customizată, pe care să o găsească foarte simplu. În al treilea rând, MONEY.ro va juca rolul de producător de conţinut, inclusiv video. În primă fază nu vom demara producţiile web TV, dar, în foarte scurt timp de la lansare, vom începe şi aceste producţii. În miezul verii ar fi mai puţin productiv şi, cu siguranţă, din septembrie cel târziu, le vom avea şi pe acestea. Este vorba despre uşurinţa de navigare pentru publicul-ţintă, care nu are timp să răsfoiască sute, zeci de pagini de internet pentru a-şi găsi informaţia relevantă. În MONEY.ro, dacă cineva lucrează, de exemplu, în industria de media şi comunicare, acesta nu este tratată ca un „bulk” de conţinut, ci există toate feliile. Cititorii MONEY.ro se vor putea abona, de exemplu, doar la RSS feed-ul sau la newsletter-ul de radio şi vor primi doar informaţiile din industria de radio. La fel şi la toate celelalte industrii, care sunt grupate în zona „Markets”.

Cu cine concurează MONEY.ro şi cum vedeţi concurenţa?

Este un portal multibrand. Am vrut să clarificăm puţin lucrurile în această zonă, odată cu lansarea MONEY.ro, pentru că, în România, orice site amărât este numit portal. Este o confuzie. Portal înseamnă o poartă prin care intri în mai multe site-uri şi ai informaţie diversă. Există wall-street.ro, care este un agregator de conţinut, există zf.ro, care este un site susţinut de redacţia Ziarul Financiar, există dailybusiness.ro sau alte produse care sunt o combinaţie, adică au şi conţinut propriu, dar şi agregă conţinut din alte surse. Principalul nostru avantaj competitiv, despre care cred că va fi foarte clar pe termen mediu, este că, în ceea ce priveşte online-ul, MONEY.ro va fi produsul care va avea cea mai mare cantitate de conţinut original. Sigur, acest conţinut original nu este produs numai de echipa de jurnalişti „digitali2 de la MONEY.ro, ci de toţi cei peste o sută de jurnalişti de business care lucrează în Realitatea-Caţavencu.

Cât din conţinutul portalului este propriu? Cum vor evolua lucrurile din acest punct de vedere?

În acest moment, principalul obiectiv pe care l-am trasat echipei de la MONEY.ro este să acopere 100% şi în timp real partea de digizalizare a conţinutului deja produs. În prima etapă, contentul propriu va fi de maximum 15%, din cauză că există o uriaşă cantitate de informaţie emisă de The Money Channel sau de Business Standard, care nu este întotdeauna optim utilizată în online.
În primă fază, MONEY.ro va fi un mult mai bun organizator şi va digitaliza mult mai bine acest conţinut, urmând ca, în două-trei luni, să dezvoltăm capabilităţi în aşa fel încât să putem produce cât mai mult conţinut original.

Care sunt elementele care diferenţiază produsul pe piaţă?

Aplicaţiile reprezintă unul dintre lucrurile pe care am insistat destul de mult şi care va fi un diferenţiator important.
Avem un serviciu pe care l-am numit Newsline, ce cuprinde o sumedenie de unelte şi de gadgeturi prin care utilizatorii vor putea să „consume” informaţia produsă de MONEY.ro într-un mod cât mai eficient şi cât mai plăcut. Am investit într-o aplicaţie numită Desktop TV şi care este un tuner personalizat pentru PC; acesta va include tot conţinutul video al The Money Channel şi Realitatea TV şi va putea fi utilizat pentru o mai bună organizare a conţinutului video, care va putea fi mult mai uşor proiectat pe plasmă sau LCD, urmând tendinţa globală de migrare a internetului şi spre televiziune. Vom avea şi o ediţie dedicată telefonului mobil… Unele nu se adresează publicului larg, ci persoanelor care deţin website-uri şi care vor să preia, în mod legal şi civilizat, conţinut din MONEY.ro.

Ce investiţie a necesitat platforma multibrand?

Investiţia, la nivelul anului 2009, cu tot cu dezvoltare şi cu toate costurile de proiecte implicate, inclusiv cele editoriale, va fi de minimum 600.000 de euro.

Cum veţi monetiza noul produs?

Când, pe zona de business news în online, eşti în Top 3, monetizezi. Site-urile noastre de business, adunate, sunt în Top 3, doar că, luate separat, fiecare în parte nu este. Iar atunci este destul de greu să alergi după bugete mici, care, adunate, să facă o sumă considerabilă. Referitor la monetizare, probabil că o altă sursă, pe lângă partea de advertising clasic, va fi sistemul de afiliere. Cu siguranţă că o să vindem, în timp, din ce în ce mai multe servicii pe MONEY.ro, de la bilete de avion, la maşini, telefoane mobile si altele asemenea, în parteneriat. Totodată, într-un orizont nu foarte îndepărtat, vom studia şi posibilitatea de a produce şi comercializa rapoarte şi analize aprofundate pe diverse domenii de business, pe care vom încerca să le vindem.

Care este ţinta MONEY.ro în piaţa de publishing online?

Făcând o comparaţie mai plastică, MONEY.ro se doreşte a fi o Realitatea.NET a conţinutului de business. Am dovedit că în şase luni am putut să ducem REALITATEA.NET pe primul loc, iar aceleaşi obiectiv îl avem şi cu MONEY.ro, portal cu care dorim să fim lideri pe segementul de site-uri business, într-un an de la lansare. Eu sper ca acest obiectiv să fie atins mai repede.
Sigur, este posibil să dureze mai mult, să asistăm şi la alte investiţii în această zonă. Nici colegii de la alte companii nu stau pe loc şi o să-şi ajusteze, cu siguranţă, strategia, în funcţie de ce facem noi. Citeste mai departe in Business Standard.