Primul val de criza a lovit. Vine al doilea!

“Primul val al crizei a fost resimtit deja, in cazul produselor de folosinta indelungata si foarte indelungata, proprietati imobiliare si automobile, iar in momentul de fata, Romania se afla la al doilea nivel al efectelor crizei. In perioada urmatoare, ne asteptam la o scadere a pietei de electrocasnice, de produse IT si de mobila, prinse in al doilea val”, explica pentru Business Standard Ionut Pascu. El se asteapta ca, de anul viitor, pe lantul activitatilor economice, criza sa se propage in valul al treilea, la nivelul produselor de baza, alimentare si nealimentare, ajungand in piete precum retailul sau industria alimentara. “In Vest, criza a fost constientizata la inceputul acestui an, dar efectele asupra pietei de bunuri alimentare si cosmetice au fost resimtite abia in al patrulea trimestru”, potrivit consultantului de la Roland Berger, care estimeaza ca modelul dupa care s-a manifestat criza in Occident va fi replicat si in Romania. Teoria prezentata de consultantul de la Roland Berger este confirmata, pana acum, de evolutiile din economia reala. Piata imobiliara si cea auto resimt deja efectele crizei prin scaderea cererii, producatorul de automobile Dacia anuntand o reducere cu 13,1% in primele zece luni, fata de perioada similara a anului trecut, in timp ce intreaga piata de autoturisme noi a scazut cu 5,7%, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). “Prin luna iunie a anului viitor, vom asista la primele falimente in industria auto”, este de parere Alin Tapalaga, directorul Porsche Inter Auto, divizia de retail a celei mai mari afaceri de import auto de pe piata, Porsche Romania.          

 
Criza va atinge “punctul maxim in industria auto in martie-aprilie 2009”, sustine Marius Cocu, director de Marketing la Hyundai Auto Romania, companie care distribuie una dintre marcile importate prin Tiriac Holdings, unul din cei mai mari jucatori din piata auto. Criza a produs o ieftinire nu numai in piata imobiliara, ci si la nivel general in piata, potrivit jucatorilor din piata de M&A.    “Criza mondiala a dus la injumatatirea multiplilor de evaluare pentru activele companiilor romanesti, in acest moment piata de M&A fiind in mare parte blocata. Anul viitor insa va aduce un numar sporit de tranzactii, pe fondul inrautatirii efectelor locale ale situatiei externe”, estimeaza Catalin Grigorescu, managing partner al casei de avocatura bpv Grigorescu. “Companii care cereau de sase-opt ori EBITDA cer, acum, doar de patru ori valoarea pentru a accepta o preluare. In acest moment, nu vor sa vanda, insa parerea mea este ca, de fapt, ceea ce este mai rau nu s-a manifestat inca, iar in 2009 vor incepe sa isi puna problema sa vanda. Evident, cei pe care ii interesa o vanzare”, afirma Grigorescu.    Valul al doilea al crizei loveste bunurile de folosinta medie si indelungata, precum electrocasnice, IT sau mobila. Consumatorii vor fi mai rezervati in cumpararea acestui gen de produse, insa nu va fi o disparitie a cererii. In cazul acestei categorii de produse, criteriile utilitatii si atractivitatii trebuie luate in considerare, deoarece consumatorul actioneaza emotional. “O plasma e mai atractiva decat un frigider”, exemplifica Pascu, dar trebuie luat in considerare si criteriul utilitatii. “Mutarea intr-o locuinta noua presupune si cumpararea de mobila. Din aceste motive, in Romania, in acest moment, exista inca o baza solida de clienti care sa sustina vanzarile pentru aceasta categorie de produse. Cererea nu dispare imediat”, afirma consultantul Roland Berger. Dan Ostahie, proprietarul celei mai mari retele de retail de electrocasnice din Romania, declara ca Altex a inregistrat, fata de asteptari, o “oarecare scadere” in octombrie, punand aceasta evolutie pe seama unei posibile corectii din cauza crizei. Potrivit acestuia, consumul va scadea, cu siguranta, in contextul actual local si global, ceea ce va schimba chiar obiceiurile de consum ale romanilor, acestia urmand sa devina mai calculati si mai putin dispusi sa cheltuiasca pe produse care nu sunt de stricta necesitate.    
 
Al treilea val al crizei va afecta produsele alimentare si nealimentare si este asteptat sa apara in prima jumatate a anului viitor. Ca tendinta, optimizarea raportului calitate-pret se va face resimtita in urmatoarea perioada. Bunurile de larg consum alimentare vor fi ultimele afectate de criza economica. “Criza e inca in faza incipienta in Romania, dar, cel mai probabil din 2009, va fi resimtita pe deplin, in special in domeniul serviciilor si al retailului, iar consumatorii isi vor schimba atitudinea si se vor orienta catre comerciantii care ofera preturi mici. Tocmai de aceea, cel mai mult vor avea de castigat magazinele cu preturi foarte mici, hard discount, a caror cota de piata va creste”, a declarat Alexandru Vlad, vicepresedinte al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) si director general al Selgros.
 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed