Money.ro te învață ce să faci în situația unui abuz al operatorului de gaze naturale

Tot mai multe companii și persoane fizice acuză că furnizorul de gaze naturale se comportă abuziv și că nu reușesc să rezolve această situație, plângerile acestor lovindu-se de un zid de netrecut. În cele ce urmează Money.ro vine în sprijinul celor care susțin că au probleme cu un model de sesizare către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), mai exact către președintele acesteia, Dumitru Chiriță. Acest model a fost elaborat în colaborare cu o casă de avocatură din București.

 

Descarcă modelul de pângere:

scrisoare ANRE

 

Înainte de începerea redactării trebuie menționată către cine este trimisă plângerea și în atenția cui. Iată cum:

Către:              Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei

Str. Constantin Nacu nr. 3, Bucuresti, Sector 2, Cod postal 020995, ROMANIA

 

Fax:                021-312.43.65.

 

E-mail:           [email protected]

 

În atenția:       Domnului Președinte Dumitru Chiriță

Sesizarea începe cu formularea: ”DOMNULE PREȘEDINTE”, după care se pune virgulă. Apoi urmează textul plângerii: ”Subscrisa, …. (numele societății), cu sediul în…., înregistrată la Registrul Comerțului sub…., formulează prezenta:

 

SESIZARE

 

prin intermediul căreia vă solicităm, în mod respectuos, în temeiul art. 10 alin. 1, lit. (b) și art. 10 alin. 6, lit. (c) și (d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, să procedați la adoptarea măsurilor indicate în cuprinsul acestor texte legale, în vederea verificării comportamentului participantului la piața de gaze naturale, …. (se menționează numele companiei de furnizare) în raporturile contractuale cu subscrisele, și să exercitați controlul cu privire la respectarea de către acest operator economi din sectorul gazelor naturale a reglementărilor emise, a obligațiilor prevăzute de legislația națională și comunitară în domeniu.

 având în vedere următoarele argumente:

SCURTĂ PREZENTARE A RELAȚIEI CONTRACTUALE DINTRE … (numele furnizorului) și…. (numele companiei dvs.

La data….., între…. (numele furnizorului), în calitate de vânzător și subscrisa …., în calitate de cumpărător, client eligibil, a fost încheiat Contractul de furnizare gaze naturale cu numărul…. .

Obiectul Contractelor îl constituie, astfel cum rezultă din Art. … al Contractului, furnizarea unor cantități determinate de gaze naturale la starea de referință de … , la locul/locurile de consum ale subscrisei din localitatea …., jud. ….

Durata Contractelor, astfel cum rezultă din Art. … al Contractului, a fost stabilită pentru o perioadă fixă, respectiv intervalul ……. Perioada contractuală a fost prelungită în mod succesiv prin mai multe acte adiționale, ultimul astfel de act prin care s-a modificat perioada contractuală fiind Actul Adițional nr. …. la Contract prin care s-a prelungit perioada contractuală de la …. până la …..

Prețul Contractului a fost stabilit prin Art. … din Contract și art. …. din Anexa la Contract, pe baza unei formule care ține cont de Prețul de furnizare (stabilit de părți inițial la …. lei/MWh) la care se adaugă tarifele reglementate și în funcție de volumul de gaze naturale preluat de subscrisa și de valoarea rezervării de capacitate.

În ceea ce privește prețul de furnizare, acesta a cunoscut mai multe modificări pe parcursul perioadei contractuale, relevante din punctul subscrisei de vedere fiind Actul Adițional nr. …. la Contract prin care a fost majorat prețul de furnizare de la …. lei/MWh la … lei/MWh și Actul Adițional …. la Contract prin care pe parcursul derulării contractului prelungit de la …. până la …., prețul de furnizare a crescut de la …. lei/MWh la …. lei/MWh.

Actul Adițional …. la Contract a produs efecte de la data de ….. În aceste condiții, la mai puțin de … (se menționează durata trecută în zile, luni, ani) de la actul adițional menționat, furnizorul …. a transmis subscrisei o notificare prin intermediul căreia ne aducea la cunoștință modificarea unilaterală a prețului de furnizare de la …. lei/MWh la …. lei/MWh, o sumă cu … % mai mare decât cea stabilită prin ultimul act adițional încheiat între părți, preț ce ar urma să fie aplicat începând cu …. și până la expirarea perioadei contractuale, sau în situația neacceptării acestui preț, încetarea contractului cu consecința imediată a blocării activității celor două societăți.

 Justificarea … (numele furnizorului) pentru modificarea unilaterală a prețului contractului este una generală, care se referă la creșterea prețurilor la gaze naturale atât pe piața internă cât și pe piața externă, fără însă a arăta fapte concrete care să susțină afirmațiile acestora, invocând (în mod eronat) art. …. din Contract care de fapt se referă la Garanții pe care și le acordă reciproc părțile, de fapt trimiterea fiind la art. …. din Contract – Modificarea circumstanțelor, reglementărilor.

Numai că, în mod real nu au existat modificări ale pieței de gaze naturale de la momentul încheierii actului adițional anterior …. (se trec luna și anul), și până în prezent, adică în mai puțin de …, sau cel puțin nu în sensul invocate de către …. (numele furnizorului), ci în sens absolut contrar, ca urmare a intrării în vigoare a O.U.G. 118/2021.

Totodată, …. (numele furnizorului) avea obligația, la momentul încheierii contractului pentru o perioadă determinată, respectiv până la 01 august 2022, să contracteze de pe piață cantitatea necesară de gaze naturale ce urma a face obiectul contractului de furnizare către societate, la prețul de la acel moment.

 De altfel, (numele furnizorului) chiar susține la nivel public că are încheiate contracte pe termen lung necesare asigurării gazelor naturale ce urmează a fi livrate, inclusiv subscrisei, cu parteneri interni și externi, printre care contracte directe cu Gazprom, pe o perioadă înelungată, respectiv până în anul 2036, deci cu mult peste perioada contractuală a subscriselor, 1 august 2022.

Totodată, subscrisa au încheiat deja pentru anul 2022, contracte cu proprii lor clienți, în care prețurile asumate reflectă costul de achiziție al gazelor naturale, la prețul agreat prin actul adițional anterior, care și el însuși dublează prețul față de cel încheiat înaintea sa.

În aceste condiții, această creștere excepțională, la mai puțin de două luni de la creșterea anterioară, la rândul său excepțională, în contextul în care … (numele furnizorului) este un profesionist ce cunoaște piața pe care activează și a contractat deja cantitățile necesare a fi livrate de gaze naturale, nu poate avea nicio justificare, și reprezintă un abuz de poziție dominantă.

 

SCURTĂ PREZENTARE A PIEŢEI RELEVANTE PE CARE ACTIVEAZĂ …. (se trece numele subscrisei)

 

Aşa cum rezultă din actul constitutiv al societății, domeniul de activitate în care aceasta operează este reprezentat  de ….. (se trece sectorul de activitate). Mai jos, se trec informații relevante despre piața pe care activează compania.

 

SCURTĂ PREZENTARE A SITUAŢIEI ECONOMICE A SOCIETĂȚII …. (se scrie numele companiei) ÎN CADRUL MACROECONOMIC – EFECTELE MAJORĂRII PREȚULUI GAZELOR NATURALE

 

Aşa cum arătam anterior, compania desfăşoară activităţi privind ….., având o cifră de afaceri de cca. …. lei/an şi un număr de …. de salariaţi. Mai jos se prezintă situația economică a companiei, ce produce, piața în care activează, consumul de gaze, cât reprezintă gazul în costul total al companiei, concurenții de pe piață, piața de desfacere etc. După ce se menționează toate acestea precum și alte date relevante despre companie, se continuă sesizarea astfel:

Astfel, orice majorare a preţului gazului natural în condiţiile crizei economice mondiale, tradusă prin încetarea sau îngreunarea activităţii …. (se notează numele companiei), se va răsfrânge şi în industria din aval şi va avea efecte negative asupra întregii industrii a României, după cum urmează:…… (se menționează efectul imediat pentru economia României în sensul cât scade producția și câți oameni riscă să își piardă locurile de muncă)

 De altfel, politica economico-socială la nivel macroeconomic (guvernamental) este în sensul sprijinirii producţiei interne de … (se menționeză bunurile produse de companie).

Pe cale de consecinţă, creşterea preţului gazului natural, reflectată în creşterea preţului produselor …. (numele companiei) ori în încetarea activităţii acestora ar conduce la afectarea gravă a producţiei de …. şi nu ar constitui în niciun caz o măsură de sprijin a acestei producţii.

Totodată, ar fi afectată nu numai producţia de …., ci şi producţia de alte bunuri care folosesc ….(se menționează bunurile produse de către companie) drept materie primă, precum producţia de …..

De asemenea, în condiţiile actuale, orice majorare a preţului gazului natural va afecta substanţial activitatea …. (se trece numele companiei) şi va determina ieşirea de pe piaţa internă a societății, ceea ce se reflectă şi în industria producătorilor de materii prime, prin:

  •  Neutilizarea a cca. … % (peste …. tone) din producţia de …. a României.
  • Scăderea consumului de energie în bandă cu aproximativ …. MWh anual.
  • Scăderea veniturilor producătorilor interni de materii prime şi a PIB-ului României, în condiţiile în care …. (numele companiei) se aprovizionează numai din România.

 

Nu în ultimul rând, încetarea activităţii …. (numele companiei) va avea efecte negative şi asupra economiei europene.

În aceste condiţii, apreciem Notificările de majorare a prețului cu …% sau în caz contrar de încetare unilaterală a Contractului de furnizare a energiei de gaze naturale, aşa cum a fost modificat ulterior prin acordul părţilor, nu îşi găsesc temeiul legal.

Trebuie însă arătat că, prin raportare la datele financiar-contabile afişate în mod public pe site-ul …. (se trece numele furnizorului) prin raportul de activitate pe anul …., această societate a înregistrat în ultimii 3 ani creşteri ale cifrei de afaceri de la … la … miliarde de lei pe an. (se menționează doar dacă există astfel de creșteri).

CADRUL LEGAL – IMPOSIBILITATEA MODIFICĂRII PREȚURILOR FIXE ALE CONTRACTELOR ÎNCHEIATE PE DURATĂ DETERMINATĂ

 

Dispozițiile legale aplicabile trebuie interpretate coroborat și conduc la concluzia că Furnizorul are o serie de drepturi și obligații, la fel ca și consumatorul, mai ales că legislația specifică este formulată în beneficiul consumatorului și nu în defavoarea sa.Or, toate aceste acte normative, au ca unic deziderat stabilirea unui cadru legislativ propice și în beneficiul consumatorilor de gaze naturale.

Potrivit Ordonanței de Urgență nr. 33/2007 privind organizarea şi funcționarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei:

STATUTUL SI ROLUL ANRE         

                       

Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei – ANRE, este autoritate administrativă autonomă, cu personalitate juridică, sub control parlamentar, finanţată integral din venituri proprii, independentă decizional, organizatoric şi funcţional, având ca obiect de activitate elaborarea, aprobarea şi monitorizarea aplicării reglementărilor obligatorii la nivel naţional necesare funcţionării sectorului şi pieţei energiei electrice, termice şi a gazelor naturale în condiţii de eficienţă, concurenţă, transparenţă şi protecţie a consumatorilor.

 

ATRIBUŢII ŞI COMPETENŢE GENERALE ANRE

 

Principalele atributii conferite ANRE prin legislatia primara sunt următoarele:                         

(…)                             

_asigura monitorizarea functionarii pietelor de energie eletrica si gaze naturale – ori monitorizarea functionarii pietelor se face prin monitorizarea si a fiecarui furnizor

                       

OBIECTIVELE GENERALE ALE ANRE ÎN SECTORUL ENERGIEI ELECTRICE ŞI GAZELOR NATURALE

 

    În îndeplinirea atribuţiilor şi competenţelor sale, ANRE contribuie la realizarea următoarelor obiective generale:

 

 a) promovarea unei pieţe interne europene de energie electrică şi gaze naturale sigură, competitivă şi durabilă din punct de vedere al mediului şi al unei deschideri efective a acesteia în beneficiul tuturor clienţilor şi furnizorilor din Uniunea Europeană, precum şi garantarea condiţiilor adecvate pentru funcţionarea eficientă şi sigură a reţelelor de energie electrică şi gaze, având în vedere obiectivele pe termen lung;

 

d) dezvoltarea unui sistem energetic naţional sigur, fiabil şi eficient, orientat către consumator, care să permită promovarea eficienţei energetice şi integrarea surselor regenerabile de energie, precum şi a producţiei distribuite atât în reţeaua de transport, cât şi în reţeaua de distribuţie;

 

g) protecţia consumatorului, prin asigurarea unei pieţe concurenţiale eficiente, prin sprijinirea clienţilor vulnerabili, prin impunerea unor standarde de calitate a serviciilor publice din sectorul energiei electrice şi gazelor naturale, prin facilitarea accesului clienţilor finali la datele proprii de consum necesare în procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică sau gaze naturale, precum şi prin informarea cât mai corectă şi completă a consumatorilor;

Rezultă astfel că, prin raportare la scopul, competențele și obiectivele generale ale A.N.R.E., aceasta autoritate elaborează norme juridice în beneficiul și sprijinul consumatorilor, printre care și subscrisa.

În aceste condiții și interpretarea temeiurilor juridice ale așa-zisei modificări rezultată din notificarea transmisă de către …. (numele furnizorului), va trebui făcută tot în sprijinul consumatorului final, adică subscrisa.

Tototdată, ca urmare a fluctuațiilor de pe piața gazelor naturale, mai multe organisme interne au sesizat tendința furnizorilor de gaze naturale de a modifica în mod abuziv și unilateral prețul unor contracte în derulare, inclusiv A.N.R.E., respectiv Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei având o serie de îndrumări care dovedesc că interpretarea pârâtei este neîntemeiată.

Astfel, dispozițiile normative ce reglementează dreptul consumatorului final la a fi informat și posibilitatea de modificare a prețului din contractele de furnizare pot fi efectuate numai prin încheierea unui act adițional, și evident, fără sancțiunea încetării contractului în lipsa acordului pentru modificare.

Mai mult, presupunând prin absurd că întinderea obligațiilor contractuale ale consumatorului final protejat de toată această legislație specifică, ar putea fi modificată unilateral, o astfel de posibilitate de modificare NU se aplică contractelor cu durata determinată și preț fix ci NUMAI celor expirate pentru care oricum Furnizorul este obligat să continue livrarea de gaze naturale.

Încetarea duratei de valabilitate a contractului, în materie de gaze naturale, niciodată nu conduce la sistarea serviciului ci întotdeauna la continuarea livrării de gaze naturale, dar pe baza unor condiții generale unde prețul nu mai este cel inițial agreat de părți.

Mai mult, chiar A.N.R.E. menționează în îndrumările și explicațiile prezente pe adresa sa electronică faptul că pentru contractele încheiate pe o perioadă determinată, prețul fix va trebui menținut neschimbat pe întreaga durata contractuală.

 

În același sens sunt multiple declarații și luări publice de poziție ale autorităților, în lumina modificărilor abuzive ale prețurilor contractuale din ultima perioadă, astfel:

28.08.2021 – ANRE îi invită pe consumatorii de energie, care primesc notificări de majorare a prețurilor fixe din contracte din partea furnizorilor, să depună sesizări la autoritate:

Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedintele ANRE: „Dacă contractul are clauză în sensul căreia să poată modifica prețul, înseamnă că oferta nu a fost corelată cu contractul și, din punctul meu de vedere, nu este o abordare corectă din partea furnizorilor, să nu spun cuvinte mai grave cu a fi ofertă înșelătoare. Un preț fix este preț fix pe întreaga perioadă a contractului”.

Reprezentanții ANRE spun că toți consumatorii de energie și gaze care primesc astfel de notificări din partea furnizorilor să depună sesizări către Autoritate, pentru ca reprezentanții acesteia să înceapă controlul furnizorilor.

– https://www.forbes.ro/anre-ii-invita-pe-consumatorii-de-energie-care-primesc-notificari-de-majorare-preturilor-fixe-din-contracte-din-partea-furnizorilor-sa-depuna-sesizari-la-autoritate-228253

30.08.2021 – La minutul 10:45 se află declaratia vice-presedintelui ANRE: „un contract incheiat pe baza unei oferte cu pret fix nu poate fi modificat inainte de termen”

(https://www.digi24.ro/stiri/economie/digi-economic/o-familie-din-alba-a-primit-o-factura-la-energia-electrica-de-aproape-28-000-de-lei-ce-pot-face-clientii-care-primesc-facturi-uriase-1650121)

31.08.2021 – Ministrul Energiei afirmă că furnizorii care au anunţat un preţ fix pentru un an de zile şi îl modifică vor fi amendaţi, în unele cazuri amenzile fiind ”fabuloase”.

Premierul Florin Cîţu a anunţat, luni, că întâlnirea are loc ”pe de o parte pentru a identifica aceste situaţii, pe de altă parte pentru a veni cu soluţii”.

”Soluţiile pe care le-am anunţat pentru această iarnă, pentru a le formaliza. ANPC va fi la masa discuţiilor şi vom vedea ce soluţii avem”, a declarat Florin Cîţu.

Premierul a apreciat că, dacă există aceste situaţii reclamate de clienţi, înseamnă că instituţiile care monitorizează liberalizarea pieţei nu şi-au făcut datoria.

”La această discuţie vin şi cei de la Consiliul Concurenţei pentru că ei sunt cei care pot să ne spună dacă o piaţă funcţionează în condiţii normale sau nu. ANPC-ul este acolo pentru a vedea dacă au fost respectate contractele cu persoanele fizice sau cu consumatorii individuali”,a mai declarat premierul.

La rândul său, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a anunţat că, de marţi, ANRE şi ANPC vor începe controale la furnizorii de gaze, după ce mai mulţi consumatori au reclamat modificarea preţurilor şi facturi exorbitante.

Ministrul afirmă că furnizorii care au anunţat un preţ fix pentru un an de zile şi îl modifică intră sub incidenţa a două legi şi vor fi amendaţi, în unele cazuri amenzile fiind ”fabuloase”.

(https://www.hotnews.ro/stiri-politic-25007088-intalnire-palatul-victoria-dupa-cresterea-preturilor-gaze-reclamatiile-privind-modificarea-contractelor-facturile-exorbitante.htm)

28.08.2021, Ministrul Energiei, Virgil Popescu, a anunţat că Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) vor începe controale la furnizorii de gaze care au încheiat în urmă cu câteva luni contracte cu un preţ pe un an şi acum anunţă clienţii că vor să modifice preţul:

“Există o tendinţă speculativă a preţului la anumiţi furnizori. Am discutat şi cu ANRE şi ei vor începe împreună cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor nişte controale către furnizorii de gaze, către toţi furnizorii de gaze care au încheiat contracte cu preţ ferm pe un an de zile, ofertă fermă în urmă cu câteva luni, şi acum notifică clienţii că vor să schimbe preţul. Acest lucru nu se poate.”

(https://adevarul.ro/economie/stiri-economice/ministrul-energiei-anre-anpc-vor-incepe-controale-furnizorii-gaze-incheiat-contracte-pret-ferm-an-notifica-clientii-vor-schimbe-pretul-1_612a17fc5163ec42719b4fc8/index.html)

28.08.2021 –  Ministrul Energiei, Virgil Popescu a menționat că:

„ANPC poate să verifice şi poate intra foarte bine pe oferte înşelătoare, nu poţi să minţi oamenii, iar ANRE poate să intre şi să amendeze cu până la 5% din cifra de afaceri pentru că nu putem accepta ca odată ce ai făcut o ofertă fermă pe un an să te trezeşti că o schimbi că aşa ţi se pare ţie, mai ales că toţi furnizorii de-a lungul timpului, chiar dacă într-un an să zicem, au făcut pierdere, această pierdere a fost recuperată în următorii cinci ani tot prin tarife”, spunea Virgil Popescu, în data de 28 august, la Realitatea Plus, conform Bursa.ro.

https://www.libertatea.ro/stiri/marii-furnizori-scumpesc-gazele-inainte-de-expirarea-contractelor-cu-tarif-fix-engie-mareste-pretul-cu-42-e-on-cu-46-3750318

Aceeași a fost și poziția C.J.P.C. Timiș (deși legislația protecției consumatorului persoană fizică este distinctă, raționamentul se aplică și consumatorilor finali din legislația energiei):

“Păgubiții să nu accepte semnarea niciunui act adițional care să modifice prețul inițial, a subliniat Sorin Susanu.

Clauzele inițiale trebuie respectate. Noi (ANPC- n.r.), prin decizie, vom obliga agentul economic să reepecte clauzele inițiale.

Păgubiții pot să ceară respectarea tarifului inițial, aceasta a fost clauza contractuala semnată.”         

(https://www.digi24.ro/stiri/economie/digi-economic/pret-de-trei-ori-mai-mare-in-contract-fata-de-oferta-initiala-anpc-atrage-atentia-asupra-unui-nou-fenomen-consumatorul-captiv-1650225)

14.10.2021– Cea mai recentă luare de poziție a fost cea a A.N.R.E. prin care au fost amendate 4 societăți pentru comportamente similare cu cel al pârâtei:

Ca urmare a plângerilor clienţilor finali referitoare la notificările primite de la furnizori în legătură cu intenţia de creştere a preţului gazelor naturale, ANRE a demarat acţiuni de control pentru a verifica modul în care au fost respectate obligaţiile legale referitoare la elaborarea şi publicarea ofertelor-tip de furnizare a gazelor naturale; preluarea corectă a informaţiilor din ofertele-tip de furnizare a gazelor naturale în contractele de furnizare încheiate ca urmare a acceptării de către clienţii finali a ofertelor respective; notificarea clientului final a intenţiei de modificare şi/sau completare a condiţiilor/clauzelor contractuale, precum şi a majorării preţului/tarifului practicat; furnizarea de informaţii transparente clienţilor finali.

În urma finalizării acţiunilor de control, s-au constatat încălcări ale dispoziţiilor legale, iar pentru faptele săvârşite, furnizorii de gaze naturale au fost sancţionaţi cu amenzi contravenţionale în valoare totală de 2,69 milioane de lei.

(https://www.agerpres.ro/economic-intern/2021/10/14/anre-a-amendat-patru-furnizori-de-gaze-pentru-intentia-de-a-creste-pretul-in-timpul-contractului–796691)

Așadar, A.N.R.E., Ministerul Energiei și A.N.P.C. condamnă în mod repetat practicile furnizorilor de a încerca modificarea unilaterală a prețului de furnizare ceea ce la rândul său confirmă că interpretarea pe care încearcă să o forțeze …. (numele furnizorului), este neîntemeiată.   

  1. DISPOZIȚIILE CONTRACTUALE ÎN TEMEIUL CĂRORA … (numele furnizorului) ÎNCEARCĂ SĂ FORȚEZE MAJORAREA PREȚULUI DE FURNIZARE – LIPSA EFECTLOR ACESTORA

Deși pârâta face referire în notificarea de modificare a prețului la art. … din Contract, în realitate vizează art. … – Modificarea circumstanțelor, reglementărilor.

Relevant în ceea ce privește problema juridică ridicată, apreciem a fi următoarele prevederi contractuale: (se menționează articolele și punctele din contract care fac referire la faptul că

Cumpărătorul are dreptul de a denunța prezentul Contract în condițiile transmiterii unei notificări prealabile scrise….”

„Prezentul Contract poate fi denunțat de către Cumpărător în conformitate cu prevederile articolului …”

  •   Modificarea circumstanțelor, reglementărilor, astfel cum a fost modificat prin Actul Adițional nr. …:

 

Din lecturarea prevederilor contractuale citate, rezultă că părțile Contractului au înțeles să acorde exclusiv Cumpărătorului dreptul de a denunța în mod unilateral Contractul, iar nu și Vânzătorului. Or, art. …. din Contract astfel cum a fost modificat prin Actul Adițional … instituie o posibilitate indirectă a vânzătorului de a denunța Contractul, în ipoteza în care cumpărătorul nu este de acord cu modificările contractuale propuse de către Vânzător, ceea ce echivalează cu încălcarea clauzelor art. …. din Contract, astfel cum au fost modificate prin Actul Adițional nr…..

În realitate, având în vedere că ne aflăm în prezența unui contract încheiat pe o durată determinată, până la …., prețul contractual nu poate fi modificat în mod unilateral, cu atât mai mult cu cât articolul invocat reprezintă o reglementare contractuală a unei forme de impreviziune reglementată de dispozițiile art. 1271 Cod civil.

Or, în condițiile în care ultima prelungire a contractului a fost făcută la data de …. prin Actul Adițional nr. … la Contract, susținerea pârâtei din cuprinsul notificării din care reiese că în mai puțin de … luni de la încheierea acestui act adițional au existat evenimente sau circumstanțe excepționale pe piața de gaze naturale apare ca fiind lipsită de credibilitate.

Mai mult decât atât, chiar în cuprinsul acestei notificări pârâta arată că „nivelul prețurilor pe piața de gaze naturale este în continuare în creștere din ….” – ceea ce arată că aceste evenimente sau circumstanțe excepționale nu sunt de fapt excepționale și puteau fi prevăzute anterior semnării Actului Adițional nr. … la Contract, cu atât mai mult cu cât prelungirea duratei contractuale s-a făcut pentru un an de zile, iar nu pentru o perioadă îndelungată care să justifice, în vreun alt mod, caracterul excepțional al împrejurărilor invocate, sau că, în orice caz, aceste împrejurări sunt anterioare actului adițional ultim semnat.

Drept urmare, cum art. … din Contract invocat de către pârâtă prin notificarea de modificare a prețului de furnizare nu își găsește aplicare în cazul de față, iar contractual aceasta nu are posibilitatea de a denunța în mod unilateral Contractul, apreciem că se impune anularea notificării de modificare unilaterală a prețului de furnizare din cuprinsul Contractului.

Dacă ar fi recunoscută o astfel de posibilitate mascată de denunțare furnizorului, prin propunerea unui preț inacceptabil, ar însemna că și subscrisei, i-ar fi cu atât mai mult deschisă calea obținerii unei diminuări a prețului, în ipoteza în care ar emite o notificare similară, prin care ar arăta ca începând cu data de 1 ianuarie 2022, prețul ar urma să se înjumătățească, iar în caz contrar, contractul să înceteze.

O astfel de ipoteză ar fi permisă, având în vedere că subscrisei îi este recunoscut dreptul de a denunța unilateral contractul.

Numai că, furnizorului, nefiindu-i permisă denunțarea unilaterală, nu îi va fi permis nici acest mecanism mascat de a provoca încetarea contractului, pe baza propriei sale voințe, adică o denunțare unilaterală.

Astfel, vă solicităm, vă solicităm, în mod respectuos, în temeiul art. 10 alin. 1, lit. (b) și art. 10 alin. 6, lit. (c) și (d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, să procedați la adoptarea măsurilor indicate în cuprinsul acestor texte legale, în vederea verificării comportamentului participantului la piața de gaze naturale, E.ON Energie România S.A. în raporturile contractuale cu subscrisele, și să exercitați controlul cu privire la respectarea de către acest operator economi din sectorul gazelor naturale a reglementărilor emise, a obligațiilor prevăzute de legislația națională și comunitară în domeniu.

 

Cu deosebita considerație,

 

(se trece numele companiei, cu majuscule)

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed