O abilitate crucială care te ajută să reușești în carieră

0

Ganditi-va la conversatiile cele mai recente de la locul de munca. Daca va amintiti ceea ce ati spus mai mult decat ceea ce ati auzit, ati dezvoltat, probabil, obiceiuri proaste de ascultare.
In loc sa asculti in timp ce altii vorbesc, ti-ai lasat mintea sa rataceasca. Te gandesti la ceea ce ai de gand sa spui, inainte ca ceilalti sa-si termine propozitia.
Obiceiul de a nu asculta poate provoca neintelegeri intr-un birou aglomerat si este adevarat cand se spune ca multe greseli apar pe fondul neascultarii instructiunilor. Neascultarea poate duce la ratarea intalnirilor importante; unii manageri considera ca doar prin simplul fapt ca asculta, isi castiga pana la 60% din salariu.
Cu cat un manager este mai sus pe scara ierarhica, cu atat mai mult timp trebuie sa petreaca ascultandu-i pe altii. Cele mai multe studii constata ca managerii care si-au evaluat mai eficient subordonatii sunt, invariabil, buni ascultatori.
In cadrul interviurilor, multi candidati nu reusesc sa impresioneze pentru ca nu asculta. Managerii considera ca abilitatea de a asculta este cruciala, si folosesc feedback-ul pentru a determina cat de bine asculta candidatii. Raspunderea incorecta la intrebari sau incapacitatea de a intelege anumite lucruri din interviu, va insemna sanse slabe pentru gasirea unui loc de munca.

Daca consideri ca abilitatile tale de ascultare au nevoie de „un ton mai sus”, incearca urmatoarele sfaturi:

 

 

1. Nu intrerupe
Intreruperea discutiei si continuarea propozitiei interlocutorului este din start o idee proasta. Incearca pe cat posibil sa nu intrerupi discutia si asigura-te ca vorbitorul si-a terminat de transmis mesajul inainte de a vorbi tu.
Arata vorbitorului ca esti cu adevarat interesat de convorbire si ca doresti sa il asculti. Daca nu esti sigur de mesajul transmis, cere vorbitorului sa iti repete sau sa clarifice. Evalueaza in mod constant propria intelegere a mesajului. Cel mai eficient mod de a invinge obiceiul de a intrerupe este de a-ti cere scuze de fiecare data cand intrerupi pe cineva.

 

 

2. Ia-ti timp pentru a asculta
Vorbitorul sa va simti grabit, daca tu ii indici ca timpul de ascultare este limitat. Multi gandesc cu voce tare si incep sa bajbaie pentru a transmite asta. Pentru ca vorbitorul sa se deschida si sa aibe libertatea de a transmite exact ceea ce doreste, va trebui sa ii oferi timp suficient pentru a vorbi liber.

 

 

3. Ofera-i atentie completa
Vei parea un bun ascultator, daca atunci cand esti intr-o convorbire, vei privi vorbitorul in ochi. Arata-ti interesul, dand din cap sau ridicand sprancenele; ofera incurajare prin comentarii si intrebari.

 

4. Adapteaza viteza gandurilor
Poti gandi de trei-patru ori mai repede decat o persoana poate vorbi, iar acesta este motivul concentrarii slabe. Nerabdatoare cu progresul lent al vorbitorului, mintea ta rataceste pana cand auzi ceva care te intereseaza. Atunci iti dai seama ca ai pierdut ceva si nu intelegi cu adevarat despre ce era vorba.
Pentru a utiliza viteza de gandire ca beneficiu, analizeaza ceea ce spune vorbitorul in timp ce vorbeste. Rezuma mental ceea ce a spus. Cantareste dovezile pentru a examina daca faptele sunt corecte si punctele de vedere sunt obiective, sau daca vorbitorul doar incearca sa dovedeasca ceva.

 

 

5. Nu exagera
Daca devii prea implicat in discursul unei persoane, vei pierde urma mesajului. Forteaza-te sa te concentrezi pe mesajul lui, nu pe accent sau stilul de a vorbi.

 

6. Nu te lasa distras
Ascultatorii slabi pot fi cu usurinta distrasi de sunete, obiecte, si oameni, cum ar fi sirene de politie, tonuri de apel, sau oameni care trec pe hol. Ascultatorii buni se pozitioneaza astfel incat sa evite distragerile si sa se concentreze mai bine pe ceea ce spune vorbitorul.

Urmand aceste strategii, te poate ajuta sa devii un ascultator mai bun – si un angajat mai valoros.