Cum a devenit România o „sperietoare” fiscală (VIDEO)

„Companiile au reclamat în primul rând lipsa unei strategii ce se transpune în viaţa de zi cu zi printr-o frecvenţă extrem de crescută a modificărilor legislative”, spune Raluca Cojocaru, manager tax Deloitte.

Reprezentanţii Deloitte avertizează că, din cauza instabilităţii fiscale, companiile nu se simt confortabil în România.

„Nu le oferă stabilitate, nu le oferă predictibilitatea de care au nevoie pentru stabilirea unor bugete şi asigurarea planurilor de afaceri cel puţin pe termen mediu dacă nu pe termen lung. O modificare legislativă care are ca impact o creştere a cotei de impunere, nu neapărat în mod direct, atrage în mod evident o schimbare a bugetelor de cheltuieli”, a mai adăugat Raluca Cojocaru.

Studiul scoate în evidenţă şi recomandările oferite autorităţilor de mediul de afaceri. De exemplu, menținerea cotei unice ar ajuta la păstrarea stabilităţii fiscale drept contrapondere la turbulențele economice actuale. Oamenii de afaceri mai spun că evoluția cadrului legislativ trebuie să vină firesc, pentru a acoperi necesitățile actuale impuse de complexitatea mediului economic, fără a fi un factor de incertitudine sau destabilizare pentru contribuabil.

„Companiile caută stablitatea în sistemul fiscal al unei ţări. Mediul de afaceri ar trebui consultat înainte de modificări în cadrul fiscal. Există ţări în care se poate merge la autorităţile fiscale pentru anumite reglementări în legislaţie”, a explicatMark Gibbins, partener Consultanţă Fiscală KPMG.

România stă prost nu numai la capitolul număr de taxe şi valori ale impozitelor, ci şi la nivelul de colectare. În ultimul an, situaţia în loc să se îmbunătăţească s-a înrăutăţit. Conform raportului Doing Business 2010 al Băncii Mondiale, România a pierdut 10 poziţii în clasamentul privind uşurinţa de a face afaceri, ajungând pe locul 55 din 183 de ţări.

În timp ce alte state au simplificat sistemul fiscal şi chiar au redus unele taxe, România a crescut costurile pentru autorizaţiile de construcţie, ca urmare a introducerii unei taxe noi, de 0,5% din valoarea proiectului. Au crescut şi taxele pe forţa de muncă precum şi costul pentru procedurile de insolvenţă. Conform aceluiaşi raport, dacă reuşesc să facă o afacere în România, investitorii trebuie să aştepte să efectueze 113 plăţi pe an pentru taxele datorate statului, iar acest lucru le va lua în medie 202 ore pe an.

În Suedia, spre comparaţie, se efectueaza doar două plăţi pe an, iar la capitolul timp folosit în acest scop, în Luxemburg este nevoie de 59 de ore. Stăm mai bine decat Bulgaria, unde companiile au nevoie de numai putin de 616 ore. În cazul în care afacerea nu le merge bine şi vor să renunţe la ea, investitoriilor din România le ia în medie 3,3 ani, la fel ca în Bulgaria să o închidă, în timp ce în Irlanda, spre exemplu, perioada necesara derulării unui proces de insolvenţă este de numai 4 luni.

Stăm însă mai bine faţă de Cehia, unde timpul pentru derularea unui proces de insolvenţă este de 6,5 ani. Între timp, taxele totale se ridica la 44,6% din profit in Romania, comparativ cu 20,9% din profit in Luxemburg sau la 68,4% din profit in Italia. Pentru a face export, firmele din România au nevoie de 5 documente. Cele mai putine documente pentru export sunt necesare în Franţa, iar cele mai multe in Letonia, Lituania, Slovacia, Slovenia si Spania. Pentru a importa, o firma din Romania trebuie sa completeze 6 documente.

Cele mai puţine documente pentru import sunt necesare în Franţa, iar cele mai multe trebuie în Slovacia, Slovenia şi Spania. În ceea ce priveşte taxele pe care le plăteşte un cetăţean de rând, angajat situaţia nu este mai simplă.

Având în vedere că nu toate ţările au cota unică, UE calculează doar nivelul maxim al impozitului pe salariu, care este în medie de 37,8%. România, cu doar 16% se situeaza pe locul al treilea, după Bulgaria care aplica 10% şi Cehia cu 15%.

Cele mai înalte cote maxime de impozit se aplica in Danemarca 59%, Suedia 56.44% si Belgia 54%. In Germania cota maxima este de 47.5%, iar in Italia de 45%. La acestea se adaugă taxele pe consum. Media în Uniunea Europeană este de – 22.2%, iar în România de de 18.1%. Cele mai mici taxe pe consum se regasesc in Grecia 15.4%, Spania 15.9% si Italia 17.1%, iar cele mai mari în Danemarca si Suedia cu 33.7% respectiv 27.8%.

Urmăreşte pe Money WebTV toate ştirile video şi emisiunile The Money Channel

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed