Happy Hour pentru Happy Tour

0
Javier Garcia del Valle, șeful Happy Tour, este fericit. Și nu doar datorită primăverii sau a bulinelor colorate de pe pereții sălii de con­fe­rință unde are loc interviul. După achiziția Happy Tour în 2007 de către fondul de investiții spaniol GED Capital, multe lucruri s‑au schimbat.
Nu doar modelul de business a fost regândit, dar și sediul agenției a fost mutat într‑o clădire modernă de birouri. Ambele pe măsura noului proprietar. Care a făcut în intervalul 2007–2010 de zile trei achiziții. Practic, GED Capital este singurul fond care a avut curajul să investească în piața locală de turism. După Happy Tour la sfârșitul lui 2007 – pe atunci cel mai mare jucător din domeniu, cu o cifră de afaceri de 48 de milioane de euro – fondul spaniol și‑a mai adăugat în portofoliu Paravion.ro și Travel House, ambele în 2010.
Teoria spune că e bine să cumperi când piața a atins nivelul cel mai de jos, iar GED exact asta a făcut. După ce au plătit circa zece milioane de euro pentru Happy Tour, spaniolii au scos din buzunar doar 500.000 euro pentru portalul online și circa un milion de euro pentru Travel House. Cifrele sunt cele vehiculate în piață, cele oficiale fiind confidențiale.

Noi linii de business


Anul trecut, grupul a înregistrat o cifră de afaceri de 43 de milioane de euro, iar Javier Garcia del Valle spune că așteaptă în acest an o creștere de 20–25%. Și nu exclude o nouă achiziție. Este fericit deoarece primele două luni din 2011 au fost mult mai bune decât primele două luni din 2010 – vânzările au înregistrat creșteri de circa 20–25%. Spune că produsul intern brut va crește în acest an în șase din cele șapte mari economii ale lumii – excepție face Japonia – iar această creștere va fi motorul care va mișca economia globală.

 

„În România, trebuie să așteptăm mijlocul lui aprilie, ca să vedem rezultatele primului trimestru, iar apoi mijlocul lui iulie, ca să vedem rezultatele celui de‑al doilea trimestru. Abia după două trimestre consecutive de creștere putem spune că am ieșit din recesiune“, crede J. Garcia del Valle. Totuși, explică el, după doi ani de reduceri drastice în bugetele de travel, companiile – deși nu și‑au deschis larg pungile – și‑au dat seama că nu pot supraviețui dacă nu au activitate.

Revenind la noul model de business, J. Garcia del Valle detaliază că activitatea a fost mult diversificată. „Noi eram percepuți ca o companie exclusiv de business travel“, spune el – cu precizarea că Happy Tour a fost o astfel de companie de la origini până în 2007, când fondatorul, Nicolae Demetriade, a vândut‑o către GED. „Business travel rămâne core‑businessul, dar ne dezvoltăm mult celelalte linii de afaceri: Paravion.ro,Travel House, departamentul de leisure“, explică J. Garcia del Valle.

După achiziție, Travel House (care avea în 2009 vânzări de șase milioane de euro) a fost reorganizată și se ocupă acum de clienții premium și de lux. Sistemul de vânzări al Paravion.ro este într‑un continuu proces de îmbunătățire, J. Garcia del Valle precizând că recent a fost semnat un acord prin care clienții pot plăti prin online banking. De asemenea, spune cu mândrie managerul spaniol, ­Paravion.ro este singurul site de vânzări de bilete de avion unde clienții pot rezerva, plăti și intra în posesia biletului în aceeași zi. De fapt, upgradarea site‑ului este unul din cele două proiecte esențiale pe care managerul spaniol se va concentra în acest an, asta în contextul în care ultimele luni au adus o creștere de două cifre a vânzărilor online.

EXTINDERE SPRE EXIT. Cel de‑al doilea proiect este extinderea rețelei de agenții afiliate la Happy Tour. În prezent, există 16 agenții asociate în Bacău, Buzău, Craiova, Slatina, Pitești și Galați și șase agenții proprii. În curând, compania va deschide în vechiul sediu din Bulevardul Nicolae Bălcescu din Capitală a șaptea agenție. Până la sfârșitul anului, rețeaua ar trebui să atingă 30–40 de unități.

Și nu în ultimul rând, Happy Tour are în acest moment un departament de leisure bine pus la punct, „mai mare decât companii specializate pe leisure travel“ – după cum spune J. Garcia del Valle – cu o ofertă largă de circuite și chartere.

Întrebat dacă piața de travel va crește în acest an, managerul spaniol spune că da, și pe deasupra se va consolida. „România nu‑și poate permite să aibă 3.000 de agenții de turism. 2011 este un an‑cheie. După doi ani de recesiune și de situații dure, vom vedea că piața de travel se va consolida în acest an“, spune J. Garcia del Valle. Prin consolidare înțelege, de­sigur, fuziuni sau achiziții.

„Noi suntem private equity, iar scopul nostru final este exitul, dar nu suntem încă în această fază. Trebuie să mai dezvoltăm compania… dacă mai găsim oportunități, vom vedea“, spune J. Garcia del Valle, care nu exclude o nouă achiziție. „Ceea ce am făcut (n.r. – achizițiile de până acum) reprezintă procesul normal“, mai spune el, detaliind că sub umbrela Happy Tour funcționează trei companii care nu se suprapun, ci sunt complementare. Vor fuziona ele sau nu? Managerul spaniol nu a luat încă o decizie în acest sens. Este posibil ca din punctul de vedere al exitului să nu fie chiar cea mai bună decizie.

 

Pe principiul „Graba strică treaba“, J. Garcia del Valle spune că preferă să se mai gândească câteva luni, timp în care ar trebui să găsească cele mai bune răspunsuri la întrebări precum „ce se întâmplă cu contractele încheiate de fiecare agenție în parte?“ sau „ce se întâmplă cu clienții fiecărei companii?“. Trebuie precizat că, în iulie 2010, la scurt timp după preluarea site‑ului Paravion.ro, Robert Luke, Managing Director al GED, spunea că fondul mai are de cheltuit încă 40 de milioane de euro. Evident, nu doar pentru investiții în turism. Fondul spaniol are un portofoliu diversificat în România, printre companiile în care a investit numărându‑se Rosegur (liderul pieței de pază și protecție), dezvoltatorul imobiliar RED, Diamedix (companie de echipamente medicale), Infopress Odorheiu Secuiesc (una din cele mai mari tipografii din România).

CREȘTE PIAȚA. Revenind la piața de turism, J. Garcia del Valle spune că situația este mai clară în acest an și că sunt destinații care nu au de suferit, ca de exemplu Turcia. În plus, crede că lucrurile își vor reveni și în cazul destinațiilor long‑haul, care au fost afectate anul trecut. Mai degrabă pe fondul unei crizei psihologice, decât pe fondul unei crize financiare.

„Când vezi că oamenii își pierd joburile, nu‑ți vine să cheltuiești 3.000 de euro pe o vacanță“, spune managerul. Asta nu se aplică, desigur, în cazul vacanțelor de lux. În ultimele luni, Happy Tour a vândut o vacanță de 43.000 euro unui cuplu care a plecat în luna de miere. Din cauza crizei, spune Traian Bădulescu, consultant și fost purtător de cuvânt al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism, brandul va conta din ce în ce mai mult, iar agențiile care au deja un nume vor fi favorizate.

Acesta este și motivul pentru care Eximtur, agenția numărul doi în top, deținută de Lucia Morariu, precum și Paralela 45, deținută de Alin Burcea, se extind în franciză. Confirmă și el că piața va crește în acest an, lucru care se simte deja după numărul de rezervări timpurii (early‑booking) pe care le fac oamenii. Destinațiile căutate și deja vândute în acest an, mai spune Traian Bădulescu, sunt Grecia, Turcia și Spania, în contextul în care Egiptul și Tunisia vor fi ocolite din cauza problemelor politice din zonă. Așadar, către clientul final va fi mai ușor în acest an și în următorul să vinzi o vacanță.

Ce va vinde GED‑ul unui investitor în cazul unui exit? Cel mai mare jucător din piața de travel, cu cea mai mare cotă de piață. Poate și cel mai profitabil.


Cifre Happy

Cel mai mare grup local de travel estimează în acest an afaceri de 50 mil. euro.