Manual de făcut praf o companie simbol pentru România

0

Corpul de control al primului ministru a descoperit mai multe probleme la TAROM în urma unui control derulat între 1 ianuarie 2017 și 31 decembrie 2018 privind respectarea dispozițiilor legale și a normelor interne privind organizarea, funcționarea și guvernanța, verificarea circumstanțelor în care două aeronave Airbus A310 au fost înstrăinate în anul 2018, precum și a altor aspecte relevante aferente funcționării companiei.

 

Cum nu s-a respectat legea

În perioada 01.01.2017 – 17.09.2018 (data finalizării procedurii de selecție pentru membrii CA), componența CA al TAROM a suportat numeroase modificări, în cadrul acestuia fiind nominalizați 26 de administratori, din care 22 de administratori provizorii. Toate schimbările efectuate în perioada 2017-2019, în componența consiliului de administrație, cât și la nivelul conducerii executive (3 directori generali), au condus la o instabilitate în ceea ce privește activitatea managerială a companiei, fapt a constituit un posibil factor perturbator în elaborarea și implementarea unei strategii menite să conducă la realizarea obiectivelor de performanță stabilite și asigurarea redresării economice TAROM.

Ministerul Transporturilor, în calitate de autoritate tutelară, nu și-a îndeplinit obligația de declanșare a procedurii de selecție a membrilor consiliului de administrație în termen de 45 de zile de la vacanța posturilor potrivit prevederilor art. 644 alin. (1) din OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare. Nerespectarea acestei obligații constituie contravenție în conformitate cu prevederile rt. 644 alin. (4) din același act normativ.

În lunile ianuarie și iunie 2017 nu au avut loc ședințe ale consiliului de administrație. Cele două situații similare au fost tratate, din punct de vedere al remunerării administratorilor, diferit. Astfel, pentru luna ianuarie 2017 membrii CA au fost remunerați în baza unei opinii juridice exprimate de firma de avocatură contractată de companie, conform căreia membrii CA sunt îndreptățiți la plata indemnizației lunare în situația în care nu participă la ședințe din motive
neimputabile lor, iar pentru luna iunie 2017 niciunul dintre membrii CA nu a fost remunerat, pe motivul că nu s-au întrunit în ședință.

Compania nu a încheiat contract de mandat/administrare cu un membru al consiliului de administrație, ce și-a exercitat mandatul în perioada 30.10.2017– 03.11.2017, fapt ce a contravenit dispozițiilor art. 1.913 alin. (1) din Codul civil și revederilor art. 28 alin. (1) din Statutul TAROM.

În perioada 03.11.2017 – 19.12.2017 consiliul de administrație s-a întrunit în 8 ședințe la care au participat doar șase din cei șapte administratori numiți. În toată această perioadă, unul dintre cei șapte membrii ai consiliului de administrație nu a participat. Compania a încheiat cu acesta contractul de administrare la data de 09.01.2018, deși numirea sa s-a făcut, printr-o hotărâre a adunării generale a acționarilor, în data de 30.10.2017.

În perioada 28.06–13.08.2018, consiliul de administrație a fost compus dintr-un număr par al membrilor (6 administratori), contrar prevederilor art. 137 alin. (1) din Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

În ceea ce privește procesul de recrutare și selecție a administratorilor, s-a constatat faptul că singurul demers efectuat de structura de guvernanță din cadrul Ministerului Transporturilor a fost acela de a înainta ministrului, spre aprobare, documentele întocmite de expertul independent (lista lungă, lista scurtă, rapoartele de activitate, raportul pentru numirile finale etc).  Astfel, prin nerespectarea prevederilor art. 11 și art. 12 lit. b) din Anexa nr. 1 la HG nr. 722/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv prin neîndeplinirea obligației de înființare a comisiei pentru selecția candidaților, Ministerul Transporturilor nu a fost în măsură să evalueze candidaţii selectaţi în lista scurtă şi să facă propuneri în vederea numirii pentru poziţia de membri în consiliul de administrație.

În privința selecției efectuată de expertul independent în recrutarea resurselor umane, ale cărui servicii au fost contractate de Ministerul Transporturilor s-au constatat următoarele:

– Din analiza dosarelor depuse candidați a reieșit faptul că patru dintre aceștia nu au îndeplinit, la data selecției, sau nu au făcut dovada îndeplinirii unora dintre cerințele obligatorii prevăzute în Anunțul de recrutare. Cu toate acestea cei patru candidați au fost incluși de către expert în Lista scurtă a persoanelor propuse pentru ocuparea funcțiilor de administrator, care a fost aprobată de ministrul transporturilor la data de 29.08.2018;

– Expertul a considerat îndeplinit criteriu privind competențe specifice domeniului de activitate al societății (dezvoltate la un nivel de peste 50%) în situația a doi candidați, deși potrivit documentelor depuse, unul dintre aceștia avea o lună vechime de administrator neexecutiv, iar celălalt nu a desfășurat activități în domeniu;

– Evaluarea și acordarea de către expert a punctajelor aferente fiecărui criteriu de selecție nu au fost făcute în mod unitar, în sensul că, pentru aceeași perioadă de vechime/experiență, punctajele candidaților au fost diferite sau, pentru perioade de vechime/experiență diferite, punctajele au fost egale.

Președintele consiliului de administrație, numit la data de 17.09.2018, nu a declanșat procedura de selecție a directorului general în termen de 30 de zile de la vacantarea postului. În acest mod nu au fost respectate prevederile art. 644 alin. (2) din OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare. În conformitate cu prevederile art. 644 alin. (5) din același act normativ, această faptă constituie contravenție.

Astfel, în perioada 17.09.2018 (data numirii administratorilor selectați prin concurs) – 19.02.2019 (data primei întruniri a Comitetului de Nominalizare și Remunerare din cadrul consiliului de administrație), nu au fost efectuate demersuri în ceea ce privește demararea procedurii de selecție a directorului general al companiei, așa cum acestea sunt prevăzute în cuprinsul art. 35 din OUG nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, respectiv nu a fost decisă de către consiliul  de administrație varianta de selecție a directorului general și nu au fost stabilite, împreună cu membrii Comitetului de Nominalizare și Remunerare, criteriile de
selecție.

Rezultatele financiare

Compania a înregistrat pierderi anuale brute în anii 2017 și 2018, rezultate care au determinat erodarea în continuare a capitalurilor proprii ale companiei. Astfel, pierderea brută în 2017 a fost de 172.356 mii lei, iar cea preliminată, aferentă anului 2018, de 133.688 mii lei. De altfel, din analiza evoluției într-un orizont mai mare de timp a rezultatelor companiei, s-a constatat faptul că ultimul exercițiu financiar în care TAROM a înregistrat profit a fost 2007.

Din analiza fluxului de numerar al companiei s-a constatat faptul că acesta a fost negativ în perioada 2016-2018, fapt ce a indicat o scădere a activelor lichide ale TAROM. Astfel, compania a avut un disponibil de 424.328 mii lei, la 01.01.2016 și de 405.062 mii lei, la 31.12.2016. Acesta a scăzut la 239.013 mii lei la 31.12.2017 și la 97.069 mii lei, la 31.12.2018. Ulterior, disponibilul a scăzut la 84.180 mii lei, la data de 31.03.2019. Continuarea diminuării disponibilului TAROM, în ritmul prezentat mai sus, va avea ca efect iminent o deteriorare a solvabilității companiei.

TAROM a înregistrat un grad de execuție a veniturilor totale aprobate în 2017 de 93,64%. În acest an cheltuielile totale efectuate au fost de 104,08% față de cele aprobate. Astfel, s-a constatat faptul că în anul 2017 nu a fost respectată regula bugetară instituită prin prevederile art. 10 alin. (1) litera b) din OG nr. 26/2013, respectiv, în cazul în care se înregistrează depăşiri sau nerealizări ale veniturilor totale aprobate, se pot efectua cheltuieli totale proporţional cu gradul de realizare a veniturilor totale, cu încadrarea în indicatorii de eficienţă aprobaţi.

Abaterea de la proporționalitate, respectiv încălcarea regulii bugetare menționate, este
caracteristică și execuției bugetelor exercițiilor 2016 și 2018. Potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) lit. e) coroborate cu cele ale alin. (5) și (2) ale aceluiași articol din OG nr. 26/2013, cu modificările și completările ulterioare, încălcarea, în situația execuției bugetelor aferente exercițiilor 2016 și 2017, a regulilor instituite la art. 10 alin. (1) din același act normativ, constituie contravenție.

În anul 2018, abaterea de la proporționalitate a gradului de efectuare a cheltuielilor în raport cu cel de realizare a veniturilor, deși o stare de fapt, nu a mai constituit o încălcare a normelor legale ce vizează întărirea disciplinei financiare, întrucât a intrat în vigoare o excepție de la respectarea regulilor bugetare prevăzută la art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 45/1997 privind înfiinţarea Societăţii Comerciale „Compania naţională de transporturi aeriene române – TAROM” – S.A.

În anii 2017 și 2018 valorile realizate ale cheltuielilor pentru investiții au fost net inferioare celor aprobate, chiar și în condițiile în care în 2018 bugetul a fost rectificat. Gradul de execuție a cheltuielilor pentru investiții a fost în 2018 de 47,01%, iar în 2017 de 58,86%, ceea ce a indicat o fundamentare incorectă a valorilor supuse aprobării bugetare.

 

Achiziționarea celor doua Airbus 

 

În perioada 2008–2017 caracterul nerentabil al activității TAROM derulată prin intermediul aeronavelor Airbus A310-325 a fost reținut în actele de control și audit întocmite de Corpul de Control al Primului-Ministru și Curtea de Conturi a României. Zborurile comerciale ale celor două aeronave Airbus 310-325 din flota TAROM au fost oprite la datele de 12.09.2016 (YR-LCB) și 31.10.2016 (YR-LCA). Scoaterea din funcțiune a aeronavelor a fost aprobată ulterior de CA, la data de 16.12.2016, iar procesul de conservare s-a derulat începând cu data de 13.11.2016 și s-a încheiat la datele de 15.02.2017 (YR-LCA) și de 24.02.2017 (YR-LCB). Aeronavele s-au aflat în
conservare până la data vânzării acestora.

În situația valorificării mijloacelor fixe, legislația incidentă a obligat compania la vânzarea acestora prin licitație publică, dar nu a prevăzut o reglementare procedurală aplicabilă în speță. În atare condiții, procedura ce trebuia urmată de TAROM în temeiul cerinței cuprinse la art. 23 din Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, cu modificările și completările ulterioare, ar fi trebuit cel puțin să corespundă înțelesului comun al noțiunii de licitație, respectiv definiției acesteia ca „vânzare a unui bun făcută în public, după reguli speciale, având drept rezultat atribuirea obiectului de vânzare
persoanei care a oferit prețul cel mai mare”.

Din informaţiile analizate a reieșit faptul că procedura urmată pentru vânzarea  aeronavelor a fost constituită din „solicitări de oferte și negocieri”. Astfel, în mod formal, s-a asigurat caracterul public al procedurii prin postarea anunțului pe pagina oficială de internet a companiei în data de 19.01.2017, dar nu au fost urmate etapele caracteristice ale unei licitații, respectiv nu au fost stabilite anterior și explicit reguli de derulare a licitației.

În privința demersurilor efectuate pentru vânzarea aeronavelor către o societate din Republica Armenia, s-a constatat faptul că, inițial, prin conducerea delegației efectuate în respectivul stat, Ministerul Transporturilor s-a implicat în sprijinirea acțiunilor TAROM subordonate scopului de a identifica un cumpărător pentru aeronavele Airbus A310-325. Ulterior, o aprobare a condițiilor specifice contractului de vânzare a aeronavelor, în cadrul adunarea generală a acționarilor, a fost apreciată  de conducerea ministerului ca ingerință în managementul companiei.

În ceea ce privește valoarea ansamblului format din aeronave, motor de rezervă și piese de schimb, potrivit evaluatorului, a fost estimată la data de 05.03.2016 (dată la care aeronavele se aflau în operare), la suma de 13.011.812 USD. Ulterior, la data de 31.03.2017 (dată la care aeronavele se aflau în conservare) valoarea în scop de tranzacționare, a fost estimată la 6.383.981,19 USD, iar la data de 27.12.2017 (dată la care aeronavele se aflau, de asemenea, în conservare) la 5.472.977,87 USD.

Astfel, evaluatorul a apreciat faptul că pe parcursul a 22 de luni valoarea de tranzacționare a respectivelor active s-a diminuat cu 57,94%, din care 50,94% a constituit deprecierea aferentă primelor aproximativ 13 luni, cuprinse între data de 05.03.2016, la care aeronavele erau operabile și data de 31.03.2017, la care aeronavele erau scoase din operare. Diferența dintre valoarea de piață a aeronavelor, motorului de rezervă și rotabilelor, stabilită de evaluator la data de 05.03.2016 și cea evaluată la data de 31.03.2017, în cuantum de 6.627.830,81 USD, a fost justificată de TAROM prin faptul că aeronavele se aflau la cele două date în situații diferite, respectiv în operare la data de 05.03.2016 și în conservare la data de 31.03.2017, iar deprecierea activelor între 31.03.2017 și 27.12.2017, estimată de evaluator la 911.003,32 USD, a fost aferentă unei perioade în care aeronavele s-au aflat la sol (în stare de conservare).

Din analiza normelor procedurale ale TAROM, s-a constatat faptul că, prin acestea, s-a instituit obligația aprobării de către adunarea generală a acționarilor a operațiunii de vânzare a aeronavelor, în timp ce obligația prevăzută în Statutul TAROM condiționa vânzarea aeronavelor de aprobarea organului de administrare doar în situația în care valoarea respectivelor active depășea un plan valoric (valoarea celor două aeronave, piesele și echipamentele aferente s-a situat sub acest prag).

Astfel, procedurile instituite la nivelul TAROM și aprobate de consiliul de administrație au stabilit competențe suplimentare în sarcina adunării generale a  acționarilor, deși conform prevederilor art. 19 alin. (1) din Statutul TAROM, competențele organelor de conducere și de administrare sunt cele prevăzute de actele normative și de Statut.

În cea ce privește alte aspecte privind operațiunea de vânzare a aeronavelor, Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Crimă Organizată și Terorism a înregistrat, la data de 06.08.2018, un denunț formulat sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de spălare a banilor, de finanțare a actelor de terorism și de trădare, potrivit căruia societatea cumpărătoare ar fi fost o societate de tip fantomă, utilizată ca paravan de persoane juridice dintr-un alt stat, aflat sub sancțiuni internaționale, iar negocierile cu respectivul cumpărător au fost o ocazie de a comunica informații confidențiale.

Cercetările efectuate în dosarul penal deschis la unitatea de parchet menționată, în baza denunțului, nu au condus la constatarea unor indicii privind săvârșirea infracțiunilor de spălarea banilor, de finanțare a terorismului și de trădare, prin ordonanță dispunându-se clasarea, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor denunțate.

În urma verificărilor CCPM au fost constatate și alte aspecte care ar putea întruni elementele constitutive ale unor infracțiuni, motiv pentru care actul de control a fost înaintat unității de parchet competentă, astfel că datele și informațiile care vizează constatarea săvârșirii unor posibile fapte de natură penală nu pot fi comunicate, fiind exceptate de la accesul liber al cetățenilor, în conformitate cu prevederile 12 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare.