MTI va simplifica regulile de acces în spaţiul aerian naţional după procedurile altor state europene

0

Astfel, conform noii proceduri, orice zbor în spaţiul aerian naţional în care sunt furnizate servicii de trafic aerian se consideră autorizat dacă pentru acesta a fost depus un plan de zbor la o unitate de trafic aerian autorizată. Depunerea planului de zbor se face în conformitate cu reglementările aeronautice aplicabile, conforme cu prevederile.

Excepţie fac zborurile interne executate în întregime în spaţiul aerian de clasă G (cunoscut şi sub numele de spaţiu aerian necontrolat) pentru care nu se solicită depunerea unui plan de zbor sau îndeplinirea altei formalităţi de către operatorul aeronavei, zborul considerându-se autorizat în condiţiile în care aeronava este certificată, iar pilotul deţine un document de certificare conform reglementărilor în vigoare.

În proiectul de act normativ se menţionează că se optează pentru eliminarea, în cazul operatorilor români şi comunitari, a planificării sau autorizării (prevăzute în prezent în HG nr. 1172/2003), pentru zborurile interne efectuate în întregime în spaţiul aerian de clasă G, din mai multe considerente. Unul dintre acestea ar fi că acela că astfel de documente nu sunt solicitate în prezent în nici un stat membru al Uniunii Europene, România fiind de altfel singura ţară din Uniunea Europeană unde operatorii civili îşi fac o planificare a zborurilor la o structură militară. Fiind vorba de zboruri în spaţiul aerian necontrolat, controlul respectării eventualelor condiţii din planificare sau autorizare este practic imposibil şi, prin urmare,depunerea unor astfel de documente nu ar avea decât un rol birocratic. De asemenea, trebuie aplicat principiul simplificării formalităţilor pentru efectuarea zborurilor şi menţinere numai a acelora a căror respectare poate fi controlată şi care au impact pozitiv asupra siguranţei zborului.

Pentru securizarea spaţiului aerian naţional, se menţionează în proiectul de act normativ că depunerea de către operatorii aerieni a oricărui document de planificare pentru zborurile VFR efectuate în întregime în spaţiul aerian necontrolat nu poate reprezenta un element de securizare a spaţiului aerian naţional atâta timp cât aceste zboruri nu pot fi efectiv controlate. Nici în SUA, care a impus cele mai severe măsuri de securitate aeronautică după evenimentele din septembrie 2001, nu este obligatorie depunerea unui plan de zbor pentru zborurile VFR, noua procedură de autorizare a zborurilor conţine suficiente elemente de securizare a spaţiului aerian naţional

Autorizaţiile acordate, incluzând şi notificările, vor fi comunicate de către MTI aerodromurilor implicate, Autorităţii Aeronautice Civile Române (A.A.C.R.), şi regiei autonome ”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian” – Romatsa. De asemenea, după obţinerea autorizării din partea MTI, operatorul aeronavei va depune planul de zbor în formatul, conţinutul şi condiţiile prevăzute de standardele internaţionale aplicabile.

Orice modificare survenită în graficul de operare a curselor regulate, după obţinerea autorizaţiei, respectiv, introducerea unor zboruri adiţionale, schimbarea justificată a tipului de avion, schimbarea rutei sau timpilor de zbor, anularea unor zboruri va fi notificată de operatorul aeronavei la A.A.C.R. cu cel puţin două zile înainte de data prevăzută pentru introducerea modificării.

Autorizaţia va fi considerată ca fiind acordată dacă nu se primeşte nici un răspuns din partea A.A.C.R. cu douăzeci şi patru de ore înainte de ora prevăzută pentru începerea zborului. Orice modificare autorizată va fi comunicată la MTI, aeroporturilor implicate şi regiei autonome”Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian” – Romatsa, de către A.A.C.R.

Proiectul de act normativ introduce şi un sistem de sancţiuni contravenţionale pentru cazurile de nerespectare a regulilor de zbor în spaţiul aerian naţional amenzile fiind cuprinse, în funcţie de natura contravenţiei, între 20.000 de lei şi 60.000 de lei.