Sare

0

România este unul dintre cei mai mari producători de sare din lume. Din punct de vedere cantitativ, cea mai importantă resursă minerală a României este sarea, arată datele Agenției Naționale pentru Resurse Minerale (ANRM). „Dacă ne referim la cantități, cele mai mari rezerve pe care le are România sunt la sare. La sare, avem rezerve care să ne ajungă 1.000 de ani. Mai precis, există rezerve de circa 2 miliarde de tone, iar noi exploatăm în jur de 2 milioane de tone pe an”, a declarat Alexandru Pătruți, președintele ANRM. Potrivit datelor agenției, anul trecut producția de sare a fost de 2,35 mil. tone. Pentru comparație, Uniunea Europeană a produs în 2010 o cantitate de 55,3 milioane de tone de sare, liderul în acest domeniu fiind Germania. În România, zăcămintele de sare se află în localități care poartă des denumirea de ocnă (mină de sare) ca de exemplu: Ocna Sibiului, Ocnele Mari, Ocna Mureș, Ocna Dejului, Praid, Turda, Târgu Ocna etc. Sarea din aceste ocne este exploatată de Societatea Națională a Sării, sau Salrom, singurul producător de sare din țară. Compania este controlată de Ministerul Economiei care deține un pachet de 51%, restul titlurilor fiind la Fondul Proprietatea. Din păcate politizarea excesivă din această companie de stat face ca rezultatele financiare să fie modeste. Potrivit unei analize a „Ziarului Financiar”, în zece ani, adică în perioada 2000–2009, profiturile anuale cumulate ale Salrom abia au ajuns la 2,5 mil. euro, cifra de afaceri maximă înregistrată în această perioadă fiind de circa 45 mil. euro. Gelu Mărăcineanu spune că valoarea economică a zăcămintelor de sare deținute de o țară este maximizată atunci când există și un combinat chimic în aval. „Ponderea vânzărilor de sare în zona alimentară și de deszăpezire este foarte mică în raport cu cantitățile care se pot vinde către combinatele de produse clorosodice”, spune acesta. Pe de altă parte, rentabilitatea în această industrie depinde foarte mult de alte ramuri ale economiei cum ar fi de pildă transporturile. „Deși avem rezerve uriașe și producția de sare se realizează cu costuri foarte mici, prețul final devine necompetitiv din cauza costurilor foarte ridicate cu transportul pe calea ferată”, spune acesta. „Lucrurile se leagă între ele, este ca un lanț trofic. Pentru a eficientiza toate aceste industrii trebuie rezolvate problemele legate de costul mare al transportului și al energiei”, adaugă acesta.