Profitul Petrom s-a prăbuşit

0

Totodată, vânzările OMV Petrom s-au diminuat în primul trimestru al anului în curs cu 19%, ajungând la 4,271 miliarde de lei, faţă de 5,296 miliarde de lei, cât era valoarea indicatorului în aceeaşi perioadă din 2014.

Potrivit companiei, valoarea vânzărilor consolidate a fost de 4,271 miliarde de lei în T1/2015, cu 19% mai mică decât în T1/2014, în principal din cauza scăderii veniturilor din vânzările de produse petroliere, în urma declinului accentuat al preţului la ţiţei, parţial contrabalansată de vânzări mai mari de gaze naturale.

Vânzările din Downstream Oil (Rafinare &Marketing) au reprezentat 66% din totalul vânzărilor consolidate, în timp ce vânzările din Downstream Gas (Gaze & Energie) au fost de 31%, iar cele din Upstream (Explorare & Producţie) de 3%, acestea fiind, în mare parte, vânzări în interiorul Grupului, nu către terţi.

Profitul net atribuibil acţionarilor OMV Petrom a fost de 349 milioane de lei, în timp ce profitul net CCA atribuibil acţionarilor OMV Petrom excluzând elementele speciale a avut valoarea de 433 milioane de lei.

Profitul pe acţiune a fost de 0,0062 lei în T1/2015, comparativ cu 0,0190 lei în T1/2014, în timp ce profitul pe acţiune CCA excluzând elementele speciale a fost de 0,0076 lei, comparativ cu 0,0191 lei în T1/14.

În primul trimestru, producţia de hidrocarburi din România a depăşit 174.000 bep/zi, fiind cu circa 2% mai mare faţă de cea înregistrată în T1/2014, pe baza contribuţiei mai mari a operaţiunilor de reparaţii capitale şi proiectelor de re(dezvoltare).

Potrivit companiei, producţia zilnică de hidrocarburi a Grupului a fost de 183.500 bep/zi (din care 174.300 bep/zi în România), în T1 2015, iar producţia totală a fost de 16,5 milioane bep, reflectând creşterea producţiei în România şi scăderea celei din Kazahstan.

În România, producţia totală de ţiţei şi gaze a fost de 15,7 milioane bep, cu 2% mai mare faţă de nivelul înregistrat în T1/14, de 15,4 milioane bep. Producţia internă de ţiţei a fost de 6,9 milioane bbl, cu 2% mai mică faţă de T1/14 (7,0 milioane bbl), din cauza declinului natural şi a reparaţiilor capitale planificate la sonde-cheie.

Producţia internă de gaze a crescut cu 4%, la 8,8 milioane bep, în principal datorită noilor sonde puse în producţie pe zăcământul Bustuchin, precum şi creşterii debitului prin duză în sondele din zăcământul Totea.

În Kazahstan, producţia a atins nivelul de 0,8 milioane bep, cu 9% mai mic comparativ cu perioada similară a anului 2014, reflectând în principal declinul natural accentuat al zăcămintelor-cheie, precum şi anumite constrângeri de natură tehnică (asociate limitărilor la gaze şi producţiei de apă).

Volumul vânzărilor de hidrocarburi a crescut cu 1% comparativ cu T1/14, în principal datorită unor volume mai mari de gaze şi condensat vândute în România.

În T1/2015, a fost finalizat forajul a 37 de sonde noi şi sidetrack-uri, comparativ cu 18 sonde noi forate în perioada similară a anului precedent.

‘Ca urmare a investiţiilor efectuate în trecut, producţia de hidrocarburi din România a crescut în T1/2015 cu aproximativ 2% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent, datorită contribuţiei crescute a operaţiunilor de reparaţii capitale şi a proiectelor de (re)dezvoltare a zăcămintelor. Cu toate acestea, rezultatul Upstream a fost afectat de scăderea abruptă a preţurilor ţiţeiului, care a fost doar parţial compensată de efectele pozitive ale cursului de schimb şi de creşterea uşoară a volumelor vândute. În explorare, împreună cu ExxonMobil, am finalizat forajul la două sonde în zona de mare adâncime a Mării Negre şi, de atunci, platforma a fost mutată într-o nouă locaţie de forare din blocul Neptun Deep’, a spus directorul general al OMV Petrom, Mariana Gheorghe.

Acesta a precizat în Downstream Oil contribuţia din activitatea de rafinare a fost foarte bună, determinată de marje de rafinare favorabile şi de performanţa operaţională îmbunătăţită, în timp ce, în activitatea de marketing, vânzările cu amănuntul au crescut cu 4%, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent.

Volumul total al vânzărilor din marketing ale Grupului în T1/2015 a fost cu 5% peste nivelul înregistrat în T1/2014. Vânzările cu amănuntul ale Grupului, care au reprezentat 71% din vânzările totale din marketing, au crescut cu 4% comparativ cu T1/2014, datorită creşterii cererii pe piaţă, determinată în principal de scăderea cotaţiilor la produse.

Vânzările comerciale au crescut cu 6%, reflectând vânzări mai mari de motorină, benzină şi combustibil de aviaţie, ca urmare a creşterii cererii.

Vânzările totale de produse rafinate au scăzut cu 1%, reflectând vânzări mai mici către export. În plus, OMV Petrom a trebuit să constituie şi să menţină niveluri ridicate de stocuri obligatorii de produse petroliere, care au depăşit nivelul stocurilor înregistrat anterior.