Guvernul va aloca în acest an 200 de milioane de lei pentru plata datoriilor CNANDR faţă de constructori

0

„În acest moment avem facturate lucrări fără finanţare de 800 de milioane de lei. La rectificare am identificat deja 200 de milioane, mai trebuie să mai identificăm nişte sume pentru că practic pe 15 noiembrie, m-au informat cei de la Astaldi că se finalizează ultimul tronson din Autostrada spre Constanţa. De asemenea, avem de finalizat lucrările la Piteşti-Mioveni. Sunt câteva proiecte importante pe care le finalizăm şi pe care trebuie să le plătim”, a afirmat Victor Ponta, întrebat de modul de eşalonare a datoriilor către constructori.

 

Şeful Guvernului a făcut această precizare după o întâlnire cu reprezentanţi ai companiilor Astaldi, FCC, Max Boegl, Pa&Co, Impresa Pizzaroti, Straco Group, Euroconstruct şi Strabag, care au de recuperat cei mai mulţi bani.

 

Premierul a menţionat Astaldi care are cea mai mare datorie de recuperat de la stat, şi anume 230 milioane lei pentru lucrări la Autostrada Bucureşti-Constanţa.

 

El a admis că Executivul nu va reuşi să achite toate datoriile în cursul acestui an şi că acest lucru „creează o mare problemă nu doar pentru firmele care au lucrat, ci mai ales pentru cele mai mici – subcontractorii acestora”, ajungându-se la un blocaj financiar.

 

„Important este să le acordăm siguranţa că îşi vor primi banii şi eşalonarea foarte clară a modului şi a perioadei de timp în care vor primi datoriile”, a spus premierul.

 

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) le datorează constructorilor de drumuri pentru lucrările efectuate suma de 779 de milioane de lei, la care se adaugă datorii pentru lucrări realizate dar nefacturate, ajungându-se la suma totală de 1,3 miliarde de lei.

 

„Din păcate, în acest moment s-a ajuns la situaţia în care aceste lucrări efectuate conform contractelor, conform licitaţiilor, conform procedurilor legale, pentru care CNADNR nu avea rezervă şi acoperire bugetară, aceste datorii sunt în acest moment de 779 de milioane de lei, fiind însă şi alte lucrări deja efectuate şi încă nefacturate, aflate pe circuitul de facturare, de până la suma de 1,3 miliarde de lei. Sunt, practic, bani pe care CNADNR îi datorează – şi Guvernul României -, dar bani pe care nu i-a prevăzut nimeni în bugetul CNADNR”, a detaliat Victor Ponta.

 

De asemenea, premierul le-a spus reprezentanţilor companiilor că, în perioada 2013-2016, va fi realizată o bugetare multianuală, ale cărei estimări vor fi făcute publice după 15 noiembrie.

 

„Un alt lucru pe care l-am discutat cu toţi aceşti mari constructori: faptul că în 2013-2016 vom avea o bugetare multianuală. Am discutat cu ei şi vom prezenta după 15 noiembrie estimările referitoare la această bugetare multianuală, în aşa fel încât marii constructori – majoritatea sunt companii internaţionale, dar vorbesc şi de companiile româneşti care participă la licitaţii – să poată să aibă o previziune realistă şi serioasă asupra fondurilor din bugetul naţional care vor fi alocate bugetului de infrastructură în perioada 2013-2016”, a spus Victor Ponta.

 

După realizarea acestei previzionări bugetare, a afirmat premierul, Guvernul va mai discuta cu reprezentanţii companiilor priorităţile vizând infrastructura, şi anume pentru ce autostrăzi şi drumuri vor fi alocate fonduri.