Showing up for work

0

De ce nu are Romania performanta economica a Americii? Pentru ca, potrivit unui american, desi Romania munceste pe rupte, chiar peste media europeana a orelor de serviciu, se pare totusi ca Romania nu stie sa mearga la job. Timothy Mescon, decan al Colegiului de business al Universitatii Metropolitane din Atlanta, mi-a spus ca teoria lui despre succesul in afaceri are trei piloni de baza: sa te prezinti la job, sa te prezinti la timp la job si mai ales sa te prezinti dedicat jobului tau („show up, show up in time, show up for work“).

Imi amintesc de o gluma citita pe Internet: un scriitor (tot american, profesionist) spunea: „Ma duc zilnic la birou la ora 2.00. Ma asez la masina de scris si stau in fata ei cam trei ore. Cateodata nu scriu nici macar un cuvant. Dar vreau sa fiu acolo in cazul ca-mi trece vreo idee prin cap“. Revenind de la gluma la realitatea serioasa a mediului economic romanesc, cred ca romanii se afla exact in stadiul in care trec, unul cate unul, de la prezentarea la serviciu, „doar asa, poate imi da ceva de lucru, poate nu, timpul trece, leafa merge“, la o abordarea mult mai asezata, mai eficienta si mai economica a jobului lor. Chiar cu riscul trecerii in extrema cealalta: pastrarea serviciului chiar si cu pretul vietii.

L-am provocat pe profesorul Mescon sa faca o comparatie intre America – tara fagaduintei – si Romania – tara tuturor posibilitatilor. El crede ca America a fost tara unde strazile erau pavate cu aur. Si este acum cea mai mare economie a lumii, dar supusa, asemeni oricarei alte economii, presiunilor mondiale pe care nu le poate evita. Lectia lui Mescon este ca americanii trebuie sa redevina oamenii care pot pava „strazile businessului“ cu aur. Acelasi lucru se intampla in Romania. Doar daca ne uitam la contractul prin care Ford va lua in proprietate producatorul craiovean de autoturisme si la efectele sale pe orizontala in economia judetului ne dam seama cat este de profund impactul asupra Romaniei: „Este un loc important in care sa produci si sa faci afaceri“.

Esenta succesului, esenta capitalismului – asa cum se regaseste el in Statele Unite – este data de risc si de recompensa pentru asumarea riscului. Acolo unde exista riscuri mari, exista si recompense pe masura. Unde sunt riscuri mici, profiturile vor fi mici. Transformarea economiei romanesti in ultimii 17 ani aduce recunoasterea acestui tip de sistem economic, al recompenselor. Timothy Mescon e transant: daca faci – obtii, daca nu faci – nu obtii. Lucrurile par sa stea la fel si in Romania, si peste Atlantic. Dar cu diferenta ca acolo spiritul antreprenorial este indus sau sustinut inca din varsta frageda. Iar studentii lor stiu sa puna intrebari ca sa-si acopere necesarul de cunostinte.

Profesorul Mescon spune ca studentii romani cu care a interactionat sunt mult mai reticenti in a pune inca de la inceput intrebarile esentiale. Devin indrazneti abia dupa ce capata incredere. La fel se intampla cu ei odata plecati de pe bancile universitatilor in mediul economic, in mediul de afaceri. Lipsa de indrazneala diminueaza inovatia, antreprenoriatul si asumarea riscului. Si atunci, cum poate sa dezvolte Romania un mediu concurential, daca nu la pana la nivelul american, macar la unul competitiv pe planul pietei europene?

Prima solutie o dau multinationalele: corporatiile care activeaza la nivel global au venit in Romania pentru a profita de „extraordinarele oportunitati“ de aici. Multinationalele au dat tonul constructiei si in Romania a mediului de afaceri concurential. Dar vitalitatea pe termen lung a economiei romanesti nu este data doar de multinationale. Ci mai ales de antreprenorii din companiile autohtone mici si mijlocii. Acestia au insa nevoie de un angajament ferm al celor care construiesc cadrul de desfasurare a macro si microeconomiei. Alberto Gomez, un spaniol cu expertiza pe asistenta Phare destinata cresterii competitivitatii in mediul antreprenorial, imi spunea saptamana trecuta ca succesul tine de personalitatea antreprenorului, de ritmul sau de lucru. De felul in care apare la job si de cat de dedicat este jobului pe care el l-a facut. Romania trebuie sa creeze eroi ai mediului de afaceri, spune Gomez. Sa vada care sunt succesele reale, rezultate din competitia directa, si sa preia formula de succes si sa o expandeze la nivelul intregii economii ca pe o filozofie de a crea profit. Totul pleaca insa de la esenta afacerii: sa vii la munca, sa vii la timp la munca si sa vii pregatit pentru a juca rolul potrivit: acela de a face treaba cel mai bine. „Show up, show up in time, show up for work“.