Ford B-MAX vs Dacia Dokker – două monovolume parţial româneşti

0

Desigur, comparaţia între cele două maşini este uşor forţată dar până la urmă, chiar dacă au concepte diferite, sunt ambele monovolume cu dimensiuni apropiate. Unul este fabricat in Africa de un producător român, celălalt este fabricat în România de către divizia europeană a unui producător american.

 

Prezentat oficial la Geneva în februarie, B-MAX este un monovolum care pentru un acces facil în habitaclu a renunţat la stâlpul central. Rolul acestuia este preluat de rama celor două uşi. Uşa frontală se dechide normal, iar uşa din spate este culisantă, între ele rămânând un spaţiu de acces de 1,5 metri.

 

Includerea ramelor uşilor în structura de rezistenţă a maşinii reuşeşte să compenseze absenţa stâlpului central, astfel încât B-MAX obţine la testele de impact rezultate cel puţin similare cu ale construcţiilor tradiţionale.

 

Monovolumul compact produs de Ford la Craiova are in dotare un propulsor de numai un litru, care graţie unei configuraţii ultra moderne poate egala performanţele motoarelor mai mari păstrând consumul la un nivel moderat.

 

Cu alte cuvinte, motorul cu trei cilindri combină trei dintre cele mai avangardiste tehnologii: injecţia directă de benzină, supraalimentarea cu turbină variabilă şi distribuţia variabilă. Rezultatul este o putere de până la 120 CP şi un consum mixt de numai 4,9 litri la 100 km. Implicit şi emisiile de CO2 sunt reduse până la 114 g/km.

 

B-MAX poate fi echipat şi cu motoare mai puţin exotice (implicit şi mai ieftine), cum ar fi Duratec-ul de 1,4 litri  pe benzină (90 CP) sau TDCI-urile de 1,5 sau 1,6 litri (75, repsectiv 95 CP).

 

Echipat cu cele mai la modă accesorii şi îmbrăcat într-un design actual, B-MAX are toate atributele care îi trebuie pentru a face o performanţă bună pe piaţa maşinilor de familie. Ford speră să vândă 60.000 de unităţi numai în acest an.

 

Monovolum compact cu cinci locuri şi motorizări economice? Parcă am mai auzit asta recent…

 

Monovolumul Ford va concura printre altele şi cu Dacia Dokker, monovolum pe care producătorul piteştean în va asambla la Tanger. Pentru că nu este la fel de extravagant ca Ford-ul, Dokker compensează la capitolul un preţ. Dacă versiunea de bază a lui Ford B-MAX costă 13.400 Euro, Dokkerul promite să vină la un preţ de 9.000 Euro.

 

Cu dimensiuni mai generoase dar cu o construcţie maidegrabă convenţională decât inovatoare, Dokker este la fel ca si Ford B-MAX un monovolum compact care se adresează familiilor. Dacia are insă o configuraţie mai degrabă utilitară îmbinând avantajele unui monovolum de familie cu cele ale unui mini-van.

 

Spatiul interior este ceva mai mare, dar designul nu este la fel de rafinat. Motorizarea de 1,2 litri cu patru cilindri supraalimentaţi se apropie de performanţele motorului Ford, dar nu poate promite aceleaşi valori pentru consum, consumul mixt anunţat fiind de 6 litri la 100 km (de vină sunt şi dimensiunile ceva mai mari ale Dokker-ului).

 

Ca şi în cazul lui Ford există alternativa unui motor aspirat mai mare dai mai putin performant (vechiul 1.6 MPI de la Logan) dar şi două opţiuni diesel, ambele de 1,5 litri, una cu 75, iar a doua cu 90 CP.

 

Dokker se adresează unei alte categorii de clienţi, o categorie pe care Dacia i-a obişnuit cu un preţ mic, dar cu o echipare modestă.

 

Avem aşadar două concepte diferite, în clase apropiate. B-MAX aduce un concept european în fabricaţie la Craiova, Dokker externalizează ADN-ul Dacia într-o uzină din nordul Africii alături de Lodgy.