O față nevăzută și neplăcută a Americii. Sunt afectați milioane de oameni

0

Un număr tot mai mare de americani se confruntă cu perspectiva de a ajunge la vârsta pensionării fără niciun ban economisit.

Lucrătorii între 50 și 64 de ani s-ar putea confrunta cu o nouă criză de pensionare într-un deceniu, rezervele fondului fiduciar ale Securității Sociale urmând să fie epuizate în 2033. Dacă se va întâmpla acest lucru, pensionarii își vor vedea plățile de asigurări sociale reduse cu aproximativ 25% – o reducere care ar cauza dificultăți pentru mulți, dar mai ales pentru acele gospodării care nu au reușit să economisească singuri pentru pensie, scrie CBSNews.

Doar 1 din 10 lucrători cu venituri mici, cu vârste cuprinse între 51 și 64 de ani, a avut fonduri puse deoparte pentru pensionare, în 2019, comparativ cu 1 din 5, în 2007, înainte de Marea Recesiune, potrivit unei analize recente a Oficiului pentru Responsabilitate Guvernamentală din SUA.

Cei săraci, tot mai săraci

În timp ce muncitorii săraci au devenit mai săraci, americanii cu venituri mari – care câștigă peste 282.000 de dolari pe an – s-au bucurat de o creștere a activelor lor medii de pensionare, care aproape s-au dublat la 605.000 de dolari în aceeași perioadă, a constatat GAO.

Diferența tot mai mare de pensionare în rândul americanilor este similară chiar și atunci când se ia în considerare o perioadă mai lungă de timp, a spus Teresa Ghilarducci, expert remarcat în pensionare și profesor de economie la New School for Social Research din New York. Ea lucrează la noi cercetări care examinează activele de pensie ale lucrătorilor în vârstă începând cu 1992, când planurile 401(k), cunoscute sub denumirea de planuri de contribuții determinate, înlocuiau pensiile tradiționale sau planurile de beneficii determinate, ca vehicul principal de pensionare al americanilor.

Doar primii 10% și-au mărit activele de pensionare din 1992, în timp ce cei restul de 90% „nu au avut nicio creștere semnificativă”, a declarat ea pentru CBS MoneyWatch.

„Ceea ce este deprimant în ceea ce privește munca [GAO] și propria mea muncă este că ne uităm la oameni pe cale să se pensioneze”, a spus ea. „Ei și-au trăit întreaga viață, cariera lor profesională, în cadrul acestui nou sistem de planuri voluntare de contribuții determinate, cu o scădere a planurilor de beneficii determinate și cu o scădere a beneficiilor de securitate socială – și acesta este rezultatul.”

Din cauza acestor tendințe, probabil că mai mulți americani vor intra în anii lor de pensionare trăind în sărăcie, a prezis Ghilarducci. Ea a menționat că dificultățile financiare sunt deja în creștere în rândul cetățenilor în vârstă, care au fost singurul grup de vârstă care a observat o creștere a ratelor sărăciei în cele mai recente date ale recensământului din SUA.

Beneficiile financiare se văd doar acolo unde sunt deja bani mulți. Sistemul fiscal actual oferă mai multe beneficii de economisire celor bogați, potrivit GAO și Ghilarducci.

Economiile pentru pensii „vin din câștiguri”, a menționat Ghilarducci. „Nu provin din moșteniri, nu provin din cadouri – vin în principal din câștiguri, așa că atunci când aveți un decalaj de creștere a veniturilor, veți avea un decalaj de acumulare a activelor de pensie”.

Din 1970 până în 2018, venitul mediu pentru gospodăriile cu venituri mari a crescut cu 64%, în timp ce persoanele cu venituri mici și medii au avut creșteri de doar 43%-49%, în aceeași perioadă, potrivit Centrului de Cercetare Pew. Drept urmare, americanii mai bogați aduc acum aproape jumătate din venitul total al națiunii, dar gospodăriile cu venituri medii și mici și-au văzut veniturile tot mai mici.

Diferențe majore între săraci și bogați

Sistemul fiscal îi recompensează pe angajații cu venituri mai mari pentru economisirea pentru pensie datorită beneficiilor precum contribuțiile de pensionare deductibile din impozite, în timp ce lucrătorii cu venituri mici nu primesc aceleași stimulente, a remarcat GAO. Gospodăriile cu cele mai mari venituri primesc aproximativ 60% din beneficiile fiscale din conturile de pensionare, în timp ce americanii cu cele mai mici venituri primesc 5%, potrivit agenției.

„Un lucrător cu venituri mari poate obține până la 7.000 de dolari în economii la impozite dacă a economisit maxim, iar lucrătorii cu venituri mici care economisesc maxim nu obțin nimic”, a menționat Ghilarducci.

Nici clasa de mijloc nu se descurcă cu mult mai bine decât lucrătorii cu venituri mici, a mai constatat raportul GAO. În timp ce ponderea gospodăriilor cu venituri medii cu conturi de pensionare nu s-a schimbat prea mult din 2007 până în 2019 – oscilând la aproximativ 60% – soldul median al contului pentru acest grup a scăzut de la 86.800 USD în 2007 la 64.300 USD în 2019, potrivit analizei.

Pensiile din România

În România, în funcție de anii cumulați cu un contract și o carte de muncă, la un angajator de stat sau privat, persoanele au dreptul la o pensie acordată de stat. În 2022, numărul de pensionari a fost de 5.004.000 persoane, în scădere cu 75.000 persoane faţă de anul precedent. Numărul de pensionari cu asigurări sociale de stat a fost de 4.607.000 persoane, în scădere cu 47.000 persoane faţă de anul precedent, conform Institutului Național de Statistică. În 2022, pensia medie lunară (determinată luând în calcul sumele pentru pensiile tuturor categoriilor de pensionari – de asigurări sociale, invaliditate, urmaș etc. plătite de casele de pensii) a fost de 1855 lei, în creṣtere cu 11,3% faṭă de anul precedent. Pensia medie lunară de asigurări sociale de stat a fost de 1775 lei, iar raportul dintre pensia medie nominală netă de asigurări sociale de stat pentru limită de vârstă cu stagiu complet de cotizare (fără impozit ṣi contribuṭia de asigurări sociale de sănătate) şi câştigul salarial mediu net a fost de 51,6% (comparativ cu 53,0% în anul precedent).

Pensia medie de asigurări sociale de stat a variat cu discrepanţe semnificative în profil teritorial, diferența dintre valoarea minimă şi cea maximă, în anul de referință, a fost de 948 lei. Este vorba de: 1409 lei în judeţul Botoṣani, 1419 lei în judeţul Giurgiu, 1426 lei în judeţul Vrancea, faţă de 2357 lei în judeṭul Hunedoara, 2250 lei în Municipiul Bucureşti ṣi 2085 lei în judeṭul Braṣov.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.