MEN a lansat în dezbatere publică metodologia privind achiziţionarea manualelor şcolare în învăţământul preuniversitar

0

Potrivit metodologiei propuse de MEN, manualele şcolare se vor prezenta în variante tipărite, digitale sau on-line.

 

„Principala noutate în domeniul manualelor şcolare se referă la faptul că manualul şcolar va fi însoţit de componenta digitală, stocată pe un CD şi disponibilă pe platforma www.manuale.edu.ro. Varianta digitală a manualului şcolar trebuie să fie similară variantei tipărite a acestuia, prin respectarea conţinutului ştiinţific, ordinii temelor, stilului grafic şi aşezării în pagină”, precizează MEN.

 

MEN susţine că în acest moment, unele manuale şcolare utilizate în sistemul de învăţământ au un nivel ştiinţific atât de ridicat, încât pot fi asimilate cursurilor universitare.

 

„O altă problemă este achiziţia de manuale, care se încadrează în sfera achiziţiilor publice, reglementate prin OUG 34/2006, cu modificările şi completările ulterioare. Cele mai multe licitaţii se finalizau cu declararea ca manuale câştigătoare a celor la care criteriul preţ prevala în faţa criteriului calităţii manualelor şcolare”, afirmă reprezentanţii ministerului.

 

Manualele şcolare aprobate pot fi achiziţionate atât din fondurile Ministerului Educaţiei Naţionale (MEN), cât şi de pe piaţa liberă, achiziţionarea de pe piaţa liberă a manualelor şcolare aprobate realizându-se potrivit voinţei părinţilor/elevilor.

 

MEN subliniază că manualele aprobate sunt supuse procesului de analiză continuă, anual, prin sondaj, cadrele didactice completând un raport asupra corectitudinii ştiinţifice şi a calităţii metodice a manualelor şcolare utilizate în procesul de predare-învăţare-evaluare, într-o aplicaţie electronică disponibilă pe website-ul www.manuale.edu.ro.

 

În prezent, numărul total de programe şcolare pentru învăţământul preuniversitar este de 555, din care 279 de programe (adică 50,3%) sunt acoperite de manuale şcolare, în timp ce pentru restul de 276 de programe (adică 49,7%) nu există manuale şcolare aprobate, fie din cauza slabei calităţi ştiinţifice a acestora, care nu au fost admise după evaluare, fie din cauza constrângerilor bugetare care au condus la amânarea/anularea sesiunilor anuale de evaluare.

 

„Explicaţia acestei stări de fapt este interesul scăzut al editurilor faţă de manualele de tiraj mic, ştiut fiind faptul că numărul mare de specializări, discipline şi module pentru liceu face ca grupurile ţintă să cuprindă efective foarte mici de elevi: de exemplu, în cazul disciplinelor pedagogice, a unor module de pregătire profesională din cadrul liceului tehnologic, în cazul disciplinei pregătire sportivă teoretică, precum şi pentru manualele traduse în limbile minorităţilor naţionale. În învăţământul primar, manualele au fost editate preponderent în perioada 2004-2006. În aceeaşi perioadă, s-au editat, însă, extrem de puţine manuale şcolare pentru învăţământul gimnazial. Pentru învăţământul liceal, ultima evaluare pentru manuale şcolare (în vederea achiziţionării de pe piaţa liberă) a fost organizată în 2007”, precizează MEN.

 

Pentru ultimii cinci ani, sumele destinate procesului de completare a stocurilor de manuale şcolare pentru învăţământul obligatoriu, prin achiziţionarea manualelor şcolare retipărite, sunt: pentru anul şcolar 2009-2010 – 10.059.113 lei, pentru anul şcolar 2010-2011 – 16.263.576 lei, pentru anul şcolar 2011-2012 – 16.696.000 lei, pentru anul şcolar 2012-2013 – 17.255.000 lei, pentru anul şcolar 2013-2014 în creştere la 20.000.000 lei.