Made in Romania? Se poate

Întâi a fost ideea, încolţită în mintea soţilor Oana (36 de ani) şi Mihai Simon (39 de ani), în urmă cu cinci ani, pe când se aflau la un târg de mase plastice, în Germania. Au ştiut atunci că ar putea intra într‑o zonă de business neexploatată în România: producţia de dispozitive medicale pentru analizele de laborator, toate fabricate din plastic. Doi ani au tatonat piaţa, au făcut calcule precise şi au adunat banii. Trei milioane de euro investiţi iniţial în fabrica de la Bacău. Din surse proprii (cei doi mai deţin o tipografie şi un magazin de imprimate tipizate) şi din fonduri PHARE. De aici şi până la începerea producţiei nu a mai fost decât un pas. Fabrica a devenit funcţională în 2007.

CINCI ANGAJAȚI. Deşi într‑o primă fază nu au fost mai mult de cinci angajaţi, nu se poate spune că începutul Novei Medical, firma prin care funcţionează fabrica, a fost timid. „Între 2007 şi 2008, primul an de la înfiinţare, cifra de afaceri a ajuns la un milion de euro, iar anul trecut aproape că s‑a dublat“, spune Oana Simon. De remarcat că acest prag de două milioane de euro nu poate fi trecut anul acesta, după ce cei doi antreprenori au făcut investiţii „în diverse utilaje mai mici“.

Stagnare care nu se va repeta şi în 2011, când businessul este estimat să ajungă la trei milioane de euro, datorită lansării a trei noi seturi de produse, printr‑o investiţie de peste jumătate de milion de euro. „Pentru viitor, vrem să ne consolidăm afacerea, să câştigăm mai mulţi clienţi din rândul clinicilor şi laboratoarelor din ţară, să educăm piaţa că «Fabricat în România» înseamnă şi foarte bun“, argumentează Simon. Mai ales că, spune ea, fabrica produce la standardele impuse de Uniunea Europeană.

Dar drumul până aici nu a fost deloc uşor – „Uneori cred că obstacolele şi mai puţin oportunităţile sunt cele care ne ascut simţurile“ –, drum marcat de concurenţa produselor importate din China. Unele dintre ele de o calitate pusă de multe ori sub semnul întrebării. „Ministerul Sănătăţii trebuie să controleze tot ce intră în ţară pe acest segment, iar antreprenorii locali – încurajaţi în construcţia unui business în domeniul medical“, spune Cristian Pârvan, secretar general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR). La fel cum producătorii locali din piaţa de injecţii plastice – unde este prezentă şi Novei Medical – ar trebui încurajaţi să participe la târguri de profil din străinătate.

UN PUBLIC EDUCAT. Într‑o piaţă marcată puternic de concurenţa produselor chinezeşti, nu este greu de ghicit efortul pe care trebuie să‑l facă un antreprenor român pentru a se impune. Cei doi fondatori ai Novei Medical au înţeles încă de la început că publicul consumator trebuia educat: „De ce trebuie să cumpere de la noi urocultoare, coprocultoare, cutii Petri sau cutii de înţepătoare?“ este întrebarea pe care soţii Simon au pronunţat‑o de mai multe ori, mai ales în primele şase luni de la deschiderea fabricii din Bacău. Apoi, au început să tot apară clienţi cu putere de cumpărare, clinicile mari prezente pe piaţa românească, mai ales cele din Capitală. Un mecanism de business clasic, de altfel: „Ne‑am creat o nişă, am educat‑o, iar acum îi satisfacem nevoile“. Nişă care, surprinzător, nu le‑a adus pierderi celor doi antreprenori, nici chiar anul trecut, când multe companii din zona clienţilor targhetaţi de Novei Medical şi‑au revizuit bugetele de investiţii în scădere. „Am înregistrat profit, dar nu cel prognozat de noi, din cauza situaţiei economice din România“, dă Oana Simon un indiciu despre cât de profitabilă ar putea fi o astfel de afacere, fără a pronunţa cifre concrete, însă convinsă că portofoliul de clienţi va creşte şi odată cu acesta se vor îmbunătăţi şi rezultatele.

Citește mai departe în ediția de luna aceasta a MONEY EXPRESS

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed