Metoda VÂLCOV a dat FALIMENT! O nouă autostradă eșuată

0

Soluția magică a parteneriatului public privat la autostrada Comarnic-Brașov a eșuat a patra oară în ultimii 15 ani! După ce un an și ceva s-a insistat pe această formulă magică, exploatată la maxim de cuplul Liviu Dragnea-Darius Vâlcov, acum s-a anunțat că autostrada prin munți va fi declarată de importanță națională și va fi construită din fonduri guvernamentale.

 

„Autostrada Comarnic-Brașov este în parteneriat public-privat. Am avut solicitări din partea unei societăți chinezo-turce. Eu am luat hotărârea, împreună cu colegii mei, să scoatem din parteneriat public-privat, iar în prima ședință de CSAT această autostradă să devină de importanță națională sau de infrastructură critică, astfel încât să putem să demarăm cît mai repede lucrările la această autostradă”, a anunțat premierul Viorica Dăncilă. Șeful Executivului a adăugat că procedurile sunt complicate: „La noi s-a format această instituție a contestațiilor și pentru a trece de toate aceste obstacole cred că soluția este ca această autostradă să devină de importanță națională, astfel încât să începem execuția cât mai repede din fonduri guvernamentale”. Acum câteva luni, Dăncilă a avansa anul 2024 ca fiind momentul finalizării Comarnic-Brașov.

 

Cuplul Dragnea-Vâlcov a împins în guvern soluția PPP pentru a evita regulile stricte în cazul accesării fondurilor europene. Din păcate, Comarnic-Brașov nu a fost eligibilă pentru aceste fonduri și din această cauză s-a insistat pe PPP. Singurele firme interesate au fost China Communications Construction Company LTD (China) și Makyol (Turcia).

 

Pentru că soluția PPP a fost împinsă în față, Ministerul Transporturilor a renunțat la colaborarea pe proiectul de autostradă cu Banca Mondială. Controlul era prea mare cu instituția financiară. Așa că s-a mers pe varianta PPP, soluție care naște multe controverse în special în ceea ce privește acordarea contractelor. Este a patra oară când avem parte de eșecul PPP la Comarnic-Brașov, după 2003-2005, 2007-2009 și 2013-2015. În 2003-2004, Executivul a avut prima tentativă de construire cu ajutorul investitorilor privaţi. Au fost atraşi în joc francezii de la Vinci cu care s-a semnat contractul de construcţie a 36 de kilometri dintre Comarnic şi Predeal. Afacerea a căzut deoarece francezii nu au reuşit nici atunci să adune banii. În 2010, se mai face o încercare, de data asta pentru Comarnic-Braşov. Alături de Vinci vin şi grecii de la Aktor. După trei luni de bâjbâieli, consorţiul denunţă unilateral realizarea concesiunii din raţiuni rămase încă neclare. Pentru a treia oară, Vinci şi Aktor au atras alături de ele şi pe Strabag. În toamna lui 2014 era prevăzută prima lucrare de teren iar fostul ministrul de atunci, Ioan Rus, spunea că există posibilitatea ca Bruxelles-ul să verse ceva bani pentru această autostradă.

 

”Prostia devastatoare a Guvernului Dăncilă a mai blocat câțiva ani proiectul autostrăzii Comarnic-Brașov. La scurt timp după preluarea mandatului dna. Dăncilă i-a trimis acasă pe experții de la Banca Mondială care începuseră munca de pregătire a proiectului de autostradă.
Dna. Dăncilă și consilierul Vâlcov n-aveau nevoie de studii geotehnice și proiectare serioasă și de o licitație bine pregătită. În numele „accelerării proiectului”, au scos din mânecă (a 4-a oară în 15 ani) soluția magică a PPP-ului. Am spus de la acea vreme că nu e nicio șansă de reușită având în vedere documentația superficială (niște fițuici pe post de caiet de sarcini) întocmită de Comisia de Prognoză, cea însărcinată să gestioneze construirea autostrăzii. Ieri, dna. Dăncilă a anunțat abandonarea încercării de PPP marcând astfel încă niște ani pierduți pentru proiect.
Dacă ar fi lăsat proiectul cu Banca Mondială să se deruleze până la capăt astăzi ar fi fost într-un stadiu avansat și peste un an se putea lansa o licitație serioasă pe baza unei documentații bine făcute cu studii de teren reale în spate. Cu metoda Vâlcov, azi n-avem nimic. Pentru a compensa, dna. Dăncilă a anunțat declararea autostrăzii de “importanță națională”. E greu de comentat așa ceva, dar mi-am adus aminte că prin administrația românească există această boală – clasificarea proiectelor drept strategice, de interes galactic, de importanță planetară. Recursul proștilor incapabili în fața neputinței proprii. Dacă tot nu le facem, măcar sa le declarăm. Doamna Dăncilă, autostrada are deja importanță națională și chiar europeană (este partea din rețeaua TEN-T extinsă)! Ce nu are este o echipă de oameni competenți și cinstiți care să se ocupe de ea. Măcar dacă nu vă băteați joc de Banca Mondială azi aveam un proiect ca lumea, așa n-avem nimic”, a declarat parlamentarul Cătălin Drulă. 

 

O reacția asemănătoare a avut-o și deputatul Lucian Bode, fost ministru al Economiei: ”După ce PSD-iștii au renunțat la grantul de 35 de milioane de euro oferiți României de către Banca Mondială și după ce în ședința Comisiei pentru transporturi și infrastructură din Camera Deputaților, președintele Comisiei Naționale de Prognoză, domnul Ghizdeanu, „artizanul” conceptului de parteneriat public-privat din Romania, ne-a dat asigurări că în această vară DEMAREAZĂ construcția acestui tronson de autostradă în regim de PPP cu un consorțiu chinezo- turc, iată că vine doamna Viorica și ne anunță faptul că renunță la această variantă de proiect și declară construcția autostrăzii Comarnic Brașov „de importantă națională sau critică”. Probabil că următorul pas este acela de a căuta cetățeni voluntari pentru construcția acestei autostrăzi! Este incredibil cum PSD își bate joc de acest obiectiv cu adevărat important pentru dezvoltarea României iar de aici nu putem trage decât o singura concluzie: PSD și-a propus cu orice preț să nu realizeze această autostradă! Ne amintim de altfel cum Victor Ponta și Dan Șova ne amenințau în urmă cu câțiva ani că se mută cu cortul pe autostradă dacă lucrările nu sunt finalizate în termen. Singura soluție pentru a avea cât mai curând acest tronson de autostradă în lucru este ca guvernanții să accepte că au nevoie de expertiză de specialitate pentru realizarea unui astfel de obiectiv și, totodată, să conștientizeze că avem obligația să construim infrastructura mare de transport din România accesând FONDURILE EUROPENE puse la dispoziția țării noastre. Nu în ultimul rând, pentru a avea un proiect finalizat cu succes, trebuie respectate toate normele europene în materie, și parcurgerea tuturor etapelor într-un mod clar și transparent. Sigur, acest scenariu profesionist le este străin celor din PSD, care nu pot demara un proiect până nu stabilesc care sunt câștigurile personale ale implementării sale!”