Falimentul pândeşte firmele mici de închirieri maşini

0

Nici măcar reducerea drastică a chiriei pe maşină sau eliminarea garanţiei percepute până acum nu a reuşit să salveze de la faliment firmele cu flote sub zece maşini.

"Piaţa a scăzut în acest an şi din cauza numărului redus de turişti. Însă, chiar şi piaţa externă a suferit o scădere a vânzărilor în acest an, ca majoritatea sectoarelor de activitate. Din punctul de vedere al maturităţii, piaţa din România este departe de vecinii noştri din Europa de Est şi extrem de departe de celelalte ţări din UE”, a declarat pentru Business Standard Marius Ştefan, general manager Autonom Rent a Car, una dintre companiile locale care funcţionează pe piaţă.

Logan şi Matiz, preferatele clienţilor

Lucrurile stau puţin diferit în cazul unui nou-intrat într-o piaţă care promitea mult înainte de criză. O astfel de afacere începe cu numai câteva maşini şi se dezvoltă treptat, pe măsură ce creşte şi numărul clienţilor. “Am început afacerea în ianuarie. Însă, din cauza crizei, piaţa a căzut foarte mult, iar ţinta noastră nu a fost atinsă. Avem, în medie, câţiva clienţi pe lună. Şi preţurile din piaţă, în general, au căzut foarte mult. Dacă anul trecut o Dacia Logan se închiria cu 26-30 de euro pe zi, acum preţul a scăzut la 20-24 de euro pe zi”, a declarat pentru Business Standard Alexandru Popescu, administrator Ad Rentacar. În încercarea de a păstra şi acel mic număr de clienţi, acesta a spus că au scăzut tarifele la Logan până la 18 euro pe zi.

"Acum este o bătaie pe preţul foarte mic, pentru atragerea de clienţi. Însă, această piaţă este în strânsă legătură cu industria de turism, în special turismul de business, care a căzut foarte mult. Cei mai mulţi clienţi, în România, sunt străini care vin cu afaceri. Iar anul acesta multinaţionalele şi-au redus bugetele pentru călătorii în interes de busi­ness", a explicat Alexandru Popescu. De altfel, în opinia lui Emanuel Sîrbu, director Happy Rent a Car, costurile ridicate de promovare în acest domeniu micşorează şi mai mult veniturile şi aşa în scădere, iar din toată această muncă, singurul câştigător este motorul de căutare Google.

Unii au renunţat la garanţii

"Scăderea preţurilor nu îţi garantează succesul. Cred, mai degrabă, că este vremea inovaţiilor. Dacia Logan se află în topul închirierilor, însă cea mai ieftină maşină este Daewoo Matiz, cu 16 euro pe zi, pentru o perioadă de închiriere mai mare de şapte zile”, a spus directorul Happy Rent a Car.

Dacă ar fi să se facă un profil al celor care închiriază Matiz şi Logan, jucătorii din piaţă spun că aceste mărci sunt solicitate în principal de românii din provincie, care vin cu “treburi” în Bucureşti.

O altă problemă în atragerea clienţilor este garanţia cerută atunci când se închiriază o maşină, şi care ajunge la 250 de euro, în cazul firmelor mai mari, sau la 100 de euro, la firmele mai mici. De aceea, multe firme au renunţat la această garanţie, care îndepărtează clienţii. Totodată, potrivit jucătorilor din piaţă, au crescut foarte mult costurile asociate, cum este asigurarea CASCO, care este mai mare pentru maşinile care se închiriază, la orice asigurator. "Comparativ cu anii trecuţi, s-a schimbat perioada pentru care se închiria o maşină. Acum închiriem foarte mult pentru o zi sau două zile, în timp ce în anii trecuţi închiriam pe una-două săptămâni", a spus Alice Botnarenco, administrator Rent a Car Kapitolium. Aceasta a precizat că maşinile cele mai ieftine sunt Logan, Chevrolet Spark şi Opel Corsa, iar cele mai scumpe, limuzinele. "Limuzinele sunt solicitate, în mare parte, de cei care se căsătoresc. Noi avem un Lexus, însă nu pot spune că am avut cereri foarte mari anul acesta”, a mai spus Alice Botnarenco.

În cele mai multe cazuri, o maşină de lux se închiriază de la 180 de euro pe zi, cu şofer vorbitor de limbă străină. În funcţie de limuzina pe care o alegi însă, aceasta poate fi închiriată chiar şi cu 130 de euro pe oră, preţuri similare fiind percepute şi pentru maşinile de epocă, solicitate, de asemenea, la evenimente. În ultimii trei-patru ani, piaţa de rent a car raporta unul dintre cele mai mari ritmuri de creştere, de peste 50% anual. În contextul crizei, piaţa a căzut la jumătate, spun principalii jucători. În România, printre principalii jucători se află Avis, Autonom Rent a Car, Herttz, Sixt New Kopel, acesta din urmă fiind foarte prezent şi pe partea de leasing operaţional.