Google, anchetat de Comisia Europeană

0

Comisia Europeană, care monitorizează respectarea regulilor concurenţei în Europa, a precizat marţi că ancheta a fost declanşată în urma unor plângeri ale furnizorilor de servicii de căutare pe internet concurenţi, conform cărora Google i-a plasat în dezavantaj în afişarea rezultatelor plătite sau neplătite ale căutărilor realizate. Bruxellesul a anunţat încă din luna februarie că examinează astfel de plângeri.

Unul dintre reclamanţi este Ciao, un portal cumpărat de Microsoft în 2008 care compară diverse oferte comerciale, acesta criticând condiţiile contractuale practicate de Google pentru publicitatea online.

Ceilalţi doi reclamanţi au depus sesizări împotriva motorului de căutare Google, căruia îi fac concurenţă în anumite domenii, ejustice.fr în chestiuni juridice şi portalul britanic Foundem în ceea ce priveşte compararea preţurilor.

„Această deschidere a unei anchete nu înseamnă că CE deţine probe privind existenţa unei infracţiuni” ci „numai că CE va efectua o anchetă aprofundată în acest dosar, care va fi unul prioritar”, subliniază Comisia într-un comunicat.

Ancheta va verifica dacă Google a coborât în rezultatele căutărilor sale online gratuite rangul serviciilor concurente, precum cele de comparare a preţurilor, în raport cu serviciile similare proprii.

De asemenea, investigaţia va analiza dacă motorul de căutare a degradat „scorul de calitate” al serviciilor concurente, unul din factorii care determină preţul care trebuie plătit pentru afişarea publicităţii pe Google.

Bruxellesul va analiza şi alegaţiile conform cărora Google ar impune clauze de exclusivitate partenerilor publicitari, interzicându-le să dispună de anumite tipuri de sevicii furnizate de concurenţi, precum şi furnizorilor de computere şi de programe, în scopul de a exclude serviciile de căutare concurente.

CE a condamnat la sancţiuni drastice anterior doi alţi giganţi tehnologici americani, Microsoft şi Intel, pentru abuzuri de poziţie dominantă.

Observatorii aşteptau de multă vreme ca CE să declanşeze această anchetă în cazul Google, care domină puternic piaţa mondială de căutare online şi a publicităţii pe internet, fără a lua în calcul activităţile conexe dezvoltate în ultimii ani în materie de postări online (YouTube), editarea de cărţi (GoogleBooks), telefonie, etc.

Criticat în numeroase rânduri de autorităţile concurenţiale, Google face obiectul mai multor anchete în SUA şi câteva ţări europene.