Marketing

0

1. Cum pot evalua eficienta actiunilor de marketing?

Eficienta actiunilor de marketing trebuie evaluata in raport cu obiectivele de marketing, care la randul lor se stabilesc pe baza strategiei de marketing. In mod normal totul se leaga, nimic nu este la voia intamplarii. Adevarata problema a companiilor (atat romanesti, cat si straine) este de a stabili obiective concrete si realizabile de marketing. A trecut vremea cand obiectivele de business erau in numar de (maximum) trei si anume – cota de piata, vanzari, profit. Obiectivele generale de marketing trebuie “traduse” in obiective specifice de distributie, comunicare, vanzare etc. La nivel international, se remarca o tendinta de a utiliza din ce in ce mai mult marketing metrics (indicatori de marketing). Adevarata provocare apare in momentul cand acest sistem de marketing metrics nu este importat, ca atare, ci se adapteaza in functie de nevoile companiei, pozitiei ei pe piata si in raport cu competitia.

Daniel Micu managing partner Trout&Partners Consulting si profesor de marketing in cadrul Bucharest School of Management

2. Cum ar trebui sa procedez cu clientii si potentialii parteneri de afaceri care sunt neincrezatori, din cauza varstei fragede si a lipsei de experienta a antreprenorului?

Totul pleaca de la ideea afacerii, de la concept si de la business plan. Dar, am putea spune ca exista cel putin patru optiuni pentru surmontarea acestor perceptii. In primul rand, antreprenorul trebuie sa se concentreze pe ceea ce este unic in businessul pe care il conduce si pe problemele pe care el le rezolva inaintea sau in afara celorlalti. Acest tip de avantaj competitiv nu tine cont de varsta antreprenorului si de experienta, ci de un mod structurat de a gandi businessul si de a-l pune in practica. Fara a pune pe hartie ce e important pentru succesul unui business, varsta si lipsa de experienta devin doar o scuza. In al doilea rand, experienta care nu exista trebuie dobandita, chiar daca asta nu se poate face decat prin voluntariat, obtinandu-se astfel referinte ulterioare. Varsta poate fi, in egala masura, insa si un avantaj. A treia modalitate poate fi data de stabilirea unor parteneriate cu firme deja existente in piata. Reputatia lor si parteneriatul cu ele nu fac altceva decat sa transmita o incredere si sentimentul ca businessul a fost acceptat in comunitate. Si, nu in cele din urma, crearea unei imagini prin comunicarea profesionala a primelor trei solutii implementate: ce este unic in afacerea respectiva, experienta dovedita si parteneriatele existente.

Kurt Weber manging director Horvath&Partners Management Consultants