Grupul media european Mecom plănuieşte introducerea unui sistem de plată a conţinutului online

0
Grupul de publicaţii european are o strategie care priveşte un conţinut online specific, care să nu se bazeze pe ştiri generale sau internaţionale. Noua strategie va fi anunţată odată cu prezentarea rezultatelor anuale ale grupului, pe 17 martie, anunţă presa britanică.

Mecom publică peste 300 de titluri în mai multe ţări europene, printre care Danemarca, Norvegia, Polonia şi Olanda. „Ziarele snandinave, în special micile publicaţii din Norvegia, fac progrese rapide în dezvoltarea online. Avem destule dovezi pentru a demonstra că ziarele pot fi transformate şi exploatate comercial online”, spune Montgomery.

Cu o strategie digitală planificată cu grijă, compania ar putea compensa pierderile permanente din publicitatea pe print în viitor, graţie unui program de reducere a costurilor care a generat aproximativ 124 milioane de lire, depăşind ţinta originală a companiei de 67 milioane de lire.

În Norvegia, Mecom caută să investească fonduri extra pentru a dezvolta mai mult conţintul local, cu scopul de a câştiga tot atâţia cititori online cât au printurile. „Scopul este de a capta piaţa locală atât online cât şi pe print”, spune directorul Mecom.

Montgomery consideră că şi ziarele clasice vor supravieţui. „Criza nu are legătură cu ziarele pe print, ci cu publicitatea, a spus adăugând că circulaţia şi abonamentele Mecom au rămas relativ solide în timpul crizei.

Mecom a fost fondată în 2000 de David Montgomery, fost director al Mirror Group şi fost editor al The Sun, Daily Mirror, News of the World şi Today. În 2005 a achiziţionat Berliner Verlag şi Berliner Kurier, în 2006 a cumpprat cel mai vechi ziar german, Hamburger Morgenpost şi grupul media Limburg, dar şi grupul norvegian Orkla Media. În 2007 compania a cumpărat grupul olandez Wegener.

Ideea de a percepe taxe pentru accesul digital la produsul jurnalistic a apărut încă din luna aprilie a anului trecut, când, la întâlnirea anuală organizată de Associated Press la San Diego, directorul agenţiei, Dean Singleton, şi directorul executiv al MediaNews Group Inc au reacţionat dur la „însuşirea” ştirilor de către mediile online. „Nu mai putem sta deoparte şi privi cum alţii pleacă cu munca noastră, fiind protejaţi de legi proaste”.

Tonul l-a dat Rupert Murdoch, care, pornind de la premisa că „revoluţia digitală a deschis canale noi şi ieftine, dar nu a făcut conţinutul gratuit”, a anunţat introducerea unor taxe pentru accesul la ediţiile online ale tuturor publicaţiilor pe care le deţine.

Associated Press, una dintre cele mai puternice agenţii media, a decis să-şi modifice strategia şi modul de lucru, pe acelaşi principiu al diferenţei specifice, furnizând conţinut împachetat şi dezvoltând pagini tematice pe fiecare subiect al actualităţii. Pentru a face diferenţa faţă de ediţiile online ale publicaţiilor şi faţă de site-urile gratuite de ştiri, agenţia a decis să ridice miza şi să livreze un conţinut original.

Regulile jocului au început să se modifice, spun pe un ton mai mult sau mai puţin încrezător patronii de presă. Peste 500 de publicaţii şi-au anunţat intenţia de a introduce un sistem de plată pentru ediţiile online, pe un portal unic iniţiat de grupul Journalism Online, lansat pentru a face faţă concurenţei neloiale din partea site-urile gratuite de ştiri.

Cotidianul Le Figaro a anunţat că va introduce din ianuarie 2010 un model de semi-plată pentru ediţia online, care va conţine o zonă rezervată abonaţilor, numită „premium”.