România ar putea pierde unul dintre porturi

0

„Având în vedere deficiențele infrastructurii Portului Mangalia, costurile mari de întreținere și exploatare suportate de administrația portuară pentru infrastructura portuară, mai ales diguri de larg, volumul de mărfuri manipulate limitat, prezența a doar doi operatori minori (alături de contracte de sub-închiriere cu alți doi operatori), capacitățile ample existente în porturile Midia și Constanța, este foarte limpede că operațiunile de operare a mărfurilor în Portul Mangalia nu pot aduce beneficii de ordin comercial sau economic pentru CN APMC și pentru România“, spun specialiștii în Master Plan.

De aceea, aceștia nu recomandă o viitoare dezvoltare a portului. Recomandarea consultantului este de a analiza o potențială reamplasare a operatorilor Callatis Gas și Transbitum în Portul Midia. De asemenea, potrivit consultantului, contractul de închiriere între CN APMC și operatorul privat Romned (și cele două de subînchiriere cu Trans Bitumen și Oyak Cement) expiră “într-un termen mediu“, iar mutarea trebuie făcută la acel moment, pentru ca CN APMC să nu fie nevoită să plătească despăgubiri.

Sorin Greavu, proprietarul Romned, acuză consultantul că vrea să închidă Portul Mangalia fără ca măcar să fi fost o singură dată la fața locului. “Portul Mangalia este în întregime patrimoniul societății noastre. Vor să îl închidă. Nu știu pe ce lege au gândit. Am doi clienți mari acolo, Transbitum și Oyak Grup, grupul de ciment al Turciei, unul dintre cei mai puternici producători de ciment din Europa. Am două terminale acolo. În Master Plan îmi iau clienții mei, ai unei societăți private, îi realocă și pe mine mă închid“, spune Greavu. Acesta afirmă că CN APMC nu deține nimic în Portul Mangalia. “Curentul îmi aparține, apa îmi aparține, îmi aparțin inclusiv infrastructura. APMC avea un birou închiriat de la mine, de unde i-am dat afară. În Portul Mangalia APC nu are niciun centimetru pătrat, totul este proprietatea societății noastre. Ce scrie în Master Plan? Portul Mangalia nu are curent. Noi funcționăm pe bază de lumânări, abur, nu știu“, a mai spus Greavu. Acesta a precizat că va acționa consultantul în instanță, pentru că i-a adus prejudicii în afaceri.

O pagină și jumătate din 294

Portului Mangalia îi este alocat capitolul IV din Master Plan. Deși referințe despre acesta există și în celelalte capitole, lucrurile importante sunt în capitolul dedicat. Acesta are o lungime de o pagină și 10 rânduri, în condițiile în care întregul Master Plan are 294 de pagini. Aproape o pagină, în acest document, este dedicată “valorilor istorice, culturale și arheologice ale Mangaliei“, unde se vorbește despre ceștile și brățările descoperite aici, datând din neolitic, despre coloniștii dorieni din Heracleea Pontica (în actuala Turcie de azi), despre templul lui Dionysos și descoperirea papirusului scris în limba greacă, unicul din România.