FT: România nu mai are o piaţă a muncii ieftină

0

O „lecţie acordată multinaţionalelor” – aşa a descris grevele liderul confederaţiei sindicatelor BNS, Costin Dumitru, citat de Financial Times ca reprezentant al muncitorilor din sectorul de automobile şi cel naval. Potrivit acestuia, greva de la Dacia, subsidiara grupului Renault ce produce autoturismul Logan, ar putea prevesti posibile proteste şi în alte sectoare.

În acelaşi ton, directorul Grupului pentru Economie Aplicată, Liviu Voinea, interpretează că protestele arată că România nu mai doreşte să fie privită ca o economie emergentă. Contextul este următorul: sindicatul Solidaritatea a anunţat luni că a primit sprijinul membrilor pentru a organiza o grevă la uzina ArcelorMittal din Galaţi şi cere o mărire de peste 19%, dublu faţă de cât oferise conducerea grupului.

Pe de altă parte, muncitorii de la Dacia au acceptat săptămâna trecută să pună capăt grevei, după ce compania a fost de acord să majoreze salariile cu 22%. Căutarea unor ţări care să permită costuri de producţie reduse nu este un lucru nou în industria autoturismelor. La jumătatea anilor 1970, una dintre ţările favorite pentru producţia de autoturisme europene şi americane era Spania, urmată de Portugalia. Ford, General Motors, Renault, Peugeot-Citroen, Volkswagen şi Fiat produceau în peninsula Iberică.

La sfârşitul anilor 1990, costurile de producţie din Spania au crescut ca urmare a cererilor sindicatelor pentru majorarea salariilor şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă. Acelaşi lucru pare că se întâmplă acum în Europa de Est, iar companiile producătoare de autoturisme ar putea fi nevoite să caute mai departe soluţii pe termen lung, scrie Financial Times.

Şi totuşi, să nu uităm că luna trecută, grupul Ford a achiziţionat o fostă fabrică a companiei Daewoo din România, unde intenţionează să producă autoturisme mai ieftine începând cu 2010, iar compania Daimler ia în calcul posibile relocări ale producţiei în România şi Polonia.