Geniu in marketing

0

Incep sa citesc astfel de carti cu speranta ca imi vor placea si ca nu voi fi nevoit sa le pun in biblioteca doar pe post de bibelouri.

Geniu in marketing confirma. E intr-adevar o carte de colectie si din punct de vedere al continutului. Autorul, Peter Fisk, este un consultant de marketing care a lucrat cu companii precum Microsoft, Philips, Coca-Cola, Vodafone si, pana

acum, singurul consultant de marketing care nu este specializat pe industria online si are curajul de a incepe o carte cu o analiza a companiei Google. De altfel, Fisk vorbeste in cartea sa si despre Amazon, Apple si alte companii cu radacini in IT si online de care majoritatea marketerilor ori se feresc sa se apropie, ori se apropie si emit pareri care numai pertinente nu pot fi numite.

Va amintiti de Sun Tzu? Nu, nu de strategul militar, ci de cartea Sun Tzu-Strategii de marketing, scrisa de fratii Michaelson. Geniu in marketing este o carte la fel de marketata, doar ca mult mai consistenta si, ca o paranteza, aici se vede de fapt cat de bun este un marketer. E adevarat ca trebuie sa stie sa isi vanda propriile produse (sunt convins ca si “Strategiile lui Sun Tzu” s-au vandut), insa marketingul nu se opreste aici. Nu pacalesti pe cineva sa cumpere un produs prost si pretinzi ca faci marketing. Data viitoare nu numai ca nu va mai cumpara, ci va povesti si tuturor prietenilor sai cum a fost pacalit.

Doua lucruri care nu mi-au placut. In primul rand, m-a deranjat putin traducerea. Tinand cont de faptul ca se adreseaza unor marketeri obisnuiti cu atat de multe cuvinte preluate din engleza, cred ca unele traduceri fortate chiar nu isi aveau rostul. De exemplu, “lovemark” ar fi putut ramane “lovemark” si nu “semn al iubirii’. Suna penibil si schimba sensul cuvantului.

A doua problema pe care am avut-o au fost “aplicatiile” dintre capitole. E vorba de cateva scheme cu intrebari care, din cate inteleg, ar trebui sa il ajute pe cititor sa isi rezolve sau macar sa identifice problemele reale pe care compania sa le are. La mine nu a functionat, iar intrebarile de acolo, desi pertinente, nu mi-au fost de niciun folos. Mai mult mi-au placut exemplele concrete de situatii prin care au trecut companii mari si solutiile inteligente, sau geniale cum spune autorul, pe care le-au gasit.

Si, a propos de genii, Peter Fisk nu se dezminte si vorbeste destul de mult despre cele zece caracteristici ale geniului si cum se aplica ele in marketing, totul facut cu exemple, analize si intrand adeseori foarte profund in ceea ce inseamna de fapt marketingul, dincolo de notiunile superficial tratate si, oricum, arhicunoscute precum brand, awareness sau target.

Recenzie de Andrei Rosca, publicata cu sprijinul http://bookblog.ro/