Una caldă și-una rece. Crește competitivitatea, dar avem o imagine proastă

0

„Povestea generală a competitivității pentru 2014 este una a continuării succesului în SUA, a revenirii parțiale în Europa și a situației încordate pentru unele piețe emergente mari”, a declarat profesorul Arturo Bris, directorul Centrului de Competitivitate a Lumii din cadrul IMD. Potrivit acestuia, „nu există o rețetă unică pentru o țară care să-i permită să urce pe scara competitivității și multe depind de contextul local”.

 

Pentru România, IMD aduce o veste bună și una proastă. Vestea bună este că țara noastră a reușit să urce câteva locuri în clasamentul internațional al competitivității. Dacă, anul trecut, eram plasați pe poziția 55 din 60, în 2014 am urcat pe locul 47. Pentru comparație, „vecinii noștri de competitivitate” sunt Italia (locul 46), Ungaria (locul 48) și Ucraina (locul 49). Vecinii noștri bulgari sunt mult sub noi, abia pe poziția 56. Astfel, România este în fața unor state precum Ungaria, Bulgaria, Brazilia, Grecia sau Croația. Cu toate acestea, suntem depășiți la capitolul competitivitate de țări ca Rusia, Kazahstan, Turcia sau India.

 

Primele cinci poziții în clasamentul mondial al competitivității sunt ocupate de SUA, Elveția, Singapore, Hong Kong și Suedia.

 

Vestea proastă pentru România este că avem una dintre cele mai negative imagini în afară. Concluziile studiului despre imaginea țării sau branding au rezultat din interviuri cu 4.300 de directori executivi din cele 60 de țări analizate. Scorul reprezintă o medie a răspunsurilor acestora, unde 0 reprezintă cea mai negativă percepție, iar 10 cea mai bună. Țara noastră a obținut un scor de doar 2,83, fiind pe locul 57 din 60. Până și bulgarii sunt mai bine văzuți decât noi ca țară cu un mediu de afaceri competitiv, cu un scor de 3,19. Și chiar și ucrainenii au obținut un calificativ mai bun: 4,01. Mai prost decât România în acest clasament stau doar Grecia, Argentina și Venezuela.

 

Interesant este că SUA nu sunt foarte bine văzute în afară, ocupând abia poziția 24 cu un scor de 7,09. În schimb, cel mai reușit brand de țară din acest punct de vedere îl are Singapore (scor de 8,92), urmat de Germania (8,60), Irlanda (8,58), Emiratele Arabe Unite (8,58) și Canada (8,57).