Petr Baca, partener Cocoon International:”Ne asteptam ca Romania sa fie invadata de jucatori internationali”

0

 Ce inseamna extinderea Cocoon pe piata romaneasca?

Cocoon este un brand stabilit in Praga, unde se afla sediul nostru principal. Acolo avem toate produsele pe care le acoperim: strategie, productie, design etc. Apoi avem un birou mic la Moscova, unde construim inca o echipa – in prezent echipa are sase oameni. Iar acum deschidem si biroul din Bucuresti. Deci, practic, sediul central e la Praga, iar obiectivele noastre sunt de a construi birouri mai puternice la Moscova si Bucuresti. Motivul din spatele acestei miscari este faptul ca, prin Cocoon, ne pozitionam ca specialisti in regiunea Europei Centrale si de Est.

 De ce ati ales Bucurestiul pentru deschiderea unui nou birou?

Daca te uiti pe harta, la Praga, Bucuresti si Moscova, in contextul geografic al Europei Centrale si de Est, ele formeaza un triunghi. Planul este de a oferi servicii, din Praga, pentru toata regiunea centrala a Europei, din Bucuresti pentru Bulgaria, Serbia, Croatia si tarile din sud, iar din Moscova pentru tarile de influenta rusa.

 Cand ati decis sa va extindeti in Romania?

Lucram la lansarea in Romania de aproape doi ani. Cocoon este, in parte, o companie olandeza, pentru ca 50% din companie sunt detinute de reteaua BR-ND People si 50% de mine.

 Ce planuri aveti pentru anul acesta?

Nu avem in plan crearea altor birouri in viitorul apropiat. Vrem sa ne concentram pe dezvoltarea biroului din Romania, mai ales din punct de vedere calitativ. Avem, in schimb, planuri pentru dezvoltarea produsului. Noi ne-am lansat acum 12 ani, specializati in design de ambalaj, dar acum piata s-a largit foarte mult si este mult mai variata, asa ca am inceput sa oferim si servicii de consultanta, design de corporatie, si ne-am implicat, de asemenea, si in alte ramuri ale acestui domeniu. Am numi ceea ce facem acum o abordare holistica asupra constructiei de brand, pentru ca incercam sa acoperim toate zonele. Pentru Romania, suntem doar la inceput acum, avem un managing director, Simona Straut, un office manager si un creative director – Sandra Pfaul, care acum este locat in Praga, dar se va muta in Romania, pentru a lucra cu echipa de aici. Obiectivul cel mai important pentru Romania pe termen scurt este sa construim echipa de creatie, sa gasim designeri locali sau internationali, manageri de proiect. Vom avea o echipa de minimum sase oameni.

 Cati oameni aveti in Moscova?

In prezent avem o echipa de sase oameni in Moscova, formula pe care o consideram potrivita pentru activitatile pe care le desfasuram acolo. Filiala Cocoon din Moscova a fost deschisa in urma cu doi ani. Si in Romania incercam sa construim o structura similara cu cea din Moscova. Bineinteles, exista si o colaborare intre echipele din cele trei tari unde suntem prezenti. Obiectivul nostru in ceea ce priveste filialele din Moscova si Bucuresti este ca, in timp, sa avem echipe compuse din aproximativ 20 de oameni pentru fiecare. Deci nu vrem sa cream o agentie uriasa, pentru ca noi credem ca e mai bine sa fii cel mai bun decat sa fii cel mai mare. In Praga avem mult mai multi oameni, pentru ca oferim si mult mai multe servicii. Aici e vorba mai mult despre implicarea directa in afacerea clientului, despre abordarea locala a pietei. Iar daca treci de 20 de oameni, va trebui sa faci fata unui numar prea mare de directori, si totul devine complicat. Si nu acesta este obiectivul. Credem ca 20 de oameni e o marime potrivita pentru o agentie de design.

 Ce va deosebeste de alte agentii similare de pe piata?

In primul rand, in Europa Centrala si de Est exista un numar foarte mic de agentii profesioniste specializate pe discipline ce tin de design. De cele mai multe ori, aici locul lor este tinut de agentii de comunicare. Noi, pe de alta parte, suntem specializati in construirea de identitati, iar pentru aceasta regiune, cred ca acest lucru este un punct foarte important de diferentiere. Acest lucru nu mai este atat de important in Vest, insa aici, chiar face diferenta.

Cocoon s-a nascut cu ideea de a aduce standardele vestice in partea central si est europeana, dar adaptandu-le la cerintele locale. In timp, am inceput sa lucram pentru cateva dintre cele mai mari corporatii din lume, cum ar fi Philip Morris, P&G, Unilever, Nestle, Coca-Cola si altele. Iar daca lucrezi pentru astfel de companii, trebuie sa ai un proces de lucru impecabil. Cocoon, ca brand, este mai orientat pe proces decat pe creatie. Si cred ca avem procese diferite de celelalte agentii de pe piata. De asemenea, pentru noi e foarte importanta dezvoltarea si mentinerea unei identitati pe termen lung. Nu vrem sa facem doar proiecte rapide, pe care sa le livram clientilor si apoi sa scapam de ele. Avem multe instrumente unice pe piata cu care ajutam clientul sa isi mentina o anumita pozitie pe piata, altele – pentru a ajuta brandul sa creasca.

 Ce competitori aveti pe piata?

Sunt lucrari bune de design pe strazile din Bucuresti. Executii frumoase se fac, lucrari care arata bine, iarasi. Ceea ce face insa marea diferenta este munca de marketing din spate, care sta la baza acestui design, si pe care noi am adus-o in Romania. Din acest punct de vedere, concuram si cu agentiile de comunicare si de design. Aceeasi situatie o avem si in Rusia, dar acolo e un pic altfel, pentru ca e o piata mult mai mare, cu foarte multi jucatori internationali. Situatie spre care se indreapta, insa, si Romania, pentru ca aceasta tara este, in prezent, destul de mult in centrul atentiei, si ne asteptam sa fie invadata in curand de jucatori internationali de talie mare. Dar noi privim acest lucru cu optimism si consideram competitia un factor pozitiv.

 Ce clienti aveti acum in Romania?

Nu putem spune, deocamdata, decat ca lucram deja la cateva proiecte, lucram de exemplu cu Inbev, Nestle si cu Philip Morris. Iar in ultimele luni am abordat mai multe branduri locale, dar si o serie de clienti pe care ii aveam deja pe reteaua internationala. La nivel international lucram pentru cinci clienti-cheie: P&G, Coca-Cola, Philip Morris, Nestle si Delhaize Group. Prioritatea noastra este, bineinteles, de a oferi acestor companii acelasi tip de servicii si in Romania, si, dupa cum am spus, lucram deja cu unele dintre ele. De asemenea, avem proiecte interesante si cu alti clienti, dar nu ar fi drept fata de ei sa ii mentionam inainte de a stabili ceva concret. Dar, in mare, judecand si dupa experienta noastra din Moscova si, bineinteles, din Praga, am o parere foarte buna despre piata din Romania, care raspunde foarte bine, si cred ca se va dezvolta foarte mult in viitor.

 Ati facut deja vreun proiect pentru piata romaneasca?

Primul este cel pentru InBev, care nu este inca pe piata. In acest business trebuie luat in considerare si faptul ca proiectele dureaza destul de mult pentru a fi implementate. De exemplu, cel mai mult am lucrat timp de cinci ani la un singur proiect. Era un proiect pentru P&G, la care am inceput sa lucram acum cinci ani si care abia acum se va lansa pe piata din Moscova.

 Cat dureaza in medie un proiect?

Cateva luni, de obicei. Cand vorbim despre ambalaje, cel mai rapid proiect pe care il poti lansa pe piata dureaza cam cel putin trei luni. Cand vorbim despre proiecte de identitate de brand, dureaza mai mult. Desigur, cand vorbim despre etichete promotionale, poate dura si cateva saptamani implementarea. Dar proiectele strategice dureaza cel putin cateva luni. De asemenea, este important de stiut ca fiecare proiect de acest gen include cercetari sau studii, fapt ce lungeste perioada de livrare a proiectului.

 Care sunt caracteristicile consumatorilor din Romania fata de cei din regiune, pe de o parte, si fata de cei din Vest, de pe alta parte?

Sunt diferente foarte mari de la tara la tara. De la Praga la Bucuresti, diferentele sunt mai mici, dar daca ai compara Moscova cu Bucuresti de exemplu, diferentele sunt izbitoare. In termeni de design, lucrarile pe care le realizam cu succes in Rusia ar parea foarte kitch pentru Cehia, de exemplu. Dar, pe de alta parte, Cehia e o tara foarte conservatoare, suntem influentati foarte mult de tarile germane. De exemplu, daca vii la un focus grup in Praga, oamenii sunt destul de putin creativi, nu prea vorbesc cu tine.

In schimb, daca participi la un focus grup in Moscova, oamenii vor fi foarte deschisi la tot felul de idei. Nu stiu inca cum e in Romania, dar am observat, de exemplu, ca aici pana si designul restaurantelor este mult mai apreciat decat in Praga. Acolo, daca ai o bere buna, restaurantul poate arata oricat de urat, nimeni nu va avea nimic impotriva. Aici exista apreciere pentru gustul aratat in design si pentru detalii. Deci, Romania este mai degraba orientata spre design decat Cehia. Se vede si pe oamenii de pe strada, care se imbraca mai colorat, mai viu, cu grija. Sau provoaca standardele. Fetele din Praga sunt mult mai conservatoare in materie de haine decat cele din Romania.

 Care este proiectul de care sunteti cel mai mandru?

Sunt mandru de clientii pe care ii avem, pentru ca se simte diferenta daca lucrezi pentru clienti profesionisti. Si sunt mandru ca ne descurcam cu cei mai complecsi clienti de pe piata globala. In ceea ce priveste proiectele, o sa imi placa intotdeauna sa lucrez pentru designul marcilor de bere, pentru bauturile alcoolice sau pentru branduri de ciocolata.

 Daca ati putea lucra pentru orice client, care ar fi acesta?

Mi-ar placea sa lucrez pentru un brand de masini. Mi-ar placea sa creez un nume pentru o masina noua, sau sa ii creez identitatea. Si mi-ar mai placea sa lucrez pentru Nike.

CV Petr Baca

  • 33 de ani, necasatorit
  • A absolvit Colegiul Anglo-American din Praga, apoi Universitatea Nationala de Economie (VSE)
  • A fondat Cocoon in 1996, impreuna cu Christien Van Yzendoorn – prima agentie de design din Cehia care s-a focusat pe design de ambalaj
  • A dezvoltat o serie de agentii specializate in cadrul Cocoon: Silk (Print Management), FLEXCocoon (design structural 3D) si Silk Mock-ups and Models (mock-ups si modele)
  • Cocoon International Design de brand

Profil 
Cocoon este o companie internationala specializata in design si strategie de brand, cu sedii in Praga, Moscova si Bucuresti. Clientii sai provin din tari precum Rusia, Ucraina, Republica Ceha, Slovacia, Polonia, Ungaria, Bulgaria si Romania. De la cei doi angajati initiali, strict specializati in design de ambalaje, Cocoon a ajuns o companie cu peste 60 de angajati care deservesc cateva dintre cele mai cunoscute branduri din lume.

CV

  • In 1996 s-a lansat la Praga
  • In 2001 s-a afiliat la reteaua olandeza BR-ND People
  • In 2005 s-a extins la Moscova
  • In 2007 s-a extins la Bucuresti
  • Clienti: Nestle, P&G, Philip Morris, Coca‑Cola, Delhaize etc.
  • 60 de angajati in Praga