Nou proiect din fonduri europene pentru modernizarea şi dezvoltarea Aeroportului Oradea / Bolojan: Avem o sumă predefinită din fonduri europene care, din păcate, nu a fost accesată în ultimii patru ani

0
3
Nou proiect din fonduri europene pentru modernizarea şi dezvoltarea Aeroportului Oradea / Bolojan: Avem o sumă predefinită din fonduri europene care, din păcate, nu a fost accesată în ultimii patru ani

CJ BIhor a aprobat, în şedinţa de marţi, indicatorii tehnico-economici pentru proiectul „Dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii aeroportuare la Aeroportul Oradea”.

Proiectul are patru obiective: (1) extinderea pistei de decolare/ aterizare, (2) extinderea platformei de debarcare/ îmbarcare, (3) împrejmuirea incintei şi realizarea unui drum de securitate şi (4) achiziţia echipamentelor necesare pentru desfăşurarea activităţilor de întreţinere şi mentenanţă.

”Prelungirea pistei de decolare/ aterizare cu 400 de metri spre sud (adică spre Nojorid), ajungând la 2.500 de metri, va avea ca efect creşterea capacităţii operaţionale a aeroportului. În prezent, companiile aeriene impun restricţii de greutate pentru decolare (îmbarcă mai puţini pasageri şi încarcă mai puţin combustibil în aeronave). După prelungirea pistei de aterizare/decolare, operatorii de zbor vor putea utiliza aeronavele de tip Boeing 737 seria 800 şi Airbus A320 la capacitate maximă şi vor putea opera curse pe distanţe mai mari”, a transmis CJ Bihor, printr-un comunocat de presă.

Potrivit documentului, proiectul presupune achiziţia şi instalarea instrumentelor de aterizare de precizie şi a unui sistem de balizaj luminos la capătul pistei dinspre Nojorid.

Cu ajutorul acestui echipament se va degreva spaţiul aerian de deasupra oraşului Oradea de survolul aeronavelor, întrucât direcţia de aterizare nu va mai fi dinspre nord, ci dinspre sud.

”În plus, acest lucru va reduce semnificativ gazele cu efect de seră şi poluarea fonică generate de aeronave deasupra Oradei. Un alt obiectiv este extinderea platformei de debarcare/ îmbarcare cu 32.000 mp, lucru care va suplimenta numărul de locuri pentru staţionarea aeronavelor mari de tip Boeing 737 şi Airbus A320. Astfel, vor putea fi operate simultan mai multe aeronave, în special în intervalele orelor de vârf. În prezent, Aeroportul Oradea dispune de doar 2 poziţii de acest fel, celelalte 4 poziţii fiind destinate unor aeronave mai mici, precum ATR 42 sau ATR 72”, a mai transmis instituţia.

Potrivit sursri citate, ca urmare a prelungirii pistei, va fi construit şi un gard inteligent de 2.560 de metri pentru securizarea perimetrului aeroportului. De asemenea, vor fi achiziţionate echipamente pentru întreţinere şi mentenanţă.

”Avem o sumă predefinită din fonduri europene pentru Aeroportul din Oradea care, din păcate, nu a fost accesată în ultiumii patru ani. E păcat să pierdem aceşti bani, pentru că se apropie finalizarea exerciţiului financiar 2014 – 2020. Această investiţie este o completare a unui alt proiect de aproximativ 20 de milioane de euro pe care l-am depus pentru finanţare la finalul anului trecut”, a declarar Ilie Bolojan, preşedintele Consiliului Judeţean.  

Studiul de Fezabilitate (SF) a fost realizat şi recepţionat şi urmează depunerea cererii de finanţare prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) axa 2.3.

”Dacă totul decurge conform graficului de implementare, din luna noiembrie a acestui an se va lucra la Proiectul Tehnic (PT), iar din primăvara anului viitor, din luna aprilie, vor începe efectiv lucrările la pista de decolare/aterizare”, a mai transmis CJ Bihor.

Valoarea totală estimată a proiectului este de 26,98 milioane de euro, din care aproximativ 20 de milioane de euro reprezintă fonduri europene.